Festivals Festivals Adil & Bilall trekken naar het front in Syrië met hun energieke maar gammele genremash-up 'Rebel' Van Image, over Black en Patser, tot Bad Boys 4 en klussen voor de Marvel-fabriek. Aan culot, goesting en ambitie heeft het Adil en Bilall sowieso nooit ontbroken, en met Rebel gaat het onverzettelijke, Belgische regieduo op dat elan verder. Op alle denkbare niveaus, en aan hun gekende rotvaart bovendien. Hun portret van een jonge, …
Festivals Festivals 'Close' van Lukas Dhont is een gevoelige en sensuele vertelling over jongensvriendschap en verdriet Na de triomf van zijn debuutfilm Girl, een pakkend portret van een ballerina die in het verkeerde lichaam geboren werd, had Lukas Dhont de lat voor zichzelf meteen wel heel hoog gelegd. Maar met opvolger Close springt de nog altijd maar 31-jarige rasfilmer minstens zo hoog. Dit keer zoomt hij op een tactiele manier in …
Film 4 / 5 Film ‘Crimes of the future’ is een deugddoend ontregel(en)de trip langs de misdaden van de toekomst Wie de orthopedische pods, carnale capriolen en psychoseksuele fantasmes van Shivers, Videodrome en Existenz heeft gemist, komt in de nieuwe David Cronenberg ruim aan zijn trekken.
Film Film Kunst is ... je live laten opereren en je organen showen in David Cronenbergs ‘Crimes of the future’ Een kunstenaar die op Viggo Mortensen lijkt, laat zich live opereren, pijn is een drug en junkies trippen op purper plastic: zo zien de Crimes of the Future eruit in de wereld van David Cronenberg, de Canadese cultregisseur die na jaren terugkeert naar zijn oude liefdes: bodyhorror, en cinema tout court.
Festivals Festivals Tijdens 'Armageddon Time' verliest James Gray zichzelf iets te veel in nostalgie, schuldbewustzijn en melancholie Schuld en boete, en liefde en loyaliteit in The Big Apple. Het is waar bijna alle films van James Gray om draaien, en daarop vormt zijn meest autobiografische film tot hier toe geen uitzondering. De maker van Little Odessa, The Yards, Two Lovers en Ad Astra flitst je terug zijn jeugd anno 1980 in, in …
Festivals Festivals Charlotte Vandermeersch en Felix Van Groeningen wandelen richting grote hoogtes met 'Le 8 Montagne', hun bromance in de bergen Le 8 montagne is een fraaie film die een breed panorama biedt op een robuuste ventenvriendschap.
Festivals Festivals Le Festival de Cannes opent dit jaar met een brede grijns en een flinke dosis namaakbloed dankzij Michel Hazanavicius’ zombiekomedie 'Coupez!' Drie jaar geleden waren het nog de zwalpende zombies van indieking of cool Jim Jarmusch die ’s werelds grootste filmfestival op gang mochten trekken in The Dead don’t Die. Dit keer zijn het die van Michel ‘The Artist’ Hazanavicius, al is diens zombiekomedie stukken kolerieker en bloediger, en vooral meer meta.
Film Film Van tranen bij ‘Titanic’ tot zijn eigen film ‘Girl’: vijf scènes uit het leven van Lukas Dhont Lukas Dhont dingt met Close, nog maar zijn tweede film, mee naar de Gouden Palm. Een filmsprookje zoals Vlaanderen er nog nooit één schreef. De samenvatting van Dhonts leven, in vijf scènes, is minder sprookjesachtig. ‘I’m gonna spill the beans.’
Film 4 / 5 Film Horrordebuut ‘Censor’ flitst u terug naar de morele paniek uit het Thatcher-tijdperk Censor, het debuut van de Welshe Prano Bailey-Bond, is een stijlvolle psychothriller over een vrouw die het trauma uit haar ziel wil knippen.
Film Film Cannes à la carte: 12 aanraders op het belangrijkste filmfestival ter wereld Laat de champagne knallen en de schermen schitteren: le festival de Cannes is aan zijn 75e verjaardag toe. Onze chef cinema Dave Mestdach stipte alvast deze premières aan.
