3 / 5 Reviews ‘Ieder detail moest goed zitten in Arcadia. Laat het nu net over die details zijn dat ik struikelde’
2 / 5 Reviews De vraag rijst waar ‘Patrick Lefevere. Godfather van de koers’ zich bevindt tussen hagiografie en journalistiek portret
2 / 5 Reviews Het nadeel van ‘Recht naar de gevangenis’: in een programma over gedetineerden gebeurt er nu eenmaal weinig
2 / 5 Reviews Naar ‘Onder De Radar’ kijk je niet voor diepgaande gesprekken en de kunst van het converseren
Reviews 3 / 5 Reviews 'Assisen' mag dan al een misdaaddrama zijn, aan subtiel suggereren doet de reeks zelden De eerste interactieve fictiereeks, zo omschrijft Play het rechtbankdrama Assisen. Ongetwijfeld oordeelde de kijker al mee in de dagen dat Hof van Assisen op het toenmalige TV1 populair was, of zelfs daarvoor, toen enkel de BRT bestond en iedereen bij gebrek aan beter naar Beschuldigde, sta op keek, maar nu is iedere kijker officieel tot …
Reviews 4 / 5 Reviews ‘1985’ vertelt het verhaal van een trauma van een natie, zonder in pathetiek te vervallen
Reviews 4 / 5 Reviews 'Dagen Zonder Broer' toont hoe er op een vreemde, ontroerende manier ook schoonheid in de dood schuilt De laatste dag van 2021 was de laatste dag in het leven van Wim Meus. Na een ziekte – kanker – die vier jaar had aangesleept, stierf hij. Een klas verloor haar bijzondere leraar, zonen verloren hun fantastische vader, een vrouw verloor haar geweldige man, ouders verloren hun geliefde zoon, twee broers verloren hun steun …
Reviews 2 / 5 Reviews Satire is een moeilijk vak, en helaas was de eerste aflevering van ‘Jan Jaap op Zondag’ vooral knullig
Reviews 2 / 5 Reviews In 'Het Verhaal van Vlaanderen' botst Tom Waes al gauw op de spagaat tussen wetenschap en mythevorming
Reviews 4 / 5 Reviews Wat ‘Season of Sex’ zo bijzonder maakt, is dat alle aandacht naar het vrouwelijke orgasme gaat
Reviews 3 / 5 Reviews Doordat Tim Verheyden zoveel wil vertellen, wordt ‘Fake news & ik’ zelf een chaosmachine
Reviews 3 / 5 Reviews In ‘Geldwolven’ primeert de komische noot duidelijk op de psychologische diepgang
Televisie 2 / 5 Televisie Na ‘Ons DNA’ vragen we ons af of die aanleg voor langdradigheid ook genetisch bepaald is
Reviews 5 / 5 Reviews Roomies is méér dan een coming-of-ageverhaal over twee lesbische vrouwen Het openingsbeeld van de eerste aflevering van de achtdelige serie Roomies zet helemaal de sfeer. Een waslijn vol slipjes, een hamster die over een houten vloer scharrelt en de camera die geleidelijk uitzoomt tot je een lege kamer ziet. Is het een verlaten kamer? Een gekraakte kamer? Een door de deurwaarder leeggehaalde kamer? Een kamer die wacht op een nieuwe bewoner? …
Televisie Televisie Het is niet omdat de reeks 'Wij, vrouwen' heet dat ze over alle vrouwen gaat. Veel blijft onderbelicht
Televisie 2 / 5 Televisie Gaat ‘Het grote onbekende’ over Luc Haekens op reis of over jongeren weg van huis?
Reviews 3 / 5 Reviews ‘De vier seizoenen van Caroline Pauwels’ is meer een eerbetoon dan een levensverhaal
Reviews 2 / 5 Reviews Martin Heylen laat te veel zaken onbesproken in ‘Uncle Martin’, zijn persoonlijke familiegeschiedenis
Televisie 3 / 5 Televisie De knipogen naar seksisme in ‘Chantal’ liggen er iets te dik op, maar de absurditeit maakt veel goed
Reviews 4 / 5 Reviews Pis, kak en voorspelbaarheid voeren niet langer de boventoon in 'De ideale wereld' Wanneer het precies gebeurde, herinner ik me niet. Ergens in de uitlopers van de winter – of was het al lente? Met het overschot aan warme dagen op een opwarmende planeet, weet je het soms niet meer – stopten we met kijken. Het enthousiasme dat we al die jaren gevoeld hadden bij het horen van …
Televisie 2 / 5 Televisie ‘Zo kundig de herstellers van dienst, zo knullig de makers van “De repairshop”’
Televisie 3 / 5 Televisie De makers van ‘Koolputters’ hadden beter wat meer vragen gesteld in plaats van herinneringen op te rakelen
Televisie 4 / 5 Televisie ‘Metissen van België’ belicht een voorzichtig verzwegen en zwartgeblakerde bladzijde uit onze geschiedenis
Televisie 3 / 5 Televisie ‘Meneer Vanneste’ is bijzonder, net omdat het de normaliteit van het onderwijs in beeld brengt
Televisie 2 / 5 Televisie Net als Lidewij Nuittens expeditie voelt ‘We Are Family’ mooi maar stuurloos aan
Televisie 5 / 5 Televisie ‘Syrië, de giftige oorlog’: ook de smerigste oorlog is voor sommigen gewoon big business
Reviews 3 / 5 Reviews Met een heerlijk open blik onderzoekt Sarah Vandeursen wat gender voor anderen én zichzelf betekent in 'Sarah in Genderland' 'Dit is mijn stem vijftien minuten nadat ik mijn eerste testosteronspuit heb gehad.' (stel je een meisjesachtige stem voor) 'Dit is mijn stem acht maanden ver in mijn testosteronbehandeling.' (stel je de stem van een vijftienjarige puberjongen voor) De bovenstaande quotes komen uit Instagramposts van Emile Jacobs. Hij is nu 22 en naar eigen zeggen …
Televisie 4 / 5 Televisie Het programma ‘Als je eens wist’ dient niet om graag naar te kijken, maar is wel noodzakelijk
Televisie 1 / 5 Televisie Het groteske ‘Nonkels’ katapulteert ons naar toen een zwarte man nog een bezienswaardigheid was
Televisie 3 / 5 Televisie ‘Allez l’Union’: rooskleurige nostalgie naar een (op basis van de cijfers) palliatieve voetbalploeg
Televisie 1 / 5 Televisie ‘Junior op zoek naar de liefde’: ook op relatievlak is ‘Planckaert’ heten deel van de business
Televisie Televisie 'Blind Gesprongen' schetst een mistroostig beeld van de gemiddelde arbeidsexpert Meer dan een derde van de Vlaamse beroepsbevolking is zo ongelukkig op het werk dat ze er weg willen. Maar tussen wensen en doen ligt vaak een mijnenveld van angsten. Want wat geef je op? Wat als die andere baan niet beter is? Wat als je minder verdient? Status verliest?
Televisie Televisie Uit 'Vrederechters' blijkt dat mensen nog steeds niet in staat zijn om voor zichzelf te denken 'Vrederechters' helt al te vaak over naar een handleiding met praktische tips voor wie ooit voor de vrederechter belandt', vindt onze tv-recensente.
Televisie Televisie 'Viva la feta' is een beetje als te warme tiramisu met te veel alcohol 'Bekend zijn is nu eenmaal zo vermoeiend dat je regelmatig nood hebt aan dit soort opkikkertjes', schrijft Tine Hens na een aflevering te zien van 'Viva la feta'.
Televisie 3 / 5 Televisie 'Lost Luggage' over de aanslagen kan een indigestie van wanhoop en miserie veroorzaken 'Een drama wordt er zelden sterker op door alleen maar dramatisch te zijn', concludeert Tine Hens na het zien van 'Lost Luggage'.
Televisie Televisie 'Restaurant Misverstand' laat vooral zien wat je met jongdementie wél nog kan 'Restaurant Misverstand' is ongetwijfeld het enige restaurant waarvan de uitbaters niet altijd zullen weten hoe het heet.
Televisie 2 / 5 Televisie 'De Notaris' schippert te vaak tussen audiovisuele notarisgids en promofilm voor fiscale optimalisatie 'Het is natuurlijk niet makkelijk om notarissen te vinden die voldoende voeling hebben met de wereld om er boeiend over te vertellen', stelt onze tv-recensente Tine Hens vast.
Televisie 1 / 5 Televisie Zelfs een schoolopdracht in het eerste middelbaar is grappiger dan 'Zijn daar geen beelden van?' 'Het kan best kloppen dat we ons in deze onzekere tijden behoorlijk wanhopig voelen. Maar nog niet zo wanhopig dat we een programma als Zijn daar geen beelden van? nodig hebben om onze zinnen te verzetten', schrijft Tine Hens.
Televisie 4 / 5 Televisie Ondanks al het leed is 'Niets gaat over' een beklijvende ode aan het leven geworden Er bestaat geen woord voor ouders die een kind verloren, alsof we door het niet te benoemen willen verhinderen dat het gebeurt. Eerst sterven ouders, dan kinderen. Zo hoort het. Maar zo gaat het niet altijd. Wie achterblijft, blijft achter zonder woorden.
Televisie 4 / 5 Televisie 'FC United: City Pirates' gaat over voetbal, maar vooral ook over ontsnappen en hogerop raken 'Ik heb weinig tot niets met voetbal, maar ik heb wel iets met FC United: City Pirates', schrijft onze tv-recensente Tine Hens.
Televisie 3 / 5 Televisie De spitsvondigheid van 'Twee zomers' zit in de beperking De Parelvissers meets De mol, zo omschreven Paul Baeten en Tom Lenaerts Twee zomers, waarvan ze het scenario samen schreven.
Televisie 2 / 5 Televisie VTM waagt zich met 'De Kasteelmoord' aan true crime (van een bedenkelijk niveau) Een aantal weken nadat een kortgedingrechter VTM had verboden om de docureeks 'De Kasteelmoord' uit te zenden, heeft de commerciële zender nu toch groen licht gekregen. Onze tv-recesente Tine Hens bekeek alvast de eerste aflevering.
Televisie 4 / 5 Televisie De bijzondere momentopnamen in 'Taxi Joris' belichten de barsten en patronen van onze maatschappij Tv-recensente Tine Hens keek naar Taxi Joris en zag een teder programma waarin oprechtheid de brandstof vormt. Daardoor komt alles wat er rond de taxi gebeurt keihard en onverwacht binnen.
Televisie 3 / 5 Televisie Een ontwapenende Gilles De Coster speelt met 'Sekswerkers' in op de voyeur in ieder van ons 'Fantastisch om zelfbewuste, gelukkige sekswerkers in de kijker te zetten', schrijft onze tv-recensente. 'Maar de vraag waar ik op wacht is of ze ooit de echt donkere kant van hun beroep zagen waarin sekswerkers wel degelijk uitgebuit worden.'
Televisie 4 / 5 Televisie 'Het Proces dat Niemand Wou', een ongemakkelijk portret van seksueel overschrijdend gedrag Tv-recensente Tine Hens voelde zich zelden zo ongemakkelijk tijdens het kijken naar een documentaire als tijdens Het Proces dat Niemand Wou over de zaak rond Bart De Pauw, al blijven er ook enkele vragen onbeantwoord.
Televisie 1 / 5 Televisie Tv-reeks 'Op slot': speciaal voor masochisten een samenvatting van de afgelopen twee coronajaren 'Meer dan een collage van nieuwsberichten, uitgebreid met wat gesprekken en korte portretten van mensen die zwarte sneeuw zagen tijdens deze aanslepende gezondheidscrisis, is de driedelige reeks "Op slot" niet', oordeelt onze tv-recensente.