Film Film Kristen Stewart is dezer dagen overal: 'Ik ben niet bang van een slechte film op mijn cv' Twintig jaar geleden liet ze zich voor het eerst opmerken aan de zijde van Jodie Foster. Tien jaar geleden werd ze een wereldster dankzij Twilight. Binnenkort, net voor haar dertigste verjaardag, is Kristen Stewart in twee heel verschillende films te zien. En als het even kan, neemt ze volgend jaar plaats in de regisseursstoel. 'Maar 'het verhaal' van mijn leven zie ik zelf nog steeds niet.'
Film Film 'Atlantique' van Mati Diop: spookverhaal dat naar tienerzweet ruikt Mati Diops prijsbeest Atlantique is een bedwelmende mix van tienerdrama, spookverhaal en postkoloniaal commentaar.
Magazine Magazine De makers van Frozen II: 'We hebben gewoon échte vrouwen bedacht' Ga er maar eens aan staan, een vervolg maken op een fenomeen als Frozen. Regisseurs en bedenkers Chris Buck en Jennifer Lee over hun sequel.
Magazine Magazine Mati Diop streed als eerste zwarte vrouw om de Gouden Palm: 'Ik vertegenwoordig geen sekse of continent' Hoe mix je tienerromantiek, fantasy, zombies en koloniaal commentaar tot een film die nog lang in uw hoofd blijft spoken? De Frans-Senegalese Mati Diop toont het met haar hypnotiserende, terecht in Cannes bekroonde debuut Atlantique.
Film Film 'J'accuse' van Roman Polanski: tussen geschiedenisles en autobiografie In het historische dossierdrama J'accuse richt Roman Polanski zijn camera op de beruchte Dreyfus-affaire én op zichzelf.
Film Film 'Martin Eden': hand in hand naar de bioscoop, kameraden! Pietro Marcello's inventieve Jack London-adaptatie Martin Eden is een - in meer dan één betekenis - tijdloze mix van politiek en romantiek.
Film Film De klassenstrijd is terug in 'Martin Eden': 'We leven in een tijd van doorgeschoten narcisme' Met Martin Eden, over een arbeidersjongen die het tot schrijver schopt, greep Pietro Marcello dit jaar net naast de Gouden Leeuw. Toch zette zijn hoogst originele, in een tijdloos jasje gegoten Jack London-verfilming hem in één klap op de Europese filmkaart. E molto giustificato!
Film Film Ken Loach, nog altijd onvermoeibaar: 'God staat aan de kant van extreemrechts' Op een leeftijd waarop velen zelfs de fut niet meer hebben om de extreme uitwassen van het kapitalisme aan te klagen in een boze Facebookpost maakt 'cameraad' Ken Loach (83!) nog altijd films die wantoestanden aan de kaak stellen. Dat doet hij ook in zijn recentste worp Sorry We Missed You. 'Grote bedrijven zien je niet als een mens maar als een instrument dat hen helpt om meerwaarde te creëren.'
Film Film Jim Jarmusch maakte een ecologische zombiefilm: 'Ik ben zelf deel van het klimaatprobleem' In mei mocht Jim Jarmusch Cannes op gang trappen met deze undeadpan-komedie. Nu doet de zombiestoet van The Dead Don't Die ook Gent aan. In een gezapig tempo en al grijzend - uiteraard - maar wat u misschien niet had verwacht, is hóé deze jongens uit de doden zijn opgestaan.
Film Film Expo Andrei Tarkovski: de man die de tijd filmde Een fraaie expo in het Eye Filmmuseum in Amsterdam en een box met vijf digitaal gerestaureerde meesterwerken: ze herinneren ons eraan waarom Bergman, Kurosawa, Von Trier en andere filmgiganten hun Russische collega Andrej Tarkovski de primus inter pares vonden. Dompel u onder in zijn tijdloze cinema van de ziel.
Film Film Ladj Ly opent Film Fest Gent: 'Als er niets gebeurt, breekt de volgende Franse revolutie uit in de banlieues' Regisseur Ladj Ly dook voor Les misérables 'zijn' Parijse banlieues in. Hij kwam terug met een uppercut van een flikkenfilm, een terechte opener van Film Fest Gent.
Film Film Céline Sciamma over haar nieuwe film: 'Titanic, maar met twee vrouwen en zonder boot' Een kostuumfilm over een schilderes en haar model klinkt voor sommigen onder u allicht even opwindend als verf zien opdrogen. Toch is Céline Sciamma's Portrait de la jeune fille en feu niet alleen de meest romantische film van het jaar, het is ook een van de allerbeste.
Film Film Brad Pitt schittert in 'Ad Astra': 'Zodra je Oscars begint na te jagen, ben je gezien' Quentin Tarantino flitste hem net nog terug naar de sixties. Nu katapulteert James Gray hem de toekomst in. Ground control to major Pitt: 'Ik wéét dat de film ook anderen zal aanspreken. Ik weetalleen niet hoeveel anderen.'
Film Film James Gray over zijn ruimte-epos 'Ad Astra': 'Elke cinefiel zou Brad Pitt moeten koesteren' Gravity met gravitas, een mash-up van Apocalypse Now en 2001: A Space Odyssey: rasregisseur James Gray reikt naar de sterren met zijn ruimte-odyssee Ad Astra. 'Ik weet niet of Brad Pitt deze rol tien jaar geleden al had kunnen spelen.'
Film Film 'Ad Astra': onverschrokken ruimtefilm met astronomische ambities James Gray tast de limieten van het universum én die van zichzelf af met Ad Astra, een Apocalypse Now tussen de sterren.
Film Film 'Parasite' van Bong Joon-ho: koldereske clash der klassen Bong Joon-ho zet de klassenverhoudingen op hun kop in Parasite, een hoogst entertainende mix van satire en suspense die terecht werd bekroond met de Gouden Palm.
Film Film Regisseur Bong Joon-ho toont de gewone man: 'In Zuid-Korea zijn we niet zo bezig met Kim Jong-un' Met Parasite won hij enkele maanden geleden als eerste Koreaan de Gouden Palm. Daar had hij geen postapocalyptische tgv of supervarken voor nodig, zoals in zijn eerdere films Snowpiercer en Okja. De clash der klassen kan even amusant zijn, zo bewijst Bong Joon-ho. 'De rijke familie in Parasite is niet zo slim. Dat zie je in het echte leven ook.'
Film Film Filmfestival van Venetië: naar deze acht films is het uitkijken Het programma van het 76ste filmfestival van Venetië, dat woensdag van start gaat, laat cinefielen andermaal smelten als een bolletje Italiaanse gelato onder de zon. Onze chef film selecteerde alvast acht titels die geen slagroom of discobolletjes behoeven.
Film Film 'De Patrick' met Kevin Janssens: eigenzinnig debuut waar véél vlees aan zit Tim Mielants filmdebuut De Patrick is een geestige dramady met weinig kleren maar veel vlees aan, én met Kevin Janssens in zijne pure.
Film Film 'Once upon a Time in Hollywood' is Tarantino's beste film sinds 'Jackie Brown' Quentin Tarantino's Once upon a Time in Hollywood is een geestige, grandioze maar ook futiele trip doorheen de coulissen van Hollywood anno 1969, én zijn beste film sinds Jackie Brown.
Film Film De regisseur van de goorste film van 2019: 'We zijn allemaal voyeurs, daar kan geen moraal tegenop' Met Der goldene Handschuh, een biopic over de Duitse seriemoordenaar Fritz Honka, levert Fatih Akin wellicht de goorste film van het jaar af - bloed, zweet en rottende lichaamsdelen incluis. 'Geweld is niet sexy, het is gewoon smerig.'
Film Film 'So Long, My Son': Wang Xiaoshuai levert zijn magnum opus af Wang Xiaoshuai zapt subtiel tussen het private en het politieke in So Long, My son, een fraai familie-epos vol klein en groot verdriet.
Televisie Televisie Bos! Festival: feeëriek en fijn familiefestijn IJspiste Finlandia, de kermiskoers begin juni, de zwijntjesworp van de Sint-Amanduskerk, de pistolets van bakkerij Ghaeremynck ... een beetje hedonist komt al jaren aan zijn trekken in het West-Vlaamse Gullegem. Dankzij het Bos! Festival, dat gisteren aan zijn derde en volledig uitverkochte editie toe was, heeft de avontuurlijk ingestelde melomaan er ook niet langer wat te klagen.
Film Film Nicolas Winding Refn maakt een film van dertien uur: 'Amazon heeft mij totale vrijheid gegeven' Na Drive en The Neon Demon verkent Nicolas Winding Refn opnieuw de donkerste krochten van Los Angeles én van de genrecinema met Too Old to Die Young. De Deense provocateur over zijn hypergestileerde en (ge)weldadige flikkenfeuilleton. 'Mijn moeder vond het pure poëzie.'
Film Film Goedkope films worden wereldhits: zo werkt de Hollywoodfabriek achter 'Paranormal Activity' Wat Get Out, Us, Paranormal Activity maar ook Sharp Objects, BlacKkKlansman en de nieuwe film Ma gemeen hebben? Ze komen stuk voor stuk uit hitfabriek Blumhouse, waar de tijdgeest rondspookt én de dollars tellen. Oprichter Jason Blum over zijn lucratieve huiverhandel: 'Ik heb maar één dure film gemaakt. Vreselijk.'
Film Film De balans van Cannes: een terechte winnaar, veel konten en een verrassing voor de Dardennes Tarantino en Malick vonden hun mojo terug, Sciamma en Diop zorgden voor girlpower, de Dardennes kroonden zich tot beste regisseurs en Kechiche deed de konten schudden, maar de Gouden Palm ging verdiend naar Bong Joon-ho's Koreaanse klasse(n)komedie Parasite. Wat u moet onthouden - en mag vergeten - van de 72e editie van het festival van Cannes.
Film Film 'Parasite' van Bong Joon-ho: Koreaanse thriller met een kloppend hart voor outcasts Met zijn nieuwe film keert regisseur en Cannes-lieveling Bong Joon-ho terug naar Korea. En naar zijn topvorm van weleer.
Film Film De nieuwe Tarantino is geen meesterwerk, wel zijn beste joint sinds 'Jackie Brown' Quentin Tarantino's Once Upon A Time in Hollywood is een geestige, grandioze, futiele en stuurloze trip door de coulissen van Hollywood anno 1969, én zijn beste film sinds Jackie Brown.
Film Film De Dardennes vertellen de parabel van de geradicaliseerde zoon in 'Le jeune Ahmed' In hun 'lofzang op de onzuiverheid' duiken de broers Dardenne in het zog van Le jeune Ahmed, een jonge, geradicaliseerde moslim.
Film Film Droogkomische neo-noir 'The Whistlers': antiheld zoekt heil in geheime fluittaal De Roemeense regisseur Corneliu Porumboiu voegt zijn typische deadpan-humor toe aan het misdaadgenre in 'The Whistlers'.
Film Film Biopic 'Rocketman' is een artificiële, maar entertainende popoperette over Elton John Dexter Fletcher fabriceerde een biografische musical over Sir Elton John. De prent over het verlegen jongetje dat het tot megalomane rockdiva schopte zit vol prefabsentiment, maar toont ook hoe goed sommige van zijn songs eigenlijk zijn.
Film Film 'Drive'-regisseur Nicolas Winding Refn stelt trippy tv-reeks 'Too Old to Die Young' voor op Cannes Nicolas Winding Refn duikt de donkerste krochten van de genrecinema in met zijn Amazon-serie Too Old to Die Young.
Film Film Almodóvar laat Banderas afrekenen met zijn demonen in 'Dolor y Gloria' Met het semi-autobiografische 'Dolor Y Gloria' waagt Spaans melomaestro Pedro Almodovar opnieuw een uiterst bewonderenswaardige poging om de Gouden Palm te winnen, met Antonio Banderas als diens alter-ego.
Film Film Ken Loach neemt flexi-jobs onder vuur in 'Sorry We Missed You' Kameraad Ken Loach toont hoe een koerier economisch en familiaal in het nauw gedreven wordt in dit integere, maar te demonstratieve sociodrama.
Film Film Regisseur Ladj Ly debuteert met rake uppercut 'Les Misérables' Ladj Ly zeult je de banlieus van Parijs binnen in zijn sociale flikkenfilm Les Misérables, een kwieke kopstoot van een debuutfilm.
Film Film Regisseur Jim Jarmusch opent Cannes met een routineuze riff op het zombiegenre Cannes strompelt sloom uit de startblokken met Jim Jarmusch' half(on)dode zombiekomedie The Dead Don't Die.
Film Film Antonio Banderas speelt Almodóvar, of toch ongeveer: 'Ik ben trots dat ik in Pedro's leger mag dienen' Wint Pedro Almodóvar volgende week eindelijk de Gouden Palm? Met het semi-autobiografische en diep melancholische Dolor y gloria onderneemt de Spaanse melomaestro nog maar eens een poging, deze keer met Antonio Banderas als zijn alter ego. Een gesprek met Pedro's fetisjacteur over hun lange vriendschap, homofobie in Hollywood en andere issues.
Film Film László Nemes geeft zijn geheimen niet zomaar prijs: 'Dankzij jullie begin ik mijn eigen film te begrijpen' Vier jaar geleden sleurde László Nemes u in Son of Saul Auschwitz in. Zijn nieuwe film Sunset komt minder hard binnen, maar ook hier wroet de Hongaarse regisseur in de schemerzone van Europa's verleden.
Film Film Van de Dardennes tot Bas Devos: dit zijn alle Belgen in Cannes Bas Devos en de broers Dardenne zijn niet de enige Belgen in Cannes.
Film Film Tien films op het festival van Cannes waar we reikhalzend naar uitkijken Bij het ter perse gaan was het nog koffiedik kijken of Quentin Tarantino (Once Upon a Time in Hollywood) en James Gray (Ad Astra) hun nieuwste film op tijd hadden voltooid, maar ook zonder die twee filmreuzen valt er straks aan de Croisette weer heel wat lekkers te proeven. Onze chef film Dave Mestdach pikte er alvast tien blinkende parels uit.
Film Film Een ode aan Alain Delon, Frans sekssymbool met schaduwkanten Al zestig jaar lang is Alain Delon het zinnebeeld van Gallische gratie, en dat zal hij - ondanks zijn pensioen, en zijn schaduwkanten - tot in der eeuwigheid blijven. Dave Mestdach brengt hulde aan la plus belle gueule du cinéma français, die dit jaar in Cannes een ere-Palm krijgt.
Film Film De Dardennes laten hun tanden zien: 'Zég het als je de hoofddoek een symbool van onderwerping vindt' Met Le jeune Ahmed dingen de tweevoudige winnaars Jean-Pierre en Luc Dardenne voor de achtste opeenvolgende keer mee naar de Gouden Palm. Met Knack Focus spreken ze exclusief over religiekritiek, het ongeluk van Pedro Almodóvar en twintig jaar Rosetta: 'We doen niet aan verjaardagen.'
Film Film William Dafoe speelt Van Gogh: 'Ik schilder enkel nog als ik ruzie heb met mijn vrouw of regisseur' William Dafoe kruipt in de huid van Vincent Van Gogh in de biopic At Eternity's Gate van regisseur Julian Schnabel. 'Ik heb hem altijd bewonderd.'
Film Film Julian Schnabel over zijn Van Gogh-film: 'Ik geloof niet dat Vincent zelfmoord heeft gepleegd' In de biopic At Eternity's Gate borstelt Julian Schnabel de twijfels, de tragiek maar vooral ook de levenslust van de Nederlandse meester Vincent van Gogh op het witte doek. Een gesprek met de flamboyante schilder-regisseur.
Film Film Deze Chinese filmmaker werd 29, maakte één meesterwerk en stapte toen uit het leven An Elephant Sitting Still, Bo Hu's eerste en enige film, is een even melancholische als monumentale kijk op (over)leven in het moderne China.
Film Film 'Pájaros de verano' is een licht verslavende culturenclash Colombiaanse drugsbaronnen heeft u al tig keren aan het werk gezien, maar ze waren nooit zo aards en episch als in het bezwerende Pájaros de verano.
Film Film Hoe een draaitol uit de Sovjet-Unie de westerse cinema vormgaf Hij stond aan de wieg van de cinema zoals we die vandaag kennen, inspireerde zowat iedereen van Jean-Luc Godard tot Michael Bay, en liet met De man met de camera een 'tijdbom' van een film achter die tot in het digitale tijdperk nazindert. Cinematek brengt een hommage aan de Opperste Sovjetfilmer Dziga Vertov.
Film Film 'C'est ça l'amour': teder familieportret waar een warm hart in klopt Claire Burger observeert wat een alleenstaande vader lijden kan in haar alledaagse maar tedere familiedrama C'est ça l'amour.
Film Film Het oeuvre van High Life-regisseur Claire Denis in vijf hoogtepunten Eigenlijk had ze econome moeten worden. Gelukkig voor de filmgeschiedenis draaide het voor Claire Denis helemaal anders uit. Vijf hoogtepunten uit een ongrijpbaar oeuvre.
Film Film Claire Denis verkent de kosmos en de liefde: 'Robots zullen de mens nooit kunnen bevredigen' Ze is 72, ze had nog nooit een Engelstalige film gemaakt en ze is amper bekend bij het grote publiek, maar Barry Jenkins noemt haar 'de grootste regisseur uit de filmgeschiedenis' en Robert Pattinson smeekte om met haar te mogen werken. Met High Life heeft Claire Denis nu haar eigen, sublieme en seksueel geladen variant op 2001: A Space Odyssey gemaakt - met een fuckbox, jawel. 'Zonder seks houdt een mens het toch geen jaren in de ruimte vol?'