Joss Stone @ Rivierenhof

© Geert Van de Velde

Joss Stone bewees dat er nog geen enkele sleet zit op haar aanstekelijke soul voor het grote publiek, maar ook dat ze klaar is om het voortaan over een ruigere boeg te gooien.

WHAT’S THE FUZZ? Na vier albums staat de mooie Britse op eigen benen en brengt ze voor het eerst een plaat uit via haar eigen, net opgerichte platenlabel Stone’d Records. Die nieuwe plaat, ‘LP1’, nam ze met de hulp van ex-Eurythmics-zanger Dave Stewart op in Nashville, