Film Film Regisseur Bong Joon-ho toont de gewone man: 'In Zuid-Korea zijn we niet zo bezig met Kim Jong-un' Met Parasite won hij enkele maanden geleden als eerste Koreaan de Gouden Palm. Daar had hij geen postapocalyptische tgv of supervarken voor nodig, zoals in zijn eerdere films Snowpiercer en Okja. De clash der klassen kan even amusant zijn, zo bewijst Bong Joon-ho. 'De rijke familie in Parasite is niet zo slim. Dat zie je in het echte leven ook.'
Film Film Filmfestival van Venetië: naar deze acht films is het uitkijken Het programma van het 76ste filmfestival van Venetië, dat woensdag van start gaat, laat cinefielen andermaal smelten als een bolletje Italiaanse gelato onder de zon. Onze chef film selecteerde alvast acht titels die geen slagroom of discobolletjes behoeven.
Film Film 'De Patrick' met Kevin Janssens: eigenzinnig debuut waar véél vlees aan zit Tim Mielants filmdebuut De Patrick is een geestige dramady met weinig kleren maar veel vlees aan, én met Kevin Janssens in zijne pure.
Film Film 'Once upon a Time in Hollywood' is Tarantino's beste film sinds 'Jackie Brown' Quentin Tarantino's Once upon a Time in Hollywood is een geestige, grandioze maar ook futiele trip doorheen de coulissen van Hollywood anno 1969, én zijn beste film sinds Jackie Brown.
Film Film De regisseur van de goorste film van 2019: 'We zijn allemaal voyeurs, daar kan geen moraal tegenop' Met Der goldene Handschuh, een biopic over de Duitse seriemoordenaar Fritz Honka, levert Fatih Akin wellicht de goorste film van het jaar af - bloed, zweet en rottende lichaamsdelen incluis. 'Geweld is niet sexy, het is gewoon smerig.'
Film Film 'So Long, My Son': Wang Xiaoshuai levert zijn magnum opus af Wang Xiaoshuai zapt subtiel tussen het private en het politieke in So Long, My son, een fraai familie-epos vol klein en groot verdriet.
Televisie Televisie Bos! Festival: feeëriek en fijn familiefestijn IJspiste Finlandia, de kermiskoers begin juni, de zwijntjesworp van de Sint-Amanduskerk, de pistolets van bakkerij Ghaeremynck ... een beetje hedonist komt al jaren aan zijn trekken in het West-Vlaamse Gullegem. Dankzij het Bos! Festival, dat gisteren aan zijn derde en volledig uitverkochte editie toe was, heeft de avontuurlijk ingestelde melomaan er ook niet langer wat te klagen.
Film Film Nicolas Winding Refn maakt een film van dertien uur: 'Amazon heeft mij totale vrijheid gegeven' Na Drive en The Neon Demon verkent Nicolas Winding Refn opnieuw de donkerste krochten van Los Angeles én van de genrecinema met Too Old to Die Young. De Deense provocateur over zijn hypergestileerde en (ge)weldadige flikkenfeuilleton. 'Mijn moeder vond het pure poëzie.'
Film Film Goedkope films worden wereldhits: zo werkt de Hollywoodfabriek achter 'Paranormal Activity' Wat Get Out, Us, Paranormal Activity maar ook Sharp Objects, BlacKkKlansman en de nieuwe film Ma gemeen hebben? Ze komen stuk voor stuk uit hitfabriek Blumhouse, waar de tijdgeest rondspookt én de dollars tellen. Oprichter Jason Blum over zijn lucratieve huiverhandel: 'Ik heb maar één dure film gemaakt. Vreselijk.'
Film Film De balans van Cannes: een terechte winnaar, veel konten en een verrassing voor de Dardennes Tarantino en Malick vonden hun mojo terug, Sciamma en Diop zorgden voor girlpower, de Dardennes kroonden zich tot beste regisseurs en Kechiche deed de konten schudden, maar de Gouden Palm ging verdiend naar Bong Joon-ho's Koreaanse klasse(n)komedie Parasite. Wat u moet onthouden - en mag vergeten - van de 72e editie van het festival van Cannes.
Film Film 'Parasite' van Bong Joon-ho: Koreaanse thriller met een kloppend hart voor outcasts Met zijn nieuwe film keert regisseur en Cannes-lieveling Bong Joon-ho terug naar Korea. En naar zijn topvorm van weleer.
Film Film De nieuwe Tarantino is geen meesterwerk, wel zijn beste joint sinds 'Jackie Brown' Quentin Tarantino's Once Upon A Time in Hollywood is een geestige, grandioze, futiele en stuurloze trip door de coulissen van Hollywood anno 1969, én zijn beste film sinds Jackie Brown.
Film Film De Dardennes vertellen de parabel van de geradicaliseerde zoon in 'Le jeune Ahmed' In hun 'lofzang op de onzuiverheid' duiken de broers Dardenne in het zog van Le jeune Ahmed, een jonge, geradicaliseerde moslim.
Film Film Droogkomische neo-noir 'The Whistlers': antiheld zoekt heil in geheime fluittaal De Roemeense regisseur Corneliu Porumboiu voegt zijn typische deadpan-humor toe aan het misdaadgenre in 'The Whistlers'.
Film Film Biopic 'Rocketman' is een artificiële, maar entertainende popoperette over Elton John Dexter Fletcher fabriceerde een biografische musical over Sir Elton John. De prent over het verlegen jongetje dat het tot megalomane rockdiva schopte zit vol prefabsentiment, maar toont ook hoe goed sommige van zijn songs eigenlijk zijn.
Film Film 'Drive'-regisseur Nicolas Winding Refn stelt trippy tv-reeks 'Too Old to Die Young' voor op Cannes Nicolas Winding Refn duikt de donkerste krochten van de genrecinema in met zijn Amazon-serie Too Old to Die Young.
Film Film Almodóvar laat Banderas afrekenen met zijn demonen in 'Dolor y Gloria' Met het semi-autobiografische 'Dolor Y Gloria' waagt Spaans melomaestro Pedro Almodovar opnieuw een uiterst bewonderenswaardige poging om de Gouden Palm te winnen, met Antonio Banderas als diens alter-ego.
Film Film Ken Loach neemt flexi-jobs onder vuur in 'Sorry We Missed You' Kameraad Ken Loach toont hoe een koerier economisch en familiaal in het nauw gedreven wordt in dit integere, maar te demonstratieve sociodrama.
Film Film Regisseur Ladj Ly debuteert met rake uppercut 'Les Misérables' Ladj Ly zeult je de banlieus van Parijs binnen in zijn sociale flikkenfilm Les Misérables, een kwieke kopstoot van een debuutfilm.
Film Film Regisseur Jim Jarmusch opent Cannes met een routineuze riff op het zombiegenre Cannes strompelt sloom uit de startblokken met Jim Jarmusch' half(on)dode zombiekomedie The Dead Don't Die.
Film Film Antonio Banderas speelt Almodóvar, of toch ongeveer: 'Ik ben trots dat ik in Pedro's leger mag dienen' Wint Pedro Almodóvar volgende week eindelijk de Gouden Palm? Met het semi-autobiografische en diep melancholische Dolor y gloria onderneemt de Spaanse melomaestro nog maar eens een poging, deze keer met Antonio Banderas als zijn alter ego. Een gesprek met Pedro's fetisjacteur over hun lange vriendschap, homofobie in Hollywood en andere issues.
Film Film László Nemes geeft zijn geheimen niet zomaar prijs: 'Dankzij jullie begin ik mijn eigen film te begrijpen' Vier jaar geleden sleurde László Nemes u in Son of Saul Auschwitz in. Zijn nieuwe film Sunset komt minder hard binnen, maar ook hier wroet de Hongaarse regisseur in de schemerzone van Europa's verleden.
Film Film Van de Dardennes tot Bas Devos: dit zijn alle Belgen in Cannes Bas Devos en de broers Dardenne zijn niet de enige Belgen in Cannes.
Film Film Tien films op het festival van Cannes waar we reikhalzend naar uitkijken Bij het ter perse gaan was het nog koffiedik kijken of Quentin Tarantino (Once Upon a Time in Hollywood) en James Gray (Ad Astra) hun nieuwste film op tijd hadden voltooid, maar ook zonder die twee filmreuzen valt er straks aan de Croisette weer heel wat lekkers te proeven. Onze chef film Dave Mestdach pikte er alvast tien blinkende parels uit.
Film Film Een ode aan Alain Delon, Frans sekssymbool met schaduwkanten Al zestig jaar lang is Alain Delon het zinnebeeld van Gallische gratie, en dat zal hij - ondanks zijn pensioen, en zijn schaduwkanten - tot in der eeuwigheid blijven. Dave Mestdach brengt hulde aan la plus belle gueule du cinéma français, die dit jaar in Cannes een ere-Palm krijgt.
Film Film De Dardennes laten hun tanden zien: 'Zég het als je de hoofddoek een symbool van onderwerping vindt' Met Le jeune Ahmed dingen de tweevoudige winnaars Jean-Pierre en Luc Dardenne voor de achtste opeenvolgende keer mee naar de Gouden Palm. Met Knack Focus spreken ze exclusief over religiekritiek, het ongeluk van Pedro Almodóvar en twintig jaar Rosetta: 'We doen niet aan verjaardagen.'
Film Film William Dafoe speelt Van Gogh: 'Ik schilder enkel nog als ik ruzie heb met mijn vrouw of regisseur' William Dafoe kruipt in de huid van Vincent Van Gogh in de biopic At Eternity's Gate van regisseur Julian Schnabel. 'Ik heb hem altijd bewonderd.'
Film Film Julian Schnabel over zijn Van Gogh-film: 'Ik geloof niet dat Vincent zelfmoord heeft gepleegd' In de biopic At Eternity's Gate borstelt Julian Schnabel de twijfels, de tragiek maar vooral ook de levenslust van de Nederlandse meester Vincent van Gogh op het witte doek. Een gesprek met de flamboyante schilder-regisseur.
Film Film Deze Chinese filmmaker werd 29, maakte één meesterwerk en stapte toen uit het leven An Elephant Sitting Still, Bo Hu's eerste en enige film, is een even melancholische als monumentale kijk op (over)leven in het moderne China.
Film Film 'Pájaros de verano' is een licht verslavende culturenclash Colombiaanse drugsbaronnen heeft u al tig keren aan het werk gezien, maar ze waren nooit zo aards en episch als in het bezwerende Pájaros de verano.
Film Film Hoe een draaitol uit de Sovjet-Unie de westerse cinema vormgaf Hij stond aan de wieg van de cinema zoals we die vandaag kennen, inspireerde zowat iedereen van Jean-Luc Godard tot Michael Bay, en liet met De man met de camera een 'tijdbom' van een film achter die tot in het digitale tijdperk nazindert. Cinematek brengt een hommage aan de Opperste Sovjetfilmer Dziga Vertov.
Film Film 'C'est ça l'amour': teder familieportret waar een warm hart in klopt Claire Burger observeert wat een alleenstaande vader lijden kan in haar alledaagse maar tedere familiedrama C'est ça l'amour.
Film Film Het oeuvre van High Life-regisseur Claire Denis in vijf hoogtepunten Eigenlijk had ze econome moeten worden. Gelukkig voor de filmgeschiedenis draaide het voor Claire Denis helemaal anders uit. Vijf hoogtepunten uit een ongrijpbaar oeuvre.
Film Film Claire Denis verkent de kosmos en de liefde: 'Robots zullen de mens nooit kunnen bevredigen' Ze is 72, ze had nog nooit een Engelstalige film gemaakt en ze is amper bekend bij het grote publiek, maar Barry Jenkins noemt haar 'de grootste regisseur uit de filmgeschiedenis' en Robert Pattinson smeekte om met haar te mogen werken. Met High Life heeft Claire Denis nu haar eigen, sublieme en seksueel geladen variant op 2001: A Space Odyssey gemaakt - met een fuckbox, jawel. 'Zonder seks houdt een mens het toch geen jaren in de ruimte vol?'
Film Film Waarom u het gerestaureerde 'Lost Highway' van David Lynch moet gaan bekijken David Lynch' schizofrene neonoir Lost Highway - nu opnieuw in de bioscoop in gerestaureerde versie - is nog altijd wild at heart and weird on top.
Film Film Juliette Binoche over ouder worden, ganzenborden en sociale media: 'Ik spaar alles en iedereen' Juliette Binoche die als zaadsjamane een fuckbox induikt? Die het opneemt voor seksueel beest Harvey Weinstein? Die een jonge, knappe knul catfisht in de zedensatire Celle que vous croyez? Een gesprek met de Franse topactrice op en over de grens tussen waarheid en fictie.
Film Film Hoe de zoon van Mamoru Hosoda hem inspireerde tot een animesprookje over families Liefhebbers van Japanse anime, verenigt u, want er is leven na Studio Ghibli. Dat bewijst Mamoru Hosoda met zijn fraaie, moderne familiesprookje Miraï, straks te zien op het Anima Festival in Brussel.
