Column | Tine Hens Column | Tine Hens 'Lybaert slaagt er met De Columbus in geluk op een televisiescherm geloofwaardig te brengen' 'Gelukkig is Wim Lybaert aards genoeg om niet te beginnen zweven in zijn bus', schrijft Knack Focus' tv-criticus Tine Hens over De Columbus.
Column | Tine Hens Column | Tine Hens ''Kan iedereen nog volgen?' verlost Lieven Scheire van de dwangbuis van onpersoonlijke quizmaster' 'Het programma is niet zo heerlijk chaotisch, knotsgek en verrassend als Scheire en de schepping', schrijft Knack Focus' tv-criticus Tine Hens over Lieven Scheires Kan iedereen nog volgen?.
Televisie Televisie 'De Dag' klopt tot op het laatste leesteken 'Het is een verademing te kijken naar een verhaal waarin de losse eindjes niet door visuele spitsvondigheden worden weggemoffeld', schrijft Knack Focus' tv-criticus Tine Hens over de nieuwe reeks De dag.
Televisie Televisie "Toen ik Tristan in 'Gevoel voor tumor' bezig zag, wenste ik hem stiekem een vieze ziekte toe" Knack Focus' tv-criticus Tine Hens keek naar de eerste aflevering van de nieuwe Eén-reeks Gevoel voor tumor en bleef toch vooral met vragen zitten: 'Het was mij niet altijd duidelijk wat de centrale boodschap van deze serie precies is.'
Televisie Televisie De nieuwe Netflix-documentaire Flint Town: spijtig dat het geen fictie is Flint Town is veel meer dan een lange reportage over een politiekorps. Het is een ijzingwekkende blik op een gemeenschap die uit elkaar valt.
Column | Tine Hens Column | Tine Hens ''Down the Road' is zo'n programma waarvan je weet: dit kan enkel op de openbare omroep' In het Eén-programma Down the Road stopt Dieter Coppens zes twintigers en dertigers met het downsyndroom in een donkerroos, blauw en wit gestreept minibusje, tuft hij veertien dagen lang met hen door Europa én laat hij hen in hun eigen unieke en schone waardigheid, schrijft Knack Focus' tv-criticus Tine Hens.
Column | Tine Hens Column | Tine Hens ''Amazones': als je moet kiezen tussen je kind verliezen, of je vaderland' In de documentairereeks 'Amazones' praat Phara de Aguirre met vrouwen over de hele wereld die de wapens opnemen, al dan niet legaal.
Column | Tine Hens Column | Tine Hens 'In "Ex-gangster" staart Boeckx liever naar de bicepsen van Vanhamel dan hem een kritische vraag te stellen' Vier brengt een documentairereeks over ex-gangsters. Onze tv-recensente nam de eerste aflevering onder de loep, maar was niet onder de indruk. 'Ex-gangster is een documentaire op de rand van de misdaadporno.'
Televisie Televisie Dirk Roofthooft, diep van binnen nog altijd Pietje de Leugenaar: 'Als mens boek ik geen vooruitgang' In De infiltrant speelt Dirk Roofthooft de hilarisch tragische Freddy Bernaerts, een man die naar eigen zeggen iedereen bedriegt die hij tegenkomt, maar zelf zo veel nood heeft aan vertrouwen dat hij zich met graagte laat bedriegen. 'Het is het drama van iedere mens.'
Televisie Televisie 'Taboe' maakt niet duidelijk of er een taboe doorbroken is, of beter: of er ooit een taboe is geweest 'De standup-comedyshow die Philippe Geubels in Gent opvoerde voor een zaal vol mensen met een beperking leek plots zo geforceerd', vond onze recensente na het bekijken van de eerste aflevering van 'Taboe'. Was de hoeveelheid humor te perfect gedoseerd?
Televisie Televisie God woont in Berchem: 'Dimitri Van Zeebroeck laat het aan de kijker om mogelijke gaten op te vullen' Hoe dicht 'God woont in Berchem' mensen ook op de huid zit, altijd primeert de waardigheid.
Televisie Televisie God woont in Berchem (of toch volgens Dimitri Van Zeebroeck) In de Berchemse wijk waar fotograaf en documentairemaker Dimitri Van Zeebroeck woont, staan in een straal van enkele honderden meters zo'n dertig kerken, gebedshuizen en andere religieuze of levensbeschouwelijke ruimtes. Van Zeebroeck zocht de mensen in en achter de plekken op en maakte er de documentairereeks God woont in Berchem over. Voor Knack Focus selecteerde hij vijf beelden die aan hem bleven kleven.
Televisie Televisie 'Mij overkomt het niet is een soort De buurtpolitie, maar dan met echte, dieptrieste verhalen' Het tv-programma Mij overkomt het niet op Eén is intussen toe aan een tweede aflevering. Tijd om de eerste te evalueren.
Podium Podium De tjeef in Wouter Deprez: 'Je hebt de ene kant en de andere kant. Wauw. Interessant' 'Dak u gère zie, ma.' Wouter Deprez kreeg het nooit over zijn lippen. In zijn uithoek van West-Vlaanderen zei niemand het. Tot nu. In zijn nieuwste voorstelling, Levend en vers, brengt Deprez een ode aan de vrouw die zijn moeder is, en aan alle vormen van liefde.
Televisie Televisie 'Van algemeen nut' op Eén: nee, vroeger was het niet allemaal beter Wat we leerden van het eerste Eén-programma van Steven Van Herreweghe sinds lang? Dat vroeger vaak even belachelijk was als het heden, maar dat je daar wel aangename televisie over kunt maken.
Televisie Televisie Sofia Helin neemt afscheid van The Bridge: '#MeToo heeft me geleerd dat zaken verrassend snel kunnen veranderen' Knack Focus brengt u in de laatste weken van 2018 de beste verhalen van het afgelopen jaar. Een daarvan is het afscheidsinterview met Sofia Helin, die voor het laatst Saga Norèn vertolkte in The Bridge.
Televisie Televisie 'Blue Planet toont hoe de vingerafdrukken van de mens steeds vettiger en vuiler worden' In de tweede reeks van de populaire BBC-natuurdocumentaire spelen walrussen stoelendans en zijn tandlipvissen paralympische helden.
Televisie Televisie Dit zijn de 10 beste Vlaamse tv-programma's van 2017 volgens Knack Focus Knack Focus maakt de balans op van het afgelopen jaar. Tv-criticus Tine Hens belicht het Vlaamse tv-landschap en koos haar favorieten: 'Dit was het jaar waarin televisie oude technologie werd, en zich ernaar gedroeg.'
Televisie Televisie Tussen top en trop: waarom Tabula Rasa onze Vlaamse reeks van het jaar is Wat ging het plots razendsnel in die laatste aflevering van Tabula rasa. Alsof iemand weken had zitten prutsen aan het in elkaar zetten van een nieuwe Ikea-kast en ten einde raad de buurman dan maar 500 euro aan onbelaste bijverdiensten bood om een handje te helpen. De serie van de esthetische traagheid eindigde in een zucht van ongeduld. Mooi. Maar bruusk.
Televisie Televisie Canvas-docureeks 'Gek en geniaal' is een beetje van beide 'Gek en geniaal is een liefdevol, rauw programma. Soms zijn de gekken zo schattig dat ze de genieën overrompelen met hun gedrevenheid.'
Televisie Televisie Canvas-programma Hopen op de goden: 'Een kunstenaar zit zelden. Tenzij voor de kunst' Tv-criticus Tine Hens keek naar het Canvas-programma Hopen op de goden: 'Minder is meer is zo'n cliché, maar voor dit programma gaat het écht op.'
Televisie Televisie 'In 'Thomas speelt het hard' zou Thomas beter wat zachter spelen' De eerste aflevering van Thomas speelt het hard is intussen achter de rug. Onze tv-recensente maakt een eerste evaluatie. 'Over een man die acht uur per dag achter een piano zit, valt niet onmiddellijk een boeiend programma te maken', constateert ze.
Televisie Televisie Strafpleiters op Canvas: peuteren in de breuklijn tussen mens en advocaat Onze vrouw keek naar de eerste aflevering van Strafpleiters: 'Om strafpleiter te zijn, bedacht ik me, moet je niet alleen een tikje eerzuchtig zijn maar ook een heel klein beetje schizofreen.'
Televisie Televisie Malin-Sarah Gozin en Jonas Govaerts, makers van Tabula Rasa: 'We zijn allebei angsthazen' 'We hebben wel een paar mensen zot gemaakt. De componist. De postproductie. De special-effectsploeg.' 'Onszelf?' Malin-Sarah Gozin en Jonas Govaerts, showrunner en coregisseur van Tabula rasa, delen niet alleen een liefde voor horror, maar ook een bijna obsessieve focus op het kleinste detail. 'In dit genre mag je gewoon niets aan het toeval overlaten.'
Televisie Televisie Kinderen van de collaboratie: 'Hun uniformen waren zo schoon, mevrouw' Hoe ga je als documentairemaker om met de subtiele details die in getuigenissen sluipen, die niet noodzakelijk stroken met de waarheid maar waarvoor je geen tijd hebt om ze te weerleggen? Onze vrouw vraagt het zich af na de eerste aflevering van Kinderen van de collaboratie.
Televisie Televisie Tabula Rasa, een verbluffende serie tussen feit en fantasie En of onze vrouw onder de indruk is van Tabula Rasa: 'Het onbehagen van de hoofdpersonages nestelt zich als de harige wortels van een boom onder je huid. Straf.'
Televisie Televisie In La forêt zijn ook de bomen en het mos personages Onze tv-criticus Tine Hens keek naar de eerste aflevering van La forêt op Canvas. 'Het uitgangspunt is nauwelijks origineel te noemen, maar dat interesseert de makers duidelijk niet.'
Televisie Televisie 'Ik had Dokter Bea graag gezien toen ik twaalf was en mezelf aflebberde voor de spiegel' Onze vrouw kreeg haar twee zonen niet warm voor De Dokter Bea show en keek dan maar zelf: 'Plots besloop de angst me dat mijn zonen vinden dat niet alles bespreekbaar moet zijn. Dat kon toch niet.'
Televisie Televisie 'Hoe zal ik het zeggen?': het programma dat een rubriek had moeten zijn Onze vrouw keek naar de eerste aflevering van het nieuwe VTM-programma met Jens Dendoncker: 'Het was best aardig om de buren van smerig Jasperke hardop te horen denken dat het misschien toch gewoon een kwestie van opvoeding was.'
Televisie Televisie 'Die huis': veel wijn en evenveel tranen Het huis van Eric Goens heet vanaf nu Die huis en ligt in Zuid-Afrika. 'Iemand schreef ooit dat de beste programma's emoties aanraken zonder dat ze de tranen in beeld brengen. Goens is het daar niet mee eens.'
Televisie Televisie Allah in Europa: een zoektocht in de loopgraaf van deze tijd Tien jaar na De weg naar Mekka gaat Jan Leyers in de achtdelige reeks Allah in Europa op zoek naar het gezicht van de islam in Europa. 'Als de dood van achtduizend moslims één ding bewijst, is dat er niet zo veel nodig is om de boel te laten ontploffen.'
Televisie Televisie Tytgat Chocolat: fictiesnoepje met mierzoete nasmaak Onze tv-vrouw Tine Hens keek naar de eerste aflevering van de nieuwe zondagavondreeks van Eén: 'Op zich is er niets mis met Tytgat Chocolat, en dat is net het probleem.'
Televisie Televisie 'Mocht Eric Goens na zijn tv-carrière ooit een café openen, dan weet ik nu al hoe dat zal heten' De eerste aflevering van Bargoens is achter de rug. Tijd voor een evaluatie van onze tv-redactrice en -criticus Tine Hens. 'Het is duidelijk dat een gevecht pas boeiend is om over te vertellen als er een richting, een doel, een evolutie is.'
Televisie Televisie 'De helden van Arnout' toont dat oorlogen nooit helemaal voorbijgaan Voor zijn nieuwe reeks volgt Arnout Hauben onbekende avonturiers uit de Belgische geschiedenis. En dat doet hij goed, volgens onze tv-criticus Tine Hens: 'Het wonderlijke aan Rusland is dat de eenvoudigste vraag een roman van een antwoord oplevert.'
Televisie Televisie Dit vinden wij van It's Showtime!: 'Lichtvoetig en ongegeneerd karikaturaal' Sinds gisteren te bekijken op Play More: It's Showtime!, de nieuwe reeks van Bart De Pauw. Knack Focus', tv-criticus Tine Hens zag de eerste aflevering: 'Een flinterdun niemendalletje, maar het amuseert ook.'
Televisie Televisie 'De Club is de multifunctionele kijkerbestrijder van de VRT, het glyfosaat tegen overmatig kijkgedrag' De eerste uitzending De Club is intussen achter de rug. Tijd voor een evaluatie van onze tv-redactrice en -criticus Tine Hens. 'Uiteindelijk is het de bedoeling om ook de laatste kijker gillend te doen weglopen.'
Televisie Televisie 'Stereotypen zijn er voor een reden. Wat Typisch mensen nog minder dan een stereotype maakt' De eerste uitzendingen van Typisch mensen zijn intussen achter de rug. Tijd voor een evaluatie van onze tv-redactrice en -criticus Tine Hens. 'Een reden voor dit programma, nee, die heb ik niet gevonden.'
Televisie Televisie 'Kan u de vraag nog eens herhalen?': een braaf quizje dat doet verlangen naar de Lamoot en co van 'Superstaar' De eerste uitzending van Kan u de vraag nog eens herhalen? is intussen achter de rug. Tijd voor een evaluatie van onze tv-redactrice en -criticus Tine Hens. 'Het viel beter mee dan ik na de eerste vijf minuten had verwacht.'
Televisie Televisie Gert Late Night: 'Alles is toegelaten op het schip van kapitein Verhulst, zolang het maar nergens over gaat' De eerste uitzendingen van Gert Late Night zijn intussen achter de rug. Tijd voor een evaluatie van onze tv-redactrice en -criticus Tine Hens. 'Het moet vooral plezant blijven. Het is tenslotte een plezierjacht, die boot.'
Televisie Televisie Control Pedro: 'Internet is nog altijd sterker dan de programma's die men erover maakt' De eerste afleveringen van Control Pedro zijn intussen achter de rug. Tijd voor een evaluatie van onze tv-redactrice en -criticus Tine Hens. 'Het gebeurde wel vaker dat het programma bleef steken in goede voornemens.'
Televisie Televisie 'Generatie B gaat over nu, over ons en niet over een Vlaanderen dat nooit heeft bestaan' 'De verhaallijnen en personages schieten alle kanten uit en de acteerkunsten balanceren op de grens tussen stuntelig en snedig,' schrijft Knack Focus' tv-criticus Tine Hens, 'maar het uitgangspunt van Generatie B beklijft meer dan pakweg het idee dat je als levende dode je eigen moord moet oplossen.'
Televisie Televisie Beau Séjour, aflevering 1: een gezapige inleiding op hopelijk veel meer Het is een kunst, een eerste aflevering maken die zin geeft om verder te kijken. Beau Séjour slaagt daar slechts half in.
Magazine Magazine Sla de sloeber Vier dingen, meer valt er zo niet direct te bedenken over het voorbije tv-jaar: de kindertelevisie voor volwassenen brak alle records, commerciële televisie was gewoon commerciële televisie, niet iedere vernieuwing was zo vernieuwend en oude kwalen doken weer op.
Televisie Televisie Waarom Chaussée d'Amour pikanter wordt dan wat we gewoon zijn Vier start vanavond met Chaussée d'Amour, de eerste Vlaamse serie die de abonnees van Telenets zenderpakketten Play en Play More al in één ruk konden bingewatchen. Die betaalmuur zorgt ervoor dat de serie net dat tikkeltje uitdagender kan zijn dan al de rest op het openbare netwerk.
Magazine Magazine Vorm-inhoud: 1-1 Je zou 2014 het jaar van de trage televisie kunnen noemen. Of van de inhoudelijk sterke verhalen die dan ook nog eens prachtig in beeld werden gebracht.
Magazine Magazine BERICHTEN UIT HOMS**** Oogverslag uit de helIn Berichten uit Homs daalt Jonathan Littell letterlijk af naar de meest recente hel op aarde: schokkend minutieus beschrijft hij hoe folteringen en martelpraktijken in Syrië de dienst uitmaken.