En wat u nog moet onthouden over het nieuwe tv-seizoen.
De zenders omarmen hun sterkhouders.
De eerste grote vaststelling na de voorstelling van het tv-najaar: de meeste titels kent u al. Vooral bij VRT valt dat op. Zij keren terug met onder andere Zorgen voor mama (02.09), Interview met de geschiedenis (01.09), De jaren 00 voor tieners, Down the Road, Het huis, Switch en een nieuw seizoen van de breekbare coming-of-agereeks Roomies. VTM blijft trouw aan successen The Masked Singer, De verraders en Blind getrouwd, maar reanimeert na een hiaat van veertien jaar Mijn restaurant met Wim Opbrouck als host. Play pakt opnieuw uit met Komen eten (01.09)en De slimste mens ter wereld. Dat is niet verwonderlijk: lineaire televisie voert al enkele jaren een steeds moeilijkere strijd tegen TikTok, YouTube, internationale streamingdiensten en sociale media. Vertrouwde titels kunnen soelaas bieden.
Wel probeert zowat elke zender dit seizoen zijn eigen accenten te leggen. Zo maakt Play naar eigen zeggen een spreidstand tussen ‘complexloos entertainment’ en ‘programma’s met meer diepgang’ – tussen Jani & James doen-het-zelf en fictie als How to Kill Your Sister (nu op Streamz en vanaf 03.09 op Play) zeg maar. Bovendien is Gert Verhulst niet meer de enige die zich in elk tv-slot wurmt. Pedro Elias is scenarist van How to Kill Your Sister, doet mee aan De expeditie: Patagonië en mag vechten in Kooiboys (01.09, zie verder). Ook The Real Housewives zijn na één seizoen al vast meubilair geworden: zij kokkerellen straks in Komen eten, terwijl Annelies Schetters (die van de Bifi-worst) gaat quizzen met Erik Van Looy. Toch haalt ook de onbekende Vlaming nog het scherm, mits die bereid is om daar wat voor te lijden. In Alone, een internationaal concept dat met behulp van Streamz naar hier komt overwaaien, moeten acht vrijwilligers zo lang mogelijk overleven in het Hoge Noorden, zonder spullen en zonder contact met de buitenwereld. Ofwel: een erg koude Expeditie Robinson meets Big Brother.
Ook de onbekende Vlaming haalt het scherm nog, mits die bereid is om daar wat voor te lijden.
VRT focust dan weer op de drie woorden ‘vertrouwen, bereik en impact’. Dat betekent dat ze met hun bestaande programma’s en koppen zo veel mogelijk mensen willen bereiken op zo veel mogelijk platformen. Gij weet (24.09), een jongerenformat waarin onder meer Hakim Chatar over zijn socialemediafeed praat, trekt bijvoorbeeld naar VRT Max én YouTube. En consumentenprogramma WinWin (01.09) blijft verschijnen als podcast, tv-reeks en socialemediakanaal. Samengevat kiest VRT voor continuïteit boven nieuwigheden. Al zijn die laatste er ook: Live live live is een livemuziekshow – ‘géén talkshow met muziek’, klinkt het – met Bart Peeters. Daarin geven artiesten vrijwillig hun nummers aan het 47-koppige orkest The Atomic Orchestra, dat net nog indruk maakte op Pukkelpop. Peeters zelf geeft daarmee zijn job op bij De droomfabriek, die nu in handen is van Gloria Monserez. Verder zoeken Kobe Ilsen en Danira Boukhriss Terkessidis in Over mijn lijf (03.09) de grenzen van het lichaam op. Die laatste zoekt daarna dan weer naar het verloren paneel van De rechtvaardige rechters in Mysteriejagers, met de hulp van Jacotte Brokken, Arnout Hauben en Thomas Vanderveken.
Maar de opvallendste titels vind je bij VTM, dat inzet op ‘grote kleppers’, maar ook op ‘betekenisvolle verhalen’. ‘We willen de wereld niet negeren, maar meebouwen aan het maatschappelijke debat’, klonk het op de najaarspresentatie. Die ambitie maken ze het meest concreet met De nonnen, waarin veertien mensen getuigen over seksueel, fysiek en mentaal misbruik door Vlaamse kloosterzusters. UGent-professor Ines Keygnaert en Rik Devillé, de oud-priester achter Godvergeten, werken mee. Maar ook programma’s als Over geld gesproken (02.09) vervullen volgens VTM die maatschappelijke functie: geld is taboe, en Frances Lefebure moet dat taboe doorbreken door met Vlaamse gezinnen gesprekken aan te knopen over wat er bijvoorbeeld gebeurt met je geld als je partner overlijdt. Kijken we het meest naar uit: Manu Van Ackers Het complot, een geestig ogende datingshow dat zich op het kruispunt tussen Sorry voor alles en First Dates bevindt, en Marktrock, The Beat Goes On (03.09), de eerste Woestijnvis-productie voor VTM, waarin Lyn en Kat Kerkhofs Marktrock opnieuw tot leven wekken en tegelijk een ode brengen aan hun overleden vader Jokke, een van de bezielers van het festival.
We zijn (een beetje) verlost van emotionele BV’s op reis.
De tweede grote vaststelling: nadat we nagenoeg twee seizoenen lang om de oren werden geslagen met BV’s die op andere continenten ontboezemingen deden, mogen de kleenex-dozen terug naar het archief. Of toch bijna. Dit najaar mogen enkel titels die hun waarde al hebben bewezen nog bekende koppen op reis sturen: Niks te zien (11.09, VRT) en De expeditie (Streamz/Play) keren terug, evenals Reizen Waes (31.08, VRT), met een tiende, ‘bucketlist’-seizoen. Daarmee maakt Tom Waes, een goede negen maanden sinds zijn dronken ongeval en vele mea culpa’s later, zijn comeback. Het enige programma dat in de buurt komt van het beproefde BV-op-reisconcept is Kooiboys (Play), dat Zillion-regisseur Robin Pront en Pedro Elias op MMA-bootcamp stuurt in onder andere Senegal en Thailand. Maar ook dat programma is het gevolg van een bestaand succes: Pront en Elias hebben met hun MMA-podcast Oep z’n bakkes al een publiek dat hen allicht graag op de vuist ziet gaan. Wat het huilen betreft, loop je bij één programma wel nog een reëel risico: Andy en de Baksteen Belgen (VTM 2). Volgens de eerste beelden van het bouwprogramma bleken de werken aan het droomhuis van Andy Peelman en zijn vrouw Tine allesbehalve vlot te gaan. Maakt hem sip.
De talkshowoorlog neemt een pauze.
De grote afwezige in het najaarsprogramma is Bar Goens. Begin dit jaar werd Eric Goens talkshow, dat zou praten ‘met mensen, niet over mensen’, nog in de markt gezet als de aankondiging van een talkshowoorlog, maar vandaag is het nog onduidelijk of er een tweede seizoen komt. Davy Parmentier, channel director bij VTM, zei tevreden te zijn over de kijkcijfers en de inhoudelijke evolutie die het programma doormaakte, maar bekijkt nog of er budget vrijgemaakt kan worden – talkshows zijn notoir duur. Op dat vlak doen VRT en Play het beter. Op Play blijft Gert Verhulst op zijn troon zitten, afwisselend met Tine Embrechts. Zij springt weer in wanneer Verhulst andere verplichtingen heeft. Bij VRT krijgt De afspraak (01.09) een make-over: Fatma Taspinar en Bart Schols presenteren om de beurt in een gloednieuwe studio met rode gordijnen én publiek. Kijkers thuis kunnen vragen opsturen via hun Instagramaccount. Ook De zevende dag (07.09) vernieuwt en nodigt voortaan slechts één gast uit voor een diepte-interview van één uur.
Het is onduidelijk of er een tweede seizoen van Bar Goens komt. Talkshows zijn notoir duur.
Er is leven na Better Call Saul.
Na een meer dan uitstekend voorjaar bij de internationale streamingdiensten (Andor! The Pitt! Adolescence! The Bear!), ziet ook het najaar er veelbelovend uit dankzij de terugkeer van enkele gevestigde tv-makers. Staat met stip in onze watchlist: de nieuwe reeks van Vince Gilligan. Hij maakte met Breaking Bad en spin-off Better Call Saul enkele van de beste reeksen van het streamingtijdperk en pakt in november uit met Pluribus (07.11, Apple TV+). Details over de reeks zijn schaars. Er is een logline over ‘de meest ongelukkige persoon ter wereld die de wereld moet redden van geluk’. En er is een teaser waarin een vrouw dertig seconden lang aan donuts likt die niet voor haar bedoeld zijn. Vraag ons niet wat dat allemaal betekent, maar wij houden die vrijdagavond in november vrij. Verder wordt er veel verwacht van Task (08.09, HBO), een FBI-drama met Mark Ruffalo van Mare of Easttown-maker Brad Ingelsby, en Wayward (25.09, Netflix), een minireeks met Toni Collette van Mae Martin. Vijf jaar na haar diepmenselijke queer romcomreeks Feel Good, tackelt ze nu de zogenaamde ‘troubled teen industry’ (de gecontesteerde rehabilitatiekampen voor tieners met psychische problemen) in een thriller die zowel Get Out als One Flew Over the Cuckoo’s Nest als inspiratie heeft.
Spooky season duurt lang deze herfst.
Tot slot is het vooral een goed seizoen voor liefhebbers van bloed, ingewanden en rondslingerende ledematen. De meest geanticipeerde titel in dat genre – en in alle andere genres – is het vijfde seizoen van Stranger Things. De Duffer-broertjes laten Vecna nog een laatste keer los op een groep er ietwat oud uitziende tieners in het jaren tachtig van Hawkins, en rekt hun nachtmerrie zo lang mogelijk: vier afleveringen verschijnen op 26.11, drie op kerstdag en de finale verschijnt op nieuwjaarsavond (om 20 uur Amerikaanse tijd, 2 uur ’s nachts bij ons). Naar een neusloos humanoïde alien-monster kijken is des te aangenamer met een maag vol ovenhapjes, moet Netflix gedacht hebben. De enige titel die u dit seizoen nog meer van uw slaap berooft, wordt It: Welcome to Derry (HBO, oktober), de langverwachte Pennywise-spin-off waarin de makers achter de franchise in het ontstaansverhaal van de kinderlokker duiken. Wie daarentegen vooral weerloze slachtoffers op creatieve manieren getormenteerd wil zien worden, zit goed bij Prime: zowel Gen V (17.09) als Fallout (december) krijgen een tweede seizoen. Die eerste reeks was goed voor een erg grafische scène met een ontplofte penis, die tweede voederde pasgeboren baby’s aan een roze zeemonster.
Het wordt een goede herfst voor liefhebbers van bloed, ingewanden en rondslingerende ledematen, onder meer dankzij het vijfde seizoen van Stranger Things.
Om tere zieltjes gerust te stellen: op 23 oktober komt een antidotum voor al dat geweld in de vorm van Kristen Bell en Adam Brody in Nobody Wants This (Netflix). Tv mag tenslotte ook gewoon cute zijn.
5x nieuw en Belgisch
Vijf verse reeksen van eigen bodem.
1. This Is Not a Murder Mystery (VRT 1)
Het is een internationale coproductie van acht openbare omroepen, werd deels opgenomen in Ierland en heeft een al even internationale cast. This Is Not a Murder Mystery, een soort Knives Out-achtige whodunit met Renée Magritte (Pierre Gervais) als speurneus, wordt ongetwijfeld hét prestigeproject van 2025.
2. De big fuck-up (oktober, Streamz)
De eerste nieuwe hoofdrol voor Willem De Schryver sinds hij een hufter speelde in Knokke Off. De Schryver speelt een bijzonder goedgeklede rijkswachter in de jaren tachtig, die in de clinch ligt met papa Koen De Bouw. Mag u verwachten: flared jeans, retromuziek en drugscriminaliteit.
3. Badgast (VRT 1)
Nog een reeks over daddy issues. Een goede vier jaar sinds het doek viel over Undercover, mag Tom Waes opnieuw acteren. Dit keer kruipt hij in de huid van Vince, een duiker en afwezige papa die de band met zijn tienerdochter (Freya Van Campenhout) wil herstellen. Komt uit eind 2025 of in 2026.
4. Kassa kassa (22.09 op Streamz, later op VRT 1)
Een scenario van Paul Baeten en Tom Lenaerts (Twee zomers, Over water), een cast met An Miller, Serine Ayari en Herwig Ilegems en de setting van een buurtsuperette die ten onder dreigt te gaan: Kassa kassa belooft een sterke reeks met hart en humor te worden. En een ode aan artisanale krabsla.
5. The Best Immigrant (Streamz)
In The Best Immigrant strijden nieuwkomers tegen elkaar in een tv-show. Wie wint, krijgt een verblijfsvergunning. Deze Vlaamse Squid Game komt uit de koker van Streamz Academy, een ontwikkelingstraject voor jonge scenaristen. Adil El Arbi en Bilall Fallah zijn executive producer. Wordt de meest omstreden reeks van het najaar.