De 10 beste films van 2014 volgens Knack Focus

12 years a slave © gf
Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

Ook het voorbije filmjaar leverde tientallen must sees die door onze recensent ‘zeer goed’ tot ‘uitmuntend’ bevonden werden. Deze tien films haalden de ultieme eindejaarslijst.

1. 12 Years a Slave (Steve McQueen, VK)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

2.The Selfish Giant (Chloe Barnard, VK)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

3. Deux jours, une nuit (Luc & Jean-Pierre Dardenne, B)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

4. Under the Skin (Jonathan Glazer, VK)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

5. Leviathan (Andrej Zvjagintsev, Rus)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

6. Winter Sleep (Nuri Bilge Ceylan, Tur)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

7.Interstellar (Christopher Nolan, VS)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

8. Blue Ruin (Jeremy Saulnier, VS)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

8. The Rover (David Michôd, Aus)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees hier de recensie.

10. In the Fog (Sergei Loznitsa, Oek)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Meer sterke films

Ook dit jaar kwam onze filmrecensent makkelijk aan dertig must sees, want naast de top 10 hierboven waren er nog: Boyhood (Richard Linklater), Bande de filles (Céline Sciamma), Night Moves (Kelly Reichardt), White Bird in a Blizzard (Gregg Araki), The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson), The Tale of Princess Kaguya (Isao Takahata), National Gallery (Frederick Wiseman), Ida (Pawel Pawklikowski), Still the Water (Naomi Kawase), Gett (Ronit en Shlomi Elkabetz), The Missing Picture (Rithy Panh), The Wind Rises (Hayao Miyazaki), Diplomatie (Volker Schlöndorff), 20,000 Days on Earth (Iain Forsyth & Jane Pollard), Maps to the Stars (David Cronenberg), Mommy (Xavier Dolan) en Mr. Turner (Mike Leigh). En néé: ik ben David Finchers Gone Girl, Lars von Triers Nymphomaniac en Martin Scorsese’s The Wolf of Wall Street – goede films maar niet hun beste – heus niet vergeten.

Bovendien kregen verschillende toppers, ondanks het destructieve overaanbod, niet eens een reguliere release. Wie Lisandro Alonso’s Jauja of Stray Dogs van Tsai Ming-liang wilde zien, moest zijn heil in filmclubs, -musea of op filmfestivals zoeken. Dat is enerzijds goed nieuws maar anderzijds wijst het ook op de alsmaar diepere kloof tussen arthouse- en publieksfilms, wat die arbitraire termen – alleen Jan ‘Breydel’ Verheyen schijnt het verschil te kennen – ook mogen inhouden.

Wat Vlaanderen betreft waren er prima documentaires als Feel My Love, Waiting for August en Desert Haze . En met het intens cinematografische Violet leverde Bas Devos het beste Vlaamse debuut af sinds Nicolas Provosts The Invader. Veel commerciële heimatfilms flopten echter, enkele draken passeerden de revue en ook nu haalde geen enkele film de competitie in Berlijn, Venetië en Cannes, toch barometers voor de kwaliteit van een productie.

Partner Content