Film Film Joaquin Phoenix straalt zelfhaat én trots uit in de nieuwe Gus Van Sant Gus Van Sant zapt door het doorzopen leven van de verlamde cultcartoonist John Callahan in het bitterzoete Don't Worry, He Won't Get Far on Foot.
Film Film Gus Van Sant filmt zijn droomproject (maar moest er wel 20 jaar op wachten) Met Don't Worry vinkt regisseur Gus Van Sant na twintig jaar eindelijk een droomproject af.
Film Film In de rolstoel met Joaquin Phoenix: 'Ik kan me niet voorstellen dat mijn werk waarde heeft' In de bitterzoete biopic Don't Worry, He Won't Get Far on Foot kruipt Joaquin Phoenix in de huid én de rolstoel van cultcartoonist John Callahan. Op visite bij de meest gedreven acteur van zijn generatie. 'Comfortabel? Comfortabel is voor thuis.'
Film Film Hoe regisseur Samuel Maoz Israëlische ministers pissig krijgt: 'We begraven de waarheid liever' Samuel Maoz' gecontesteerde prijsbeest Foxtrot belooft één van de hoogtepunten te worden tijdens MOOOV, het Couleur Café onder de Belgische filmfestivals. Al denkt niet iedereen in zijn thuisland daar zo over. 'In Israël begraven we de waarheid liever.'
Film Film Wes Anderson blaft meer dan dat hij bijt in 'Isle of Dogs' In zijn nieuwe stop-motionavontuur Isle of Dogs trekt Wes Anderson richting Japan in het zog van een roedel alfahonden én Akira Kurosawa.
Film Film Drie dingen die we onthouden uit een masterclass van filmavonturier Wes Anderson Hij trok dwars door India met The Darjeeling Limited (2007), loerde achter het IJzeren Gordijn met The Grand Budapest Hotel (2014), en met Isle of Dogs verkent hij het Japan van de nabije toekomst. Drie lessen van de meester.
Film Film Knack Focus sprak met Bill Murray: 'God heb ik nooit aan de lijn gehad, maar wél Wes Anderson' Met Isle of Dogs zit Bill Murray al aan zijn achtste Wes Anderson-film. De trouwste van de Anderson-troep over het land van Lost in Translation, de nobele kunst van het niksen en zijn innerlijke alfahond. 'Ik kan kwispelen met mijn staart als de beste.'
Film Film Maak kennis met Ty Sheridan, de jonge held van Ready Player One Amper 21 is hij, maar hij heeft al films van Terrence Malick, Jeff Nichols en, met Ready Player One, nu ook Steven Spielberg op zijn cv staan. Op visite bij Hollywoods next big thing Tye Sheridan.
Film Film Ready Player One: één groot videospel zonder joystick Steven Spielberg zet zijn VR-bril op met Ready Player One, een scifi-avontuur dat voorbijflitst als een natte nerddroom.
Televisie Televisie Waarom de regisseur van Narcos wil dat België het WK wint Hij kamde de favela's uit in Tropa de Elite en maakte in zijn hitreeks Narcos jacht op drugbaron Pablo Escobar. Met zijn nieuwe Netflixserie O Mecanismo neemt regisseur, producent en eenmansleger José Padilha de Braziliaanse politiek in het vizier. 'Al onze politici zijn corrupt.'
Film Film 'God's Own Country' is zoals 'Brokeback Mountain', maar dan Britser en rauwer Prille herenliefde ontluikt in de Yorkshire Moors in God's Own Country, het rauwe, tedere debuut van Francis Lee.
Film Film Waarom een docu van 197 minuten over een bibliotheek het spannendste is dat u op Docville kunt zien Ook op zijn 88e kijkt Frederick Wiseman nog altijd met messcherpe blik naar de VS en hun instituten. Duik mee in de bibliotheek van New York met Ex-Libris, zijn nieuwste topdocu die straks te zien is op Docville.
Film Film Fien Troch over documentairemaker Frederick Wiseman: 'Stanley Kubrick was grote fan. Ik ook' Recent werd Frederick Wiseman door The New York Times nog een van de meest invloedrijke en innovatieve filmmakers van deze tijd genoemd. Regisseuse Fien Troch (Home, Unspoken) beaamt dat.
Film Film Isabelle Huppert, de taaie tante van de Franse film: 'Ik ben geen masochiste' In de kinky psychotriller Eva speelt Isabelle Huppert een gehuwde hoer. 'Maar als iets me niet aanstaat, doe ik het niet. Voor mij draait alles om plezier.'
Film Film Charlotte Rampling, van mode-icoon tot gelouterde actrice: 'Jolig en extravert liggen me niet' Charlotte Rampling heeft een hobbelig traject afgelegd, zowel professioneel als privé. Een gesprek over haar nieuwe film Hannah en andere gevaarlijke karweien. 'Acteren is in de muil van de leeuw kijken en erin springen.'
Film Film De Oscars 2018: dit vindt onze filmredactie van de kanshebbers voor Beste Film Buiten Lady Bird, die pas in april in de Belgische zalen komt, hebben de cinefielen van onze redactie de afgelopen maanden alle kanshebbers op de Oscars voor Beste Film gezien en beoordeeld. Een overzicht aan de hand van hun recensies, gerangschikt van 'te gepolijst' naar 'meesterlijk'.
Film Film #Oscarssomexican: de Oscarpronostiek van onze filmchef Dave Mestdach 'And the Oscar goes to...' Dat zinnetje - en vooral de naam die erop volgt - zal op 4 maart vast weer voor trillende onderlippen, extatische jubelkreten en hier en daar zure grimassen zorgen. Focus' filmchef Dave Mestdach vult zijn pronostiek voor de negentigste editie van de Academy Awards in.
Film Film 5 films die wij wél willen onthouden van Clint Eastwood Wie zijn reumatieke treinthriller The 15.17 to Paris - over de mislukte aanslag op de Thalys - heeft gezien, zou zich kunnen afvragen of de inmiddels 87-jarige Clint Eastwood nog wel goed kan horen en zien. Toch maakte hij ook op pensioengerechtigde leeftijd nog altijd uitstekende films. Deze vijf bijvoorbeeld, geselecteerd door Knack Focus-filmchef Dave Mestdach.
Film Film De vechtscheiding van regisseur Xavier Legrand: 'Huiselijk geweld is een epidemie' Scheiden doet lijden, wil het gezegde, en dat is niet anders in Jusqu'à la garde, een echtscheidingsdrama dat zich ontpopt als een beklemmende thriller. De Franse filmmaker Xavier Legrand over zijn bekroonde regiedebuut.
Film Film De Berlinale begint: de honden van Wes Anderson en 6 andere films om naar uit te kijken Negen dagen lang is Berlijn weer de filmhoofdstad van de wereld. Een paar films moet u beslist extra in de gaten houden.
Film Film Het meesterlijke afscheid van Daniel Day-Lewis en de twee andere topfilms van de week Paul Thomas Anderson betoont zich nog maar eens 'the master' met Phantom Thread, een pracht van een creatie over de grillen van de liefde en de kunst.
Column | Dave Mestdach Column | Dave Mestdach 'Paul Thomas Anderson begrijpt perfect wat die lui van televisie nooit zullen snappen' Woensdag komt Phantom Thread in de zalen, de eerste vijfsterrenfilm van 2018. Onze filmchef Dave Mestdach over de regisseur Paul Thomas Anderson: 'Welke regisseurs maken vandaag nog échte meesterwerken? Hij, onder anderen.'
Film Film Waarom de man die 'Wallace & Gromit' bedacht zich nu op holenmensen en voetbal stort Aardman-goeroe Nick Park trekt zijn voetbalschoenen aan met Early Man, een stop-motionduel tussen het stenen en het bronzen tijdperk. Op bezoek bij de geestelijke vader van Wallace & Gromit, Shaun het schaap en nu dus een roedel holbewoners.
Film Film Ooit gedroomd van seks met een watermonster? Guillermo del Toro wel Met dertien nominaties voor zijn romantische scififilm The Shape of Water is Guillermo del Toro goed op weg om de slokop van de Oscars te worden. Toch is het niet al goud wat blinkt voor de Mexicaanse monstermenner. 'Racisme in Amerika is géén fabel. Ik kan erover meepraten.'
Film Film Guillermo del Toro vindt 'The Shape of Water' zijn beste film tot nu toe (en hij zou weleens gelijk kunnen hebben) Guillermo del Toro ziet het schone in het beest met het inventieve scifisprookje The Shape of Water. Oscartijd!
Film Film Steven Spielberg over zijn vermeende anti-Trumpprent: 'Ik tweet niet, ik film' Negen maanden: meer had Steven Spielberg niet nodig om The Post op het scherm te krijgen, maar hij had dan ook goede redenen om er vaart achter te zetten.
Film Film Steven Spielberg doceert en entertaint in zijn journalistenfilm 'The Post' Een meesterwerk wil onze recensent The Post niet noemen, maar een intelligent geredigeerd dossierdrama des te meer.
Film Film Meryl Streep & Tom Hanks, het exclusieve dubbelinterview: 'Dank u, Trump! Dank u, Weinstein!' Knack Focus brengt u in de laatste weken van 2018 de beste verhalen van het afgelopen jaar. Een daarvan is het exclusieve gesprek met Tom Hanks en Meryl Streep, samen 25 Oscarnominaties waard. 'Geloof ik in flirten? Reken maar. Ik ben er op dit moment zelfs mee bezig.'
Film Film Matt Damon: 'Mijn geluk? Ik zie er niet uit als een filmster' Zelfs al meet hij in Downsizing amper twaalf centimeter en krijgt hij in het #metoo-debat de wind flink van voren, Matt Damon blijft een van de grootste leading men van zijn generatie. Niet dat hij ijdel is. 'Ik geef niet om hoe ik eruitzie. Ik ben getrouwd, dammit.'
Film Film The Florida Project: welkom op de onderste etage van de Amerikaanse droom Sean Baker filmt het wel en wee van Amerika's outcasts in het kleurrijke, aandoenlijke en levenslustige The Florida Project.
Film Film De regisseur van prijsbeest Three Billboards: 'Geef mij maar Tarantino in plaats van Tsjechov' Of zijn films zich nu afspelen in Brugge of in een ingedommeld stadje in de Midwest, al een carrière lang schept Martin McDonagh er genoegen in om zijn pen in vitriool te dopen. De Britse schrijver-regisseur over zijn prijsbeest Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Film Film Gary Oldman als Churchill in Darkest Hour: 'Ik heb er bijna een nicotinevergiftiging aan overgehouden' Hij vertolkte punkers, pooiers en psychoten, maar in de biopic Darkest Hour bewijst hij dat hij zich ook goed voelt onder de rimpelige huid van de Britse premier en oorlogsheld Winston Churchill. Blink de Oscar maar op voor karakterkameleon Gary Oldman.
Film Film Op audiëntie bij Helen Mirren, de Dame van de Britse cinema: 'Cricket en thee zullen onze problemen niet oplossen' Of ze nu schittert op het toneel, het witte doek of de catwalk, de tijd lijkt geen vat te hebben op Helen Mirren (72), al gaat het in haar nieuwste film The Leisure Seeker dan over ouder worden. Op audiëntie bij Dame Helen. 'Ik voel me nog altijd een bakvis die net komt kijken.'
Film Film Het filmjaar van Fien Troch: 'De wereld staat in brand, en alle aandacht gaat naar vuile manieren' Met Home, een pakkend portret van de clash der generaties, leverde Fien Troch de beste én meestbejubelde Vlaamse film van 2017 af. Flanders' finest over een bewogen filmjaar.
Film Film Horen, zien en zwijgen: Wonderstruck is een film over de tijdloze kracht van verbeelding Todd Haynes brengt een hommage aan de tijdloze toverdoos die cinema heet in het soms wat overvolle maar wondermooie Wonderstruck. De rest van de filmweek is wat minder.
Film Film Dit zijn de 10 beste films van 2017 volgens Knack Focus Knack Focus maakt de balans op van het afgelopen jaar. Dat zal volgens onze filmman Dave Mestdach de annalen ingaan als het jaar waarin Hollywood in brand stond. Gelukkig werden er op artistiek vlak ook heel wat grenzen overschreden.
Televisie Televisie Errol Morris over zijn Netflixserie Wormwood: 'Nepnieuws is het beste wat ons kon overkomen' 1953, New York. Een man valt te pletter uit een hotelraam. Is het zelfmoord, een fatale lsd-trip of een complot van de CIA? Errol Morris, grootmeester van de filmdocumentaire, probeert de waarheid bloot te leggen in zijn Netflixserie Wormwood, een mix van docu en drama, interviews en film noir.
Film Film Wonderstruck, de wonderkamer van Todd Haynes: 'Dit is een acidtrip voor kinderen' Mocht de nieuwe Star Wars niet de vereiste hallucinogene effecten hebben op uw kroost, neem ze dan mee naar Todd Haynes' Wonderstruck. 'Een acidtrip voor kinderen. Vreemd eigenlijk dat ze dat niet op de affiche hebben gezet.'
Film Film The Woman Who Left: intiem zwart-witdrama over schuld, boete en rechtvaardigheid Lav Diaz doet het spoken in zijn Gouden Leeuw-laureaat The Woman Who Left, een bedwelmend drama over geweld, god en verlossing.
Film Film George Clooney combineert retrosatire met boodschapperige sérieux in Suburbicon George Clooney neemt de term 'zwarte misdaadkomedie' iets te letterlijk in het op meerdere gedachten hinkende Suburbicon, naar een scenario van de broers Coen.
Film Film Aids in de cinema: vijf films die cinepositief testen Op 1 december is het, ondertussen al voor de dertigste keer, wereldaidsdag en dus dacht men bij Cinematek: waarom geen reeks wijden aan films over de ziekte? Vijf titels die cinepositief testen.
Film Film Jupiter's Moon, een film die je geloof in de transformerende superkracht van cinema test Kornél Mundruczó ziet ze nu ook letterlijk vliegen in Jupiter's Moon, een actieparabel over een zwevende vluchteling.
Film Film De cinema goulash van regisseur Kornél Mundruczó In Jupiter's Moon, een van onze favorieten in Cannes, laat regisseur Kornél Mundruczó spektakel rijmen op vluchtelingencrisis. 'Een realistische film over de vluchtelingen? Dat interesseert me niet.'
Film Film Waarom nordic-noirfilm The Snowman zo'n waterig geval is The Snowman, naar de bestseller van Jo Nesbø, moet de start van een nieuwe nordic-noirfranchise worden, maar is nu al ondergesneeuwd door de slechte kritieken. Even de gevoelstemperatuur opmeten bij regisseur Tomas Alfredson en hoofdrolspeler Michael Fassbender. 'Ik ben uitgeput.'
Film Film You Were Never Really Here: een tot film gestolde nachtmerrie Lynne Ramsay deelt een welgemikte klop van de hamer uit met de viscerale wraakthriller You Were Never Really Here.
Film Film Regisseur Laurent Cantet gebruikt woorden als wapens en ideeën als munitie in L'Atelier Na Entre les murs peilt Laurent Cantet opnieuw naar wat er broeit onder jongeren met het sociale suspensedrama L'atelier.
Film Film Belgisch regisseur Bülent Öztürk: 'Turkije is niet Erdogan, hoe machtig hij ook is' In Blue Silence - over een Turkse ex-soldaat die worstelt met zijn verleden - houdt Bülent Öztürk Turkije een spiegel voor. De Belgische regisseur van Koerdische komaf over zijn politiek beladen debuut. 'Het land gedraagt zich als een paranoïde stier die overal rode lappen ziet.'
Film Film The Killing of a Sacred Deer: een film tussen grap en gruwel Yorgos Lanthimos zet met een brede grijns het scalpel in de all- American family met de huivertrip The Killing of a Sacred Deer.
Film Film Yorgos Lanthimos maakte dé shocker van Cannes: 'Oedipus en Dirty Harry verschillen niet zoveel van elkaar' Yorgos Lanthimos doet je tegelijk grijnzen en gruwelen met de horrortrip The Killing of a Sacred Deer. De koning - of is het de hofnar? - van de Griekse Weird Wave over dé shocker van Cannes. 'Als je als filmmaker niet tegen kritiek kunt, moet je een ander vak kiezen.'
Film Film De Safdie-broertjes hijsen zich met Good Time uit de underground: 'Wij gaan altijd te werk als criminelen' Van New Yorkse ritselaars, over filmende doe-het-zelvers tot de erfgenamen van de jonge Scorsese: de weg die Josh en Benny Safdie al hebben afgelegd, was lang en wild, maar met hun energieke heistthriller Good Time hebben ze de mainstream eindelijk in zicht.