Film Film Batgirl moet voor Adil & Bilall even schuiven voor Cannes: ‘Dit is Rode Duivels-shit’ Na Hollywood gaat ook Cannes door de knieën voor Adil & Bilall. Ze presenteren er Rebel, een passieproject over een jongeman uit een Molenbeeks gezin die naar Syrië trekt. ‘We hadden het gevoel dat we dit moesten vertellen.’
Muziek 4 / 5 Muziek Nick Cave en Warren Ellis bezingen en bezweren het leven in meeslepende muziekdocu 'This Much I Know To Be True' Nick Cave en Warren Ellis bezingen en bezweren het leven in Andrew Dominiks meeslepende muziekdocu This Much I Know to Be True.
Film 4 / 5 Film In ‘Natural Light’ zoomt Dénes Nagy in op het midden van WOII en de bijhorende afstomping Dénes Nagy’s WO II-drama Natural Light is een aardse, benauwende trip over de banaliteit van het kwaad.
Reviews 4 / 5 Reviews Net als ‘Drive My Car’ legt ‘Wheel of Fortune and Fantasy’ liefde, lust, tijd en toeval onder de loep Ryusuke ‘Drive My Car’ Hamaguchi doet alle romantische radertjes spinnen in zijn fraaie drieluik Wheel of Fortune and Fantasy.
Film Film Ragnarock-'n-roll: 'The Northman' is een briesend beest van een blockbuster Robert Eggers' The Northman is een vlammende wraakthriller die je met brute, intens cinematografische kracht de Vikingtijd in sleurt.
Film Film Gaspar Noés 'Vortex': een allerlaatste tango in Parijs, met Magere Hein als dj Liefde is ... samen aftakelen in Gaspar Noé's meest mature, tedere en misschien ook choquerende film Vortex.
Film Film Hoe underdog 'CODA' onterecht de Oscar voor beste film won Toen het fletse feelgoodfilmpje CODA, kort voor 'child of deaf adult(s)', vorige week de Oscar voor beste film won, was dat een klap die harder aankwam dan die van Will Smith. Zowel binnen als buiten de Academy.
Film Film 'Petrov's Flu' van filmrebel Kirill Serebrennikov, de koorts die Rusland al langer treft Zelfs censuur en huisarrest hielden Kirill Serebrennikov niet tegen om zijn vaderland af te schilderen als een natie die in waanzin is vergleden. Knack Focus sprak - vóór de invasie van Oekraïne - met de Russische filmrebel over zijn koortsige trip Petrov's Flu.
Film Film Kapotte androïde, kapot hart: de existentiële sciencefictionfilm 'After Yang' Wat mens-zijn betekent? Colin Farrell zoekt het uit in Kogonada's mooie, melancholische scififabel After Yang.
Film Film 'Dune', 'The Power of the Dog' of toch 'Drive My Car'? De Oscarpronostiek van Knack Focus U kunt wachten tot zondagnacht om het antwoord te kennen, of u kunt het hier al lezen. Onze Chef Film Dave Mestdach voorspelt de winnaars van de vijf belangrijkste categorieën.
Film Film Expo in Parijs: Romy Schneider, zinnebeeld van de Franse cinema 'Ik ben Sissi niet. Ik ben haar nooit geweest', verzuchtte Romy Schneider vlak voor haar veel te vroege dood, nu veertig jaar geleden. Wat de Duits-Franse actrice wel was, ontdek je op een fraaie expo in de Cinemathèque française in Parijs.
Film Film Adèle Exarchopoulos is een stewardess op de vlucht voor zichzelf In Rien à foutre trekt Adèle Exarchopoulos, bekend van La vie d'Adèle en Le fidèle, het mantelpakje aan van een stewardess. De franke Française over leven in het luchtledige en andere issues.
Film Film 'The Innocents' van Eskil Vogt: een thriller die je opsluit in de kooi van de kindertijd De beklemmende huivertrip The Innocents lokt u de kooi van de kindertijd in.
Film Film Kinderen lijken lief, tot ze zich in 'The Innocents' aan paranormale spelletjes wagen Pestkoppen, ouders én katten zullen het geweten hebben in The Innocents, de huiveringwekkende opener van cultfilmfestival Offscreen.
Film Film Alex Van Warmerdam verklapt liefst zo weinig mogelijk over zijn tiende film 'Hoe pakken we dit nu aan?' Alex van Warmerdam krabt zich in de grijze haren. 'Ik wil niet dat men op voorhand te veel over de film weet, maar ik wil natuurlijk wel dat mensen komen kijken.' De Hollandse meester van de grimlach - straks eregast op het filmfestival van Oostende - over zijn tiende film, Nr. 10.
Film Film In 'Un Autre Monde' worden ook hogere middenklassers meegesleurd in de kapitalistische rat race In 'Un autre' monde bezingt Stéphane Brizé opnieuw de blues van het laatkapitalisme, met Vincent Lindon als CEO in crisis.
Film Film Dylan Penn speelt dan toch de hoofdrol in 'Flag Day', de film van haar beroemde vader Sean In Flag Day durft Dylan Penn in de voetsporen van haar beroemde vader Sean te treden. Met hem als regisseur én als tegenspeler. 'Hij heeft zitten huilen achter de camera, terwijl ik ervoor stond te snotteren.'
Film Film 'Große Freiheit': een benauwende gay prison movie, radicaal van vals sentiment gestroopt Sebastian Meises 'Große Freiheit' is een beklemmende gevangenisfilm, een sensuele gay romance én een discreet j'accuse tegen homofobie tegelijk.
Film Film Van het concentratiekamp naar de cel: de gay gevangenisfilm 'Große Freiheit' 'Ik wist wel dat homoseksualiteit ooit verboden was, ook in Duitsland, maar niet dat de criminalisering en de penalisering ervan pas in 1994 zijn gestopt.' Stof genoeg voor een sensuele en beklemmende gay gevangenisfilm, vond regisseur Sebastian Meise. Zijn Grosse Freiheit zal u niet onberoerd laten.
Film Film Na 'Les Promesses' koestert Isabelle Huppert geen politieke ambities: 'Mon dieu! Waarom zou ik?' In Les promesses incarneert Isabelle Huppert, de onverschrokken grande dame van de Franse cinema die straks in Berlijn een Erebeer krijgt, een politica, en dat is vreemd genoeg pas de eerste keer. 'Ik weet niet eens of mijn personage links of rechts is.'
Film Film 'Compartment No. 6': Een treinrit langs geblutste zielen en grauwe landschappen Welkom aan boord van Juho Kuosmanens Compartment No. 6, een deugddoend hobbelige treinrit met twee vreemden door Rusland.
Film Film Mike Mills, de regisseur die Joaquin 'Joker' Phoenix in het tedere 'C'Mon C'Mon' best schattig laat zijn Een tedere zwart-witfilm maken over wat het betekent om vader te zijn? Daarvoor heb je in deze superheldentijden best een superster achter de hand, en dus klopte indieauteur Mike Mills voor C'Mon C'Mon aan bij Joaquin Phoenix, wiens vorige grote rol hem mogelijk parten speelde.
Film Film In Tsjaad zullen mannen niet mee mogen kijken naar de abortusfilm 'Lingui' Girl power uit de Sahel: in Lingui bindt een zwanger tienermeisje de strijd aan met religie en tradities. Op de barricades met de Tsjadische filmmaker Mahamat-Saleh Haroun.
Film Film 'Memoria' van filmsjamaan Weerasethakul: rampenfilm zonder ramp, familiedrama zonder drama In het mysterieuze Memoria droomt Apichatpong Weerasethakul van vreemde geluiden en vage herinneringen, met Tilda Swinton als gids en antenne.
Film Film 'The Card Counter' van Paul Schrader: 'Taxi Driver', maar dan aan de pokertafel De man die 45 jaar geleden Taxi Driver schreef, voert in The Card Counter nog een getroebleerde eenzaat op, deze keer niet met de tronie van Robert De Niro maar met die van Oscar Isaac.
Film Film Dit zijn de beste 10 films van 2021 Van Annette tot Nomadland, deze 10 films gooiden hoge ogen dit jaar.
Film Film Hoe onze film van het jaar 'Titane' en talloze anderen voor gendergelijkheid in de filmwereld zorgen De hattrick van de regisseuses.
Film Film 'The lost daughter', een (zelf)ontdekkingstocht langs taboes, trauma's en Griekse stranden Olivia Colman intrigeert, ontroert en manipuleert als moeder met issues in Maggie Gyllenhaals sfeervolle regiedebuut The Lost Daughter.
Film Film Spaanse maestro Pedro Almodóvar: 'Bij Penélope Cruz was de alchemie er van de eerste seconde' Hoe de naweeën van de Spaanse Burgeroorlog nu nog pijn doen: Pedro Almodóvar onthult het in Madres paralelas, een melancholisch portret van twee pas bevallen moeders. Op kraambezoek bij de melomaestro.
Film Film Kristen Stewart was altijd al een beetje Lady Diana: 'Geen zorgen, ik heb geen fetisj voor tragische figuren' De koningin der millennials was ze al sinds Twilight. Nu mag ze ook over de Britten regeren in Spencer, een sensueel, dubbelzinnig en fictief portret van wijlen Lady Diana. Op audiëntie bij Kristen Stewart.
Film Film 'Madres Paralelas', een superieure soap over Pedro Almodóvars favoriete thema: het moederschap In het mooie melodrama Madres paralelas bezingt Pedro Almodóvar het moederschap in zachte en harde toonaarden tegelijk.
Film Film Ontdek in 'The hand of God' of Paolo Sorrentino echt ontmaagd werd door een barones van zeventig In The Hand of God herinnert Paolo Sorrentino, de gevierde regisseur van La grande bellezza en The Young Pope, zich hoe voetbalgod Diego Maradona onbewust zijn leven redde.
Film Film Op reis met regisseuse Mia Hansen-Løve naar 'Bergman Island', het bedevaartsoord voor cinefielen Het eiland van Ingmar Bergman telt meer schapen dan mensen. Toch nemen heel wat cinefielen de ferry naar Fårö, waaronder een koppel filmmakers dat dichter bij de Zweedse meester komt te staan dan hen lief is. 'Al mijn films zijn autobiografisch, maar Bergman Island is wel héél persoonlijk', zegt regisseur Mia Hansen-Løve.
Film Film Ook in 'The Power of the Dog', haar eerste 'mannenfilm', deromantiseert Jane Campion het verleden Jane Campion besnuffelt alle kanten van mannelijkheid in de even bronstige als bloedmooie psychowestern The Power of the Dog.
Film Film Herlees hier ons interview met Jane Campion, beste regisseur op de Oscars van 2022 De ruige én bloedmooie western The Power of the Dog is pure cinema die dampt van het testosteron. Jane Campion, de eerste regisseuse die ooit de Gouden Palm won, heeft daarin een eng alfamannetje in het vizier. En het lijkt op Benedict Cumberbatch.
Film Film Joachim Trier filmde een liefdesbrief aan 'The Worst Person in the World' Ze studeert eerst geneeskunde, daarna psychologie en vervolgens fotografie. Ze gaat viraal met een essay over orale seks in het MeToo-tijdperk. Ze ruilt haar terminaal zieke vriend-striptekenaar in voor een barista zonder veel ambities. En plots is ze dertig. Maak kennis met Julie, The Worst Person in the World.
Film Film 'Les Olympiades' graaft even ondiep als het liefdesleven van millennials in Parijs Jacques Audiards Les Olympiades is sexy en amusant maar vrijblijvend, conform het liefdesleven van Parijse millennials.
Film Film Een alleenstaande moeder muteert van slachtoffer tot wraakengel in 'La Civil' In La civil traceert Teodora Ana Mihai de Mexicaanse drugsoorlog in het zog van een moeder op zoek naar haar ontvoerde dochter.
Film Film 'Un Monde', het beklemmendste Belgische debuut in tijden, is precies 'Lord of the Flies' op de speelplaats In haar pakkende, Dardenniaanse debuut Un Monde verwelkomt Laura Wandel u in de jungle die de speelplaats heet.
Film Film Lee Daniels wil met zijn biopic de erfenis van Billie Holiday in ere herstellen De biopic The United States vs. Billie Holiday toont ook hoe de legendarische jazzzangeres tegen een racistische overheid vocht.