Vrouwen met ballen

Francis Weyns presenteert vier frontvrouwen met de nodige muzikale ballen en mooie, maar helaas vergeten albums op hun actief. Ch-ch-ch-check it out!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wie dacht dat enkel La Esterella voorzien was van een goed functionerende klokketoren dienen we te ontgoochelen, er zijn er namelijk plenty zangeressen met een uniek stemgeluid. En meer : ze brachten zeer mooie, maar helaas dikwijls vergeten albums uit.

Deze week : vier frontvrouwen – van Wendy O. Williams tot Margo Timmins – met de nodige muzikale ballen.

Plasmatics : “Maggots : The Record (1987)
Plasmatics werd in 1978 opgericht en laveerde tussen heavy metal en punk. In totaal nam de band – naast een handvol EP’s – vijf albums op. Zangeres Wendy O. Williams werd als geheim wapen ingezet. De voormalige porno-actrice trad met de Plasmatics voornamelijk halfnaakt op, vernielde op het podium naar hartelust televisies en herleidde gitaren tot brandhout met een kettingzaag. Toen ze live een wagen wilde opblazen werd het concert voortijdig afgeblazen door de Engelse autoriteiten.

“Maggots : The Record” is de eerste (en volgens ons ook meteen de laatste) “trash metal opera”. Het verhaal speelt zich in 2012 af, waarin de laatste drie dagen van de familie White worden beschreven, voor ze door een horde reusachtige wormen verorberd worden. Geen paniek, want ook de rest van de wereldbevolking moet er aan geloven. Het Engelse rockmagazine Kerrang! vond de plaat een “geniaal meesterwerk”.

In 1998 pleegde Wendy O. Williams zelfmoord.




Pretenders : Pretenders (1980)
Ze lijkt tegenwoordig op een geslagen zeehondje, maar in 1980 gold frontvrouw Chrissie Hynde in elk jongensinternaat als de ultieme natte droom. Hun debuutalbum “Pretenders” -met de singles “Stop your sobbing” (een cover van The Kinks) en “Brass in pocket” – scoorde zowel in Europa als in de Verenigde Staten. “Private Life” werd succesvol gecoverd door die andere vrouw met cojones, Grace Jones. De originele line-up werd gelijk gehalveerd toen zowel drummer Martin Chambers als basgitarist Pete Farndon twee jaar later aan een overdosis overleden. Rock ’n roll !




Sue Saad and the Next : Sue Saad and the Next (1980) Amerikaanse one-hit-wonders Sue Saad and the Next namen exact één album op, maar gaven er de brui aan toen hun debuut flopte. De single “(When I was a) young girl” werd in de Verenigde Staten niet eens als single uitgebracht maar stond in Nederland wel zes weken in de top twintig.



Cowboy Junkies : The Trinity Session (1988) De Canadese alt-folk band debuteerde in 1986 met “Whites off earth now!”. Met opvolger “The Trinity Session” brak de groep internationaal door. People Magazine noemde zangeres Margo Timmins “one of the fifty most beautiful people in the world”. Het album, een mix van folk, jazz en blues bevat ondermeer de bloedgeile Lou Reed-cover “Sweet Jane”.



Francis Weyns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content