‘Ik denk dat ze George Clooney willen pakken’: onze man op het Filmfestival van Venetië
Na een mooie start van het Filmfestival van Venetië gaat de arbeid verder voor onze filmman Dave Mestdach. Een tussentijds verslag: ‘Hoe minder je van die film weet, hoe beter.’
In zijn eerste dagen op de Mostra zag onze filmman Dave Mestdach de grote namen al over elkaar buitelen. Zo had hij het over Downsizing, de opener met Matt Damon, The Shape of Water van Guillermo Del Toro en de wisselvallige vluchtelingendocumentaire van Ai Wei Wei.
Ook voor het tweede deel van zijn wedervaren mag Mestdach een blik vedetten opentrekken, te beginnen met George Clooney en de gebroeders Joel en Ethan Coen. Die laatsten schreven het scenario voor Suburbicon, in een regie van Clooney. ‘Het is een neo-noir die een beetje lijkt op Blood Simple. Logisch, want de films zijn tegelijkertijd geschreven’, zegt Mestdach. ‘Ook de typische zwarte Coenhumor ontbreekt niet.’
‘Suburbicon vertelt het verhaal van een schijnbaar perfect Amerikaans dorpje, eind de jaren 50, waar onder radar vanalles broeit. Clooney voegde er een subplot aan toe over een zwart gezin dat in het dorp komt wonen, als allegorie voor het Amerika van vandaag. Het is vermoedelijk daardoor dat de film compleet wordt afgekraakt in de VS’, schetst de chef film van Knack Focus. ‘Toch blijf ik het een goede film vinden. Matt Damon, Julianne Moore en Oscar Isaac acteren goed, het camerawerk zit snor. Ik denk dat ze gewoon George Clooney willen pakken. Nu ja, ik kan niet in het hoofd van mijn collega’s kijken, maar als ik hen zie, denk ik bij de meesten: godzijdank dat ik dat niet kan.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Nog meer heisa is er over mother!, de nieuwste film van Darren ‘Requiem For A Dream‘ Aronofsky
‘De laatste film die de controverse waard was, was 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick. Het is wel de meest polariserende film in Venetië, de screening leverde zowel boegeroep als luid applaus op.’
‘Aronofsky bewandelt verder de weg die hij met Noah insloeg en heeft opnieuw een bijbelse allegorie gemaakt, verpakt als een thriller die doet denken aan Rosemary’s Baby van Roman Polanski. De prent begint heel strak, met Jennifer Lawrence en Javier Bardém als een naamloos koppel, maar eindigt in hysterie en bombast. Maar bon, hoe minder je ervan weet, hoe beter’, vat Mestdach samen.
Zelf is de filmcriticus geen onverdeelde fan. ‘Ik hou van ambitieuze regisseurs en Aronofsky is er zo eentje, maar erg diep gaat het allemaal niet.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
‘Samuel Maoz kwam acht jaar geleden out of the blue de Gouden Leeuw winnen met zijn debuut Lebanon. Het was dus uitkijken naar de opvolger’, vertelt Mestdach over Foxtrot. ‘Lebanon speelt zich bijna volledig af in een tank en ook nu weer is de oorlog het decor voor een rauw drama. Maoz portreteert een vader wiens zoon overlijdt in de oorlog en weeft daarrond een cerebraal, doordacht drama. Meer dan een waardige opvolger dus.’
Zaterdag eindigt het festival, maar Mestdach heeft nog een paar films aangeduid in zijn programmaboekje. ‘Javier Bardém mag dit festival nog eens opdraven, deze keer als Pablo Escobar in Loving Pablo. Ook Abdellatif Kechiche, de regisseur van La Vie d’ Adèle, heeft met Mektoub, My Love een nieuwe film klaar. En dan is er nog Le Fidèle van Michael Roskam. Die zit niet in de competitie en dingt dus niet mee naar de Gouden Leeuw, maar het is interessant om te zien hoe de film internationaal onthaald wordt.’
Opgetekend door Jasper Van Loy
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier