Rock Werchter – Dag 2: George Ezra: One hit wonder of vaste waarde -in-wording?

George Ezra © Wouter Van Vaerenbergh

(14u45, Klub C) De kans is groot dat u hem volgend jaar alweer vergeten bent, maar dank zij het radiohit ‘Budapest’ is het Vlaamse publiek deze zomer helemaal in de ban van George Ezra. De nog altijd maar 21-jarige Brit was nog niet aan zijn set begonnen, of bij de ingang van Klub C hing al het bordje ‘volzet’.

PLUS

George Ezra zou een jongen uit je straat kunnen zijn: frisgewassen, sympathiek, maar ook een beetje onopvallend. Tot hij zijn mond open trekt, uiteraard, want de man heeft een donkerbruine, aan Harry Belafonté herinnerende stem die veel ouder klinkt dan zijn leeftijd zou doen vermoeden. Zijn debuut-cd ‘Wanted on Voyage’ is nog maar een week uit, dus de enorme toeloop voor zijn optreden had alles met dat ene hitje te maken.

Ezra maakt het soort liedjes die niet storen wanneer ze op de radio voorbijkomen, maar echt opvallen doen ze evenmin. ‘Cassy O’ klonk niet kwaad en het even zonnige als pretentieloze huppeldeuntje ‘Stand By Your Gun’ was eveneens geknipt voor een doorsnee festivalpubliek. ‘Budapest’, over een plek waar George Ezra nog nooit een voet heeft gezet, werd door het publiek op luid gejuich onthaald. Maar of in deze vanuit Bristol opererende artiest méér huist dan een eendagsvlieg zal nog moeten blijken. Het enige moment waarop we zelf de oren spitsten was tijdens slotnummer ‘Did You Hear the Rain?, dat a capella begon en waar een broeierige John Lee Hooker-vibe van uitging. De song balanceerde vervolgens op een stevige wall of sound, waarvan de architectuur ons wel wist te prikkelen. Maar voorlopig moet Ezra het vooral hebben van zijn hoge knuffelgehalte. Voor de vele vrouwen in het publiek was dat overigens niet echt een probleem.

MIN

Op een bepaald moment stuurde George Ezra zijn muzikanten de coulissen in trotseerde hij het publiek in zijn eentje met een elektrische gitaar. ‘Leaving It Up To You’, waarin hij ook de rol van het koortje op zich moest nemen, en ‘Benjamin Twilight’ waren het resultaat. Maar onze gedachten vertoefden intussen al op een exotisch eiland waar spannender dingen te beleven vielen.

HOOGTEPUNTEN

‘Budapest’, ‘Did You Hear the Rain’…

QUOTE