Film 'Jackie' op filmfestival Venetië: een bedwelmende biopic met een prima Natalie Portman als mevrouw JFK
Film Film Mel Gibsons 'Hacksaw Ridge' op filmfestival Venetië: Een viscerale gruweltrip die 'Saving Private Ryan' haast tot een scoutstocht reduceert Tien jaar na zijn pre-Colombiaanse jungleavontuur Apocalypto - en negen jaar na zijn antisemitistische tirade - mag Mel Gibson nog eens in de regiestoel plaatsnemen, en dat met Andrew 'Spider-Man 2.0' Garfield als superheld in legeruniform in plaats van blauwrood spandex.
Film Film 'Home' van Fien Troch op filmfestival Venetië: Een aangrijpende trip van suspense en ennui Na 'Een Ander Zijn Geluk', 'Unspoken' en 'Kid' breidt Fien Troch haar cataloog van huiselijke horrorverhalen met overtuiging en nog meer klasse uit met 'Home', een levendig, maar naargeestig en benauwend portret van tieners die maar moeilijk hun weg vinden in de volwassen wereld, én volwassenen die maar moeilijk hun weg vinden in de tienerwereld.
Film Film 'Nocturnal Animals' op filmfestival Venetië: Soms lynchiaans, soms pure pulp fiction Zes jaar bleef het wachten op een opvolger voor zijn stijlrijk gedesignde debuut 'A Single Man', en dus trakteert modeontwerper cum filmregisseur Tom Ford je maar meteen op twee films voor de prijs van één.
Film Film 'Arrival' op filmfestival Venetië: Hoe je met B-materiaal een film van A-niveau maakt Véél beter gemaakte, en beheerster vertelde sciencefictionfilms dan deze nieuwe van Danis Villeneuve over een buitenaardse invasie, zult u de komende tijd namelijk niet te zien krijgen. Met een knappe vertolking van Amy Adams.
Film Film 'The Light Between Oceans' op filmfestival Venetië: een soap uit de boeketreeks Je hebt weepies, films om ongegeneerd een doos Kleenex bij open te trekken, en je hebt sweepies, tranentrekkers die de tragiek met epische grandeur omarmen, en met nog meer gepijnigde close-ups, gezwollen violen op de klankband en postkaartprenten waar de pathos in dikke geuten van afdruipt. Deze film is er alvast zo één.
Film Film Filmfestival van Venetië opent met 'La La Land': een sprankelende musical die je oog, oor en ziel streelt De 73ste Mostra opent in (retro)stijl, én al zingend en dansend, met Damien 'Whiplash' Chazelles sprankelende musical La La Land.
Film Film Knack Focus tipt: tien films om naar uit te kijken op het filmfestival van Venetië Op 31 augustus gaat de 73e editie van de Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica van start. Deze tien films kleuren er de affiche.
Film Film Italiaanse docu 'Sacro Gra' wint Gouden Leeuw De documentaire 'Sacro Gra' van de Italiaanse regisseur Gianfranco Rosi heeft de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië gewonnen.
Film Film Recensie 'Under The Skin' Jonathan Glazer fascineert met de eigenzinnige en hypergestileerde scifitrip Under The Skin, met Scarlett Johansson als sexy beast from outer space.
Film Film Recensie 'The Zero Theorem' Terry Gilliam doet zijn dystopische klassieker Brazil nog eens over, maar dan in homeopatische variant en met houten klaas Christoph Waltz in de hoofdrol.
Film Film Recensie 'Night Moves' Kelly Reichardt gaat zowaar de suspensetoer op met Night Moves, een uitgebeende psychothriller met Jesse Eisenberg als ecoterrorist.
Film Film Recensie 'Philomena' Stephen Frears schakelt in onvervalste feelgoodmodus met Philomena, een warmhartige tragikomedie met Steve Coogan en Judi Dench.
Film Film Recensie 'The Canyons' Paul Schrader loert grijnslachend in de coulissen van de Amerikaanse Droom met de trashy satire The Canyons.
Film Film Recensie 'Tracks' Het woestijnavontuur vertelt het waargebeurde verhaal van een jonge vrouw die anno 1975 dwars door Australië trok in het gezelschap van hond, kamelen en (occassioneel) een fotograaf die haar vastlegde voor National Geographic.
Film Film Filmfestival van venetië: William Friedkin krijgt ere-Gouden Leeuw De 77-jarige New Hollywoodbeeldenstormer William Friedkin krijgt in Venetië de Leone d'Honore in de handen gedrukt, en dat is - gezien zijn bijna vijftigjarige filmcarrière - nog geen klein beetje verdiend.
Film Film Filmrecensie 'Gravity': Entertainende 3D-trip tussen de sterren George Clooney en Sandra Bullock slaan op drift boven de Aarde in 'Gravity', Alfonso Cuarons survivalthriller in outer space.
Film Film Filmfestival Venetië opent zonder zwaartekracht Met de wereldpremière van 'Gravity', een scifi-survivaldrama met George Clooney en Sandra Bullock, werd het 70ste Filmfestival van Venetië op gang geschoten. Een vooruitblik van Focus-filmrecensent Dave Mestdach
Film Film Filmfestival van Venetië: 5 films om naar uit te kijken Woensdag 28 augustus mag de survivalthriller 'Gravity', met George Clooney en Sandra Bullock, het zeventigste filmfestival van Venetië openen. Vijf films om nu al 'bravissima' tegen te zeggen.
Film Film Kim Ki-duk wint Gouden Leeuw voor Pieta De Zuid-Koreaanse regisseur Kim Ki-duk is op het 69ste filmfestival van Venetië aan de haal gegaan met de Gouden Leeuw voor de beste film.
Film Film Recensie 'Passion' Brian de Palma voert terug al zijn fetisjen op in de lesbische tongue in cheek thriller Passion, met Noomi Rapace en Rachel McAdams als sexy rivales.
Film Film Recensie: The Company You Keep Robert Redford goes Weather Underground in de onderhoudende maar demonstratieve dossierthriller The Company You Keep.
Film Film Recensie 'Spring Breakers' Harmony Korine gaat de thrashy poparttoer op in Spring Breakers, met posterboy James Franco als bad ass gangsta en Selena Gomez als bikini babe.
Film Film Recensie 'Pieta' Na zijn depressie is Kim Ki-Duk weer helemaal terug de oude: een rasverteller met een fixatie voor katholieke schuldcomplexen en grotesk geweld.
Film Film Recensie 'Apres Mai' Olivier Assayas 'is talking about the revolution' in de onderhoudende post Mei 68 jongerenkroniek Apres Mai.
Film Film Recensie 'To the Wonder' Regisseur Terrence Malick zweeft tussen kunst en kitsch in het ijle - zeg maar holle - liefdesgedicht 'To the Wonder'.
Film Film Recensie: The Master There will be Oscars! PT Andersons 'The Master' is een hyperintense en hallucinante mind trip over obsessie, manipulatie, seks en religie.
Film Film Recensie: Bad 25 Bad 25 is een must voor de fans, maar minstens even hol en opgeblazen als Michael Jacksons aanstekelijke prefabpop.
Film Film Recensie: The Iceman Michael Shannon zet - je kent hem van zijn karakterrollen in Take Shelter, World Trade Center, Bug en Revolutionary Road - een psychotisch personage neer in de huurmoordenaarsbiopic The Iceman.
Film Film 69ste Filmfestival Venetië van start Woensdagavond is de 69e editie van het Filmfestival van Venetië officieel van start gegaan met de wereldpremière van 'The Reluctant Fundamentalist' van de Indiase regisseur Mira Nair.
Film Film Bait 3D: Thrashcinema Zou het geen fun zijn om alle monster-, rampen, heist movie-- en horrorclichés in één B-film te proppen - bij voorkeur één over een hyperagressieve mensenhaai die na een tsunami een ondergelopen supermarkt terroriseert?
Film Film 'The Reluctant Fundamentalist' opener 69e Mostra Explosief qua onderwerp. Minder qua impact. Mira Nairs post 9/11 drama over fanatisme van allerlei slag is onderhoudend maar schools. Lees de recensie van 'The Reluctant Fundamentalist'. Van onze man ter plaatse Dave Mestdach.
Film Film Interview: Paolo Giordano: De eenzaamheid van de successchrijver Van spirituele liefdesgeschiedenis tot romantisch horrorverhaal. Paolo Giordano's bestseller De Eenzaamheid van de Priemgetallen krijgt op het witte doek een grondige facelift. Een gesprek met Italië's literaire wonderboy. 'Ik ben een wereldvreemde fysicus dus laat me gewoon met rust'
Film Film Venetië 2010: Review: La Solitudine dei Numeri Primeri in wezen een disfunctioneel drama over tienertrauma's en verloren onschuld is, lijkt in Costanzo's expressionistische lezing bij vlagen een romantische huiverthriller à la Dario Argento.
Film Film Venetië 2010: Review: Barney's Version Een beetje geestig, een beetje triest, maar helaas geen echte cinema.
Film Film Interview: Abdellatif Kechickhe - Venus Noire Ze sleet haar leven als kermisattractie en eindigde als afgietsel in een Parijs museum. Regisseur Abdellatif Kechiche rakelt Europa's racistische roots op in Vénus Noire, het aangrijpende verhaal van de Zuid-Afrikaanse Saartjie Baartman (1789-1815). 'Ik weet wat het is om als outsider, immigrant en artiest te vechten tegen vooroordelen.'
Film Film Interview: Jerzy Skolimowski - Essential Killing De Poolse veteraan Jerzy Skolimowski verkeert eindelijk nog eens in bloedvorm met Essential Killing, een woordenloze survivalthriller over een opgejaagde jihadi. Een gesprek over de War on Terror, zijn zigeunerbestaan en het ego van Vincent Gallo. 'Ik denk niet dat we straks samen op vakantie gaan.'
Film Film Venetië 2010: Review: Vénus Noire Een biopic als een hallucinante nachtmerrie en preekvrij j'accuse ten aanzien van blank Europa.
Film Film Venetië 2010: Review: The Town Ben Affleck bevestigt zijn regietalent met een potente misdaadthriller uit de white thrash wijken van Boston.
Film Film Venetië 2010: Review: Essential killing Vincent Gallo rent, vecht en doodt voor zijn leven in deze symboolzwangere ontsnappingsthriller van veteraan Jerzy Skolimowski.
Film Film Interview: Danis Tanovic - Cirkus Columbia In Cirkus Columbia blikt de Belgische Bosniër Danis Tanovic nogmaals terug op de Balkanoorlog, en de wonden blijken nog steeds niet geheeld. 'Jammer dat het Joegoslavië-tribunaal geen doodstraffen uitspreekt.'
Film Film Venetië 2010: Review: Cirkus Columbia Een grijnslachende maar nogal banale vertelling over roots, familie en verloren onschuld.
Film Film Venetië 2010: Review: Potiche Acht jaar na zijn sardonische hitmusical 8 Femmes zet rasfilmer François Ozon nog eens zijn breedste grijns op in deze feministische retrofarce.
Film Film Venetië 2010: Review: Somewhere Sofia Coppola mijmert - alwéér - over roem en eenzaamheid in dit bekroonde vader-dochterportret.
Film Film Interview: Darren Aronofsky - Black Swan In Black Swan haalt de maker van Requiem for a Dream en The Wrestler zijn tutu en spitzen boven, met als resultaat: de donkerste balletfilm ooit. Regisseur Darren Aronofsky over zijn zwanenmeer van bloed, zweet en tranen.
Film Film Venetië 2010: Review: Noir Océan Sfeervol en dromerig, maar ook spanning- en rimpelloos met een overbodige ecoboodschap als uitsmijter.