Film Film Waarom een Amerikaanse opperrechter haar eigen film krijgt: 'Deze tijd heeft zulke figuren nodig' In de biopic On the Basis of Sex geeft Felicity Jones gestalte aan de Amerikaanse opperrechter Ruth Bader Ginsburg, die al in de sixties op de barricaden stond voor gendergelijkheid. 'Je kunt de waarheid in haar woorden haast proeven.'
Film Film De Oscarpronostiek van Knack Focus: wie kan, mag, moet en zal er winnen? Straks worden voor de 91e keer de Academy Awards uitgereikt op 's werelds belangrijkste filmfeestje. Onze chef cinema Dave Mestdach nam alvast een kijkje in zijn glazen bol en zag Oscars glimmen, ego's kraken en botoxgezichten blinken.
Film Film Debra Granik wil met 'Leave No Trace' getuigen van de linkse revolutie in Amerika Negen jaar geleden lanceerde Debra Granik met Winter's Bone de carrière van een piepjonge Jennifer Lawrence. In Leave No Trace brengt ze het verhaal van een Irakveteraan die zich met zijn dochter terugtrekt in de bossen. Een van dé films van vorig jaar kunt u nu eindelijk in de bioscoop zien.
Film Film 'If Beale Street Could Talk': wondermooie ballade van de zwarte ziel Barry Jenkins bezingt jonge, zwarte liefde in crisis in zijn magnifieke James Baldwin-ballade If Beale Street Could Talk.
Televisie Televisie Lars von Trier plant derde seizoen van zijn cultreeks 'The Kingdom' 22 jaar nadat de Deense regisseur de tweede reeks van 'The Kingdom' afsloot met een cliffhanger, denkt hij luidop aan een vervolg. 'Ergens is het het domste wat ik kan doen.'
Film Film Casey Affleck als regisseur en zes andere blikvangers die u kan zien op de Berlinale Voor het eerste grote Europese filmfestival van het jaar trekt de verzamelde filmpers traditioneel naar Berlijn. Ook onze monsieur cinema Dave Mestdach is erbij en selecteerde alvast enkele titels om in de gaten te houden.
Film Film 'Waarom ik 'Werk ohne Autor' heb gemaakt? Ik zou het niet kunnen zeggen' Zijn debuut Das Leben der Anderen werd bekroond met een Oscar. Opvolger The Tourist kelderde bijna zijn carrière. Nu is Florian Henckel von Donnersmarck terug met Werk ohne Autor, een heimatepos losjes geïnspireerd op het leven van kunstschilder Gerhard Richter.
Film Film 'Green Book': ouderwets, maar ook goedhartig Peter Farrelly trekt on the road door een landschap vol raciale clichés in de genereuze crowdpleaser Green Book.
Film Film Hoe de regisseur van 'Dumb and Dumber' een ernstige Oscarkandidaat werd De maker van Dumb and Dumber, There's Something about Mary en andere leut die drie Golden Globes wint en zelfs genoemd werd als Oscarkandidaat? Het lijkt een onwaarschijnlijk verhaal, maar dat is Peter Farrelly's nieuwste film Green Book evenzeer.
Film Film 'Gräns' had een gratuite freakshow kunnen zijn, maar is dat niet Ali Abassi snuffelt aan de grenzen van drama, horror en humor in Gräns, een vreemdsoortige film over vreemdsoortige creaturen.
Film Film Regisseur Guillaume Canet: 'Van films op een smartphone krimpt mijn hart ineen' Hij deelt de sponde met Marion Cotillard, wordt bezongen door Morrissey én doet mee in Doubles vies, de nieuwe film van Olivier Assayas. La vie est belle pour Guillaume Canet, zolang je geen smartphone of e-reader bovenhaalt, tenminste.
Film Film 'Colette': levendige biopic met een tragisch zieltje Keira Knightley doet de letteren knetteren in Colette, een biopic over de vrijgevochten Franse schrijfster.
Film Film Mike Leigh is nog steeds kwaad, en gelukkig maar: 'De brexit is een fuck-up zonder weerga' Het Britse filminstituut Mike Leigh houdt een vurig pleidooi voor het recht op verzet en vrije pers in Peterloo, een historisch drama waar de actualiteitswaarde van afspat.