Film Film Het 'Happy End' van filmgigant Michael Haneke: 'Ik ben een heel geestige vent' In Happy End beschouwt Michael Haneke (75) met een brede grijns de bourgeoisie én zijn eigen oeuvre. Een derde Gouden Palm leverde dat de Oostenrijkse filmgigant niet op. Gaat het nog een beetje, Herr Haneke? 'Ik word alsmaar intoleranter.'
Film Film Judi Dench zet opnieuw de kroon van Queen Victoria op: 'Oud worden is klote, beste jongen' Twintig jaar na Mrs Brown zet Dame Judi Dench (82) opnieuw de kroon van Queen Victoria op in de biopic Victoria and Abdul. 'Ik begrijp de oude koningin perfect. Het is niet omdat je oud bent dat je je seksuele appetijt verliest.'
James Bond of Nick Cave? Dit is er deze week op uw tv De nieuwe reeks van David Fincher of Von Triers Nymphomaniac? Met onze tv-tips verdrijft u de herfstbuien van de volgende zeven dagen met sprekend gemak.
Film Film Michael Caine, uw swingende gids door sixties-Londen: 'We hebben helemaal niets verneukt' Films als Alfie, The Ipcress File en The Italian Job maakten van hem hét stijlicoon van de swinging sixties, en dus is hij de perfecte gids om u terug te flitsen naar het Londen van de Beatles en de Stones, de Mini en de mods. Een gesprek met Sir Michael Caine, verteller en producent van de popdocumentaire My Generation.
Van The Diary of a Teenage Girl tot Nymphomaniac: dit is er deze week op uw tv Volg de gids en u weet weer wat te kijken van zaterdag 30 september tot vrijdag 6 oktober.
Film Film Op de Russische verdwijningsthriller 'Loveless' valt geen roebel af te dingen Andrej Zvjagintsev geeft de kijker - én moedertje Rusland - een kouwe klets om de oren met het wrange verdwijningsdrama Loveless.
Film Film De 8 films die Michaël R. Roskam inspireerden: ''Rundskop' was een kopstoot, 'Le Fidèle' is een wurggreep' Fasten your seatbelts, want binnenkort scheurt Le fidèle de zalen binnen. In het nieuwe misdaaddrama van Michaël R. Roskam leren Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos dat liefde en misdaad moeilijk samengaan. De regisseur over acht crimineel goede films die hem inspireerden.
Film Film 'The Beguiled' van Sofia Coppola: van zwoele fabel tot kinky wraakthriller Sofia Coppola's vrouwelijke lezing van The Beguiled is een sensuele southern-gothicthriller die stijf staat van de hormonen.
Film Film De Avenger in Jeremy Renner: 'Ik zou de moordenaar achtervolgen tot in de hel' Jeremy Renner schiet met scherp in Wind River, een grimmige mysterythriller over culturele, morele en andere grenzen. Een gesprek over native Americans, vastgoed en de Avenger in hemzelf.
Film Film Sofia Coppola over 'The Beguiled': 'Ik wilde geen incest en pedofilie in mijn film' Geen hitsige hoenders in Sofia Coppola's versie van The Beguiled, over een gewonde yankeesoldaat die in een zuidelijk meisjesinternaat belandt. Of toch minder machistisch dan in Don Siegels origineel. 'Dit is het gothic-zusje van The Virgin Suicides.'
Film Film Javier Bardem en Jennifer Lawrence in 'Mother!': 'Antichrist' voor gevorderden Duister, dreigend en delirant. Darren Aronofsky laat u alle hoeken van het spookhuis zien met zijn allegorische huivertrip Mother!
Film Film Onze man in Venetië, de balans: 'Michaël Roskam is gegroeid als regisseur' Voor de laatste keer dit jaar vertelt Knack Focus-filmman Dave Mestdach over zijn wedervaren op het Filmfestival van Venetië. Over pruiken, plasticine en een topfilm van een 87-jarige.
Film Film 'Ik denk dat ze George Clooney willen pakken': onze man op het Filmfestival van Venetië Na een mooie start van het Filmfestival van Venetië gaat de arbeid verder voor onze filmman Dave Mestdach. Een tussentijds verslag: 'Hoe minder je van die film weet, hoe beter.'
Film Film Matt Damon en een monster uit Mexico: dit waren de eerste dagen op het Filmfestival van Venetië Dave Mestdach, chef film van Knack Focus, maakt de balans op van de eerste dagen op het filmfestival van Venetië: 'Guillermo Del Toro heeft zich duidelijk geamuseerd.'
Film Film Sebastián Lelio, regisseur van 'Una mujer fantástica': 'Natuurlijk is mijn actrice zelf ook een transgender' Liefde kan een bitch zijn, zeker als je een transseksuele vrouw in het conservatieve Chili bent. Regisseur Sebastián Lelio over Una mujer fantástica, zijn film die zich al evenmin in een hokje laat stoppen. 'Mijn hoofdpersonage is transgender. Mijn film is transgenre.'
Film Film 'Una Mujer Fantástica': van grootstedelijk liefdesdrama naar emotioneel doorbloede thriller Liefde spookt in Sebastián Lelio's Una mujer fantástica, een sfeer- en suspensevol portret van een jonge transgendervrouw.
Film Film '120 battements par minute': een film van vlees en al dan niet besmet bloed Robin Campillo wekt het aidsactivisme van de vroege jaren negentig weer tot leven in het energieke groepsportret 120 battements par minute.
Film Film A Gentle Creature van Sergei Loznitsa is een gedurfde middelvinger richting Poetin Sergei Loznitsa trekt door het duistere, corrupte hart van Rusland in de allegorische bad trip A Gentle Creature.
Film Film Drie films die vadertje Poetin een spiegel voorhouden Dissidente stemmen worden in het hedendaagse Rusland vaak de mond gesnoerd, en toch durft regisseur Sergei Loznitsa het in zijn nieuwe film 'A Gentle Creature' aan om het regime terecht te wijzen. En hij is niet de eerste. Drie spiegels voor oom Vlad.
Film Film Regisseur Sergei Loznitsa is niet mals voor Poetin: 'Het Russische systeem is rot van onder tot boven' In A Gentle Creature trekt Sergei Loznitsa dwars door de corrupte, door hoeren, dronkaards en bruten bevolkte hellekrocht die Rusland heet. De Oekraiënse filmmaker over zijn welgemeende fuck you aan het adres van Poetin en co. 'Het is grotesk en surrealistisch, maar de realiteit in Rusland is dat ook.'
Film Film De carrière van Jeanne Moreau in tien fantastische films Van Truffaut tot Ozon, Jeanne Moreau lag de afgelopen decennia in de bovenste la van zowat alle grote namen in de Europese auteurscinema. Onze filmman Dave Mestdach selecteerde tien klassiekers uit haar oeuvre.
Film Film Dunkirk: suspense te land, ter zee en in de lucht Christopher Nolan waagt zich op oorlogsterrein met Dunkirk, een thriller die als een cinematografische blitzkrieg over je heen dendert.
Film Film Christopher Nolan: 'Mensen zullen cinema nooit bij hen thuis kunnen beléven' Hij verkende dromen, dystopieën en onderwerelden in spektakelhits als Inception, Interstellar en de Dark Knight-trilogie. Met Dunkirk duikt hij nu ook als een Spitfire de Tweede Wereldoorlog binnen. Christopher Nolan over zijn tikkendetijdbomthriller te land, ter zee en in de lucht. 'Welke film je ook maakt, je komt altijd weer uit bij de grote meesters.'
Film Film Dunkirk: een ode aan de onstuitbare kracht van pure cinema Christopher Nolan waagt zich op oorlogsterrein met Dunkirk, een thriller die als een cinematografische blitzkrieg over je heen dendert.
Film Film Terrence Malick: zijn tijd vooruit of zijn piek voorbij? Hij staat te boek als de dichter, de filosoof, de mysticus van de Amerikaanse cinema, maar nu zijn output toeneemt, zwelt de kritiek aan en verdampt de mythe. Is Terrence Malick, maker van de lyrische klassiekers Badlands en Days of Heaven én het nieuwe muzikale drama Song to Song, zijn mojo kwijt?
Film Film Atmosferische alt.horror in 'It Comes at Night' Trey Edward Shults prikkelt zenuwen en hersens tegelijk met de beklemmende huivertrip It Comes at Night.
Van 'The Notorious Mr. Bout' tot de sciencefictionsatire 'Okja': de 10 tv-tips van de week Ook in de zomermaanden valt er heel wat moois te zien op uw tv. Volg de gids en u weet weer wat te kijken tussen zaterdag 1 en vrijdag 7 juli.
Film Film De Tussenstand: de twaalf beste films van het voorjaar De Knack Focus-redactie maakt een week lang de voorlopige balans op van 2017. Vandaag gidst onze filmman Dave Mestdach u door het beste van het voorjaar.
Film Film L'amant double van François Ozon: seks, leugens en psychotherapie In de kinky psychothriller L'amant double laat François Ozon je meegluren in een spiegelpaleis vol lust en liefde.
Film Film Van Barbiepoppen tot Kubrick: tien sexy topfilms Knack Focus sprak deze week met Jérémie Renier, die furore maakt in de erotische thriller L'Amant Double van François Ozon. Onze filmman dook in de archieven en haalde tien zwoele cinemaklassiekers boven die de nieuwe Ozon voorafgingen.
Film Film Consensus aan de Croisette: het definitieve Cannesverslag Onze filmman Dave Mestdach blikt terug op het zeventigste filmfestival van Cannes, een editie die zowel binnen als buiten de bioscopen bol stond van de spanning.
Film Film 'The Square' wint de Gouden Palm door de aap uit te hangen De Zweedse regisseur Ruben Ostlund wint de Gouden Palm voor The Square, een sociologische komedie over de aap in ieder mens.
Film Film 'The Beguiled' in Cannes: de beste Sofia Coppola sinds 'Lost in Translation' Sofia Coppola gaat de southern gothic-toer op met het zinnenprikkelende The Beguiled.
Magazine Magazine 'Rodin': de beeldhouwwerken zijn beter dan de film Rodin is een ambachtelijk vervaardigde en leerrijke les kunstgeschiedenis, maar daar houdt het ook op.
Film Film 'The Killing of A Sacred Deer': tussen grap en gruwel Kun je de Griekse mythe van Iphigenia verpakken als een ijzingwekkende huiverfilm en er tegelijk diabolische, licht surrealistische humor in smokkelen? Wel als je Yorgos Lanthimos heet.
Film Film 'Happy End' in Cannes: of hoe Michael Haneke een eigen invulling geeft aan het begrip naargeestig Met zijn twee vorige films Das Weisse Band en Amour had Michael Haneke de lat voor zichzelf op wereldrecordhoogte gelegd. Niet dat de Oostenrijkse meester met Happy End een nulsprong laat optekenen, alleen is het geen piek in zijn imposante oeuvre.
Film Film Netflixfilm 'Okja' in Cannes: een scifishow in het foute formaat Bong Joon ho doet zijn scifisatire The Host nog eens over, maar dan grotesker en met een mutant varken. Met de groeten van Netflix.
Film Film 'Wonderstruck' in Cannes: met Todd in de teletijdmachine Todd Haynes brengt hommage aan de tijdloze schoonheid van cinema in het soms wat overvolle en onevenwichtige maar nog vaker betoverende en altijd wondermooie melodrama Wonderstruck.
Film Film 'Loveless' in Cannes: rauw realisme en aardse metaforiek Andrej Zvyagintsev geeft de kijker - en moedertje Rusland - een welgemikte klets om de oren met het wrange suspensedrama Loveless.
Film Film Cannes-opener 'Les Fantômes d'Ismaël': geesten, romantiek en Hitchcock Het zeventigste festival van Cannes opent in stijl met Les Fantômes d'Ismaël, een mooie, barokke film waarin Arnaud Desplechin zichzelf, Marion Cotillard, Alfred Hitchcock en andere gekwelde, romantische geesten opvoert.
Film Film Cannes à la carte: de 15 filmtips van Knack Focus Het filmfestival van Cannes - nog altijd het grootste en invloedrijkste ter wereld - viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag. Onze monsieur cinéma Dave Mestdach selecteerde een quinzaine aan titels om 'bonne anniversaire' tegen te zeggen.
Film Film I Am Not Your Negro: 'Alsof je naar een soulvolle en doorleefde reflectie op hete sociale hangijzers zit te kijken' Raoul Peck buigt zich over de Afro-Amerikaanse schrijver/activist James Baldwin én zijn sociaal-politieke erfenis in de knappe docu I Am Not Your Negro.
Film Film Acteur Kateb Reda: 'Wat Bob Marley was voor de rastabeweging, is Django Reinhardt voor de zigeuners' In de biopic Django leent de Frans-Algerijnse kameleon Reda Kateb zijn belle gueule aan de legendarische king of swing. 'Django trok zich geen bal aan van politiek. Hij trad op voor wie hem wilde horen.'
Film Film Alejandro Jodorowsky, de laatste geniale gek: 'Mijn vaderland, dat zijn mijn schoenen' Tarotlezer, stripscenarist en cultcineast Alejandro Jodorowsky schurkt tegen de negentig aan, maar vond toch nog de energie voor een wedergeboorte. In de psychomagischefilm Poesía sin fin wandelt de Chileen door zijn adolescentie. 'Kunst heeft een helende functie, voornamelijk voor mezelf. En heel misschien voor het publiek.'
Film Film Félicité: 'Een veelgelaagd vrouwenportret, genereus overgoten met Congolese soul' Alain Gomis toont wat een Congolese mama lijden kan in zijn soulvolle en energieke prijsbeest Félicité.
Magazine Magazine La La Land Alfred Hayes toast op de dronken droomfabriek die Hollywood heet in het even bittere als ontnuchterende Ten overstaan van de hele wereld. Here's looking at you, kid!
Magazine Magazine La La Land Alfred Hayes toast op de dronken droomfabriek die Hollywood heet in het even bittere als ontnuchterende Ten overstaan van de hele wereld. Here's looking at you, kid!
Magazine Magazine De last van de lust Strak, intens en kinky as hell. Of hoe debutant William Oldroyd het Britse kostuumdrama een subversieve draai geeft met Lady Macbeth.
Magazine Magazine FEESTEN MET ELTON JOHN Disney parfumeert de liveactionversie van Beauty and the Beast met een vleugje feminisme en gay content dat al snel vervliegt.