Reviews Reviews Recensie G I R L (Pharrell Williams): Happy-go-lucky 'Vrouwen zijn gemaakt van meisjes', schreef Herman de Coninck ooit. Alle songs op G I RL van Pharrell Williams ook. Meisjes, en straffe refreinen. Wat wil een mens meer?
Reviews Reviews 'Present Tense' van Wild Beasts: Tweedracht maakt macht Het Britse combo Wild Beasts triomfeert met zijn vierde worp Present Tense, een popplaat met hersens en ballen die verdeelt en heerst.
Reviews Reviews 'Morning Phase' van Beck: Zacht als goud Hij is niet helemaal weg geweest en toch terug: Beck, met een plaat die de clown nog eens scheidt van de songschrijver. Where it's at? Onder de lakens en in het zonnige Californië.
Reviews Reviews 'After the disco' (Broken Bells): Breedbeeldmelancholie Wiskundeleraars gaven er en masse de brui aan: de eerste plaat van het superduo Broken Bells toonde onweerlegbaar aan dat één plus één ook anderhalf kan zijn. Maar op het nieuwe gezamenlijke opus klopt de som wél.
Reviews Reviews Recensie 'Croz' (David Crosby): De P van Crosby Peinzend ging bejaarde hippie David Crosby op een berg zitten, met panorama op de wereld en zichzelf. Hij daalde af met een peinzende en panoramische soloplaat - een goeie, en zijn eerste in meer dan twintig jaar.
Reviews Reviews Recensie 'High Hopes' van Bruce Springsteen: Age against the machine Een nieuw jaar, een halfnieuwe Springsteen: op zijn nieuw album 'High Hopes' poetst The Boss covers, livebewerkingen en restmateriaal op tot een vurig, maar onsamenhangend geheel.
Reviews Reviews 40 jaar Virgin Records in 15 cd's Virgin Records is in 2013 veertig geworden, en viert lustig voort. Op vijf breed uitgemeten verzamelaars - goed voor vijftien cd's - presenteert het oude Britse vrijbuiterslabel een staalkaart van zijn bonte catalogus.
Reviews Reviews Brendan Benson: Niet toevallig een Raconteur Lang voordat Brendan Benson een Raconteur werd, had deze singer-songwriter uit Michigan al enig renommee vergaard met zijn melodische, clevere powerpop. Met 'You Were Right' heeft hij nu een zesde soloplaat.
Reviews Reviews Recensie 'Harlem River' (Kevin Morby): Mooie plaat There's something wrong about Kevin Morby, een vanuit Kansas ingeweken New Yorker, bassist bij Woods, die ode brengt aan zijn nieuwe habitat met weemoedige, landelijke folkrock. Rare jongen, mooie plaat.
Reviews Reviews 'Shangri La' van Jake Bugg: Boy Keeps Swinging Toen we in de lente van 2012 Lightning Bolt van Jake Bugg prezen in ons singleslijstje, en opperden dat Arctic Monkeys van dit jonkie geduchte concurrentie zou krijgen, werd die suggestie op hoongelach onthaald. En zie.
Reviews Reviews Blood Orange: Hip smeulende melancholie Het is een kronkelig parcours dat Devonté Hynes - Dev voor zijn vaste warme bakker - heeft afgelegd. Als Blood Orange nestelt de ongedurige muzikant en producer zich in zwoele, afgemeten eightiesfunk en smachtende dubstep light.
Reviews Reviews 'Matangi': De tijger in M.I.A. lijkt getemd Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar Matangi, het vierde album van enfant terrible M.I.A., is er. Het einde van een cyclus, vermoeden we. Het begin van een nieuwe adem, hopen we.
Reviews Reviews Recensie 'Reflektor' (Arcade Fire): Relight my fire Op zijn vierde album Reflektor vindt Arcade Fire zichzelf opnieuw uit. Met dank aan producer en ex-discopunkgoeroe James Murphy.
Reviews Reviews Nieuwe album 'Crimson/Red' is Prefab Sprout par excellence Criticasters waren altijd snel klaar met Prefab Sprout: overgepolijst, flets, bloedeloos. Oren laten uitspuiten en Crimson/Red een week lang innemen om dat kwaaltje te verhelpen.
Reviews Reviews Recensie 'New' van Paul McCartney: Fab noch flop Drie jonge, hippe producers en een nakomeling van de vijfde Beatle helpen mee aan het eerste Paul McCartney-album met originele songs in zes jaar. Waagt Macca zich aan een duik in de generatiekloof?
Reviews Reviews Recensie 'City Same City' (Flying Horseman): Meesterlijk! De discografie van het Antwerpse collectief Flying Horseman was al niet minnetjes. Op de meesterlijke dubbelplaat City Same City wint de bende van Bert Dockx zo mogelijk nog meer hoogte.
Reviews Reviews Recensie 'Days Are Gone': De h van hype en Haim Al sinds begin vorig jaar konden de drie Valley girls van Haim zich in zoveel mediaknuffels verheugen dat het uitblijven van een debuutplaat door alleman vergeten leek. 'Days Are Gone' in drie woorden: het werd tijd.
Reviews Reviews Recensie 'Aventine' van Agnes Obel Op haar debuut introduceerde Agnes Obel zich als een bondgenote van de stilte, zich hardop afvragend of daar wel een publiek voor bestond. Inmiddels weet ze dat. Aventine trekt de delicate, ragfijne lijn gewoon door.
Reviews Reviews Recensie 'Seasons of Your Day' van Mazzy Star Zeventien jaar heeft Mazzy Star erover gedaan om een vierde plaat tot stand te brengen. Twee muzikanten zijn intussen dood, en een derde was zijn tussenkomst compleet vergeten. De hoogdringendheid in de rock-'n-roll: het is dat niet meer.
Reviews Reviews 'Dream River' van Bill Callahan: Uitstekende muzikale fictie Wie is Bill Callahan? Zijn vele platen zijn nooit genereus geweest met aanwijzingen, maar daar malen wij niet om: ook Dream River is muzikale fictie van de bovenste plank.
Reviews Reviews Review 'AM' van Arctic Monkeys Alex Turner had het al te verstaan gegeven: de volgende plaat van Arctic Monkeys zou - in tegenstelling tot voorganger Suck It and See - minder klinken als 'four lads in a room'. Blanke g-funk, iemand?
Reviews Reviews 'Racine Carrée' van Stromae: de Jacques Brel van de 21e eeuw Met zijn tweede album bevestigt Stromae zijn status als Jacques Brel van de 21e eeuw. Melancholisch en toch opbeurend: Stromae houdt de lastige combinatie dertien nummers vol.
Reviews Reviews Recensie: 'Body Music' van AlunaGeorge AlunaGeorge bewijst met zijn debuutalbum alvast één ding: ze weten hoe je een single moet kiezen.
Reviews Reviews 'About Farewell' van Alela Diane: Sober en ontroerend Op het nieuwe album 'About Farewell', waarop ze haar echtscheiding te boven komt, toont Alela Diane zich van haar meest mistroostige kant.
Reviews Reviews Recensie 'Yeezus' van Kanye West Kaler en confronterender dan zijn voorganger, dat wel, maar Yeezus is noch de gigantische ommezwaai noch het ultieme meesterwerk waarin Kanye West, en de Amerikaanse media, u wil doen geloven.
Reviews Reviews Recensie: 'Soft Will' van Smith Westerns De veelbelovende gitaarjonkies van Smith Westerns zijn volwassen(er) geworden en kiezen op Soft Will opvallend veel de middenbaan. Minder oppervlakkig, meer sereen, maar ook minder scherp.
Reviews Reviews Recensie: 'Be', nieuw album van Beady Eye U ging er jarenlang van uit dat de gebroeders Gallagher de middelmaat al goed genoeg vinden. Niet schrikken dan van BE, Liams tweede wapenfeit met Beady Eye.
Reviews Reviews Boards of Canada: Pluk de dag Het Schotse electronicaduo Boards of Canada houdt van driedubbele bodems. Op het donkere Tomorrow's Harvest, hun eerste teken van leven in zeven jaar, zit onder de vele laagjes een somber toekomstbeeld verborgen.
Reviews Reviews Queens Of The Stone Age ***: De koninginnenkwestie Woehoe, Dave Grohl opnieuw op het drumstoeltje bij Queens of the Stone Age! Grote gensters geeft dat echter niet, de bende uit Palm Springs speelt op ...Like Clockwork een versnelling lager.
Reviews Reviews Mount Kimbie ontdoet zich van het postdubstepetiket Tegen wil en dank uitgeroepen tot grondleggers van de postdubstep: hoe moet het dan verder? Mount Kimbie tunnelt zich op Cold Spring Fault Less Youth een uitweg.
Reviews Reviews De zwanenzang van Daft Punk: 'Random Access Memories' is een klinkklare spektakelplaat Met Random Access Memories, het laatste studioalbum van Daft Punk, herdefinieerde het duo 'over the top'. De spektakelplaat biedt disco, progrock, nostalgische pop, funk en geen techno. U bent gewaarschuwd.
Reviews Reviews Savages: Forse postpunk Wees niet bang voor de hype, het nieuwbakken kwartet Savages doet een kille maar forse, door brutale postpunk en energieke new wave aangewakkerde wind waaien door het Britse gitaarlandschap.
Reviews Reviews 'Ghost on Ghost' van Iron and Wine: Pluk de plaat! Seventiessoftrock, opgetogen blazers en een zachte omhelzing van het leven: op Ghost on Ghost houdt de ontbolstering van Sam Beam, patroon van Iron and Wine, aan.
Reviews Reviews 'Bankrupt!' van Phoenix: eenzaam voor de massa Vers voer uit Versailles: le nouveau Phoenix est arrivé. In een wolk van gezonde twijfel weliswaar, want Bankrupt! straalt minder dan zijn zo succesrijke voorganger.
Reviews Reviews Tyler, the Creator: Fijnzinniger & eerlijker Het eerste woord dat valt, is uiteraard een lijzig 'fuck'. Maar verder verbaast de cynische kwajongen Tyler, the Creator ietwat met zijn derde plaat Wolf: muzikaal fijnzinniger, inhoudelijk eerlijker.
Reviews Reviews Nieuw album The Knife swingt nog scherper dan voorheen Als muziek een consumptiemiddel is, dan vertikt The Knife het op de markt te gaan venten. Op conceptplaat Shaking the Habitual gaan huiveringwekkende pop en weerbarstige soundscapes hand in klamme hand.
Reviews Reviews Tweede album James Blake is een voltreffer Zijn eerste was een bommetje, zijn tweede is een regelrechte voltreffer. Afwisselender, warmer en dieper, met Overgrown werpt James Blake het juk van de postdubstepscene van zich af.
Reviews Reviews Low - The Invisible Way De tiende plaat van Low lijkt eerst weer gewoon een plaat van Low. Tot het begrip doorsijpelt: aan The Invisible Way gingen twintig noodzakelijke jaren vooraf.
Reviews Reviews 'Muchacho' van Phosphorescent: Fenomenaal album Matthew Houck, alias Phosphorescent, ging in Mexico herbronnen en kwam terug met Muchacho, een eigenzinnige, wondermooie en met subtiele klankexperimenten aan elkaar geregen americanaplaat.
Reviews Reviews Rhye: teder en verleidelijk Androgyn, teder en zwoel: het nieuwbakken duo Rhye excelleert in opgeboende, geraffineerde soul, de soundtrack bij een smeulend voorspel.
Reviews Reviews Atoms for Peace: Abstracte krautlaptopjazzpop Waar de mens eindigt en de machine begint. Die grens tracht het supercombo Atoms for Peace (Thom Yorke en compagnie) op Amok met klinische deskundigheid zo dun mogelijk te maken.
Reviews Reviews Briljante debuutplaat van Trixie Whitley De stem, de songs, de reputatie en de geloofsbrieven had Trixie Whitley al. Nu is er eindelijk de plaat: 'Fourth Corner', een bevestiging van puur, hartroerend talent.
Reviews Reviews Jim James: Het geluid van het toekomstige verleden Jim 'My Morning Jacket' James zadelt zijn eerste soloplaat op met de titel Regions of Light and Sound of God. Geef niet drugs de schuld, maar houtsnedes.
Reviews Reviews Local Natives: klapwieken in slow motion Local Natives houdt van jubelstemmingen, zonder dat met confettikanonnen te willen onderstrepen. Maar meer dan het debuut laat Hummingbird de voorafgaande miserie bloot.
Reviews Reviews Pittoresk luisterspel van Girls-zanger Christophe Owens Een half jaar geleden brak Christopher Owens met zijn band Girls. Zijn eerste solofeit heet Lysandre, een op de rand van de meligheid balancerende tranche de vie.
Reviews Reviews Sinkane: Afropop met hoog spacefunkgehalte Twee jaar geleden zagen we hem de show van Yeasayer stelen in de AB, nu schittert sessiemuzikant Ahmed Gallab alias Sinkane op eigen houtje, met hulp van zijn interimconnecties.
Reviews Reviews 'Girl on Fire' - nieuw album Alicia Keys Ooit was ze de kroonprinses van de neosoul, maar kan Alicia Keys het op Girl on Fire, anno 2012, tussen de Beyoncés en Rihanna's, nog steeds waarmaken?
Reviews Reviews Nieuwe plaat Crystal Castles choqueert minder Synthpunks en stroboscoopterroristen bezinnen zich. Gedaan met aanslagen op trommelvliezen, met (III) spit Crystal Castles enige subtiliteit naar boven.
Reviews Reviews Woods brengt herfstkleurige zomerplaat Folk, psychedelica en nostalgische gitaarpop, nu ook mét decoratie: de New Yorkse cultformatie Woods houdt op Bend Beyond een geslaagde inventaris.
Reviews Reviews Cody Chesnutt serveert fonkelende neosoul Geen tweede koptelefoonmeesterwerk voor de Amerikaanse zanger Cody Chesnutt: 'Landing on a Hundred' is blakende soul voor openstaande ramen en gedans in de straat.