Haven: Gevoel van déjà vu
De Stephen King-verfilming Haven heeft grote series als voorbeeld, maar schiet tekort.
Haven – Seizoen 1 Reeks: ** ~ Extra’s: 0 (eOne)
Reeks. Goed nieuws voor de fans van Stephen King: de Amerikaanse zender Showtime zette enkele weken geleden het licht definitief op groen voor een tv-verfilming van Under The Dome, Kings roman uit 2009 over een dorpje in de Amerikaanse staat Maine dat op een dag wakker wordt onder een bizar elektrisch krachtveld. Drijvende kracht achter de serie is bovendien niemand minder dan Steven Spielberg, die vlak na de release van Under the Dome meteen de rechten op het boek kocht.
Ook Haven – gemaakt voor de sf-zender SyFy – is gebaseerd op een boek van King, The Colorado Kid, al hebben de makers zichzelf heel wat creatieve vrijheid gegund. In het boek trachten enkele journalisten, twee veteranen en een jonge stagiaire, in een afgelegen dorpje een decenniaoud mysterie te ontrafelen: van dat trio blijft in de serie enkel nog de jonge vrouw over, en zij is dan nog veranderd in een FBI-agente. Audrey Parker krijgt van haar baas de opdracht om een ontsnapte gevangene op te sporen in het lieflijk ogende kustplaatsje Haven. Van bij haar aankomst is Parker getuige van enkele bizarre fenomenen – asfalt dat voor de wielen van haar auto wegzakt, dichte mist die plotseling opsteekt – en nadat de zaak is opgelost, besluit ze dan ook om het dorpje verder te onderzoeken. Temeer daar ze in het archief van Haven een oude foto heeft gevonden van een vrouw die wel eens haar onbekende moeder zou kunnen zijn.
Net zoals in Fringe en The X-Files proberen de schrijvers van Haven te balanceren tussen mysterieuze zaken die elke week worden opgelost en een overkoepelend achtergrondverhaal. Samen met de lokale politie lost Parker de vele vreemde gebeurtenissen in Haven op – eten dat zonder verklaring vliegenvlug begint te rotten, opgezette dieren die opnieuw tot leven komen en zich tegen mensen keren – en gaandeweg komt ze erachter dat al die zaken met elkaar verbonden zijn en deel uitmaken van een bovennatuurlijke plaag die over het stadje is neergedaald. De toestand in Haven heeft bovendien te maken met haar eigen duistere verleden, en dat is ook de reden waarom de FBI precies haar naar de kustgemeenschap heeft gestuurd.
Haven doet niet alleen aan Fringe en The X-Files denken, maar ook aan Twin Peaks, en dat gebrek aan eigen smoel is meteen het grootste probleem van de serie. Op zich zijn de mysteries best aantrekkelijk, er wordt goed geacteerd en ook de dialogen zijn soms gevat (‘Haven heeft een psychiatrische instelling?’, reageert Parker verbaasd als ze bij een ziekenhuis aankomt. ‘Dat is als water naar de zee dragen.’), alleen zou de reeks om mee te spelen met de grote jongens een Steven Spielberg goed kunnen gebruiken. Geen extra’s.
Stefaan Werbrouck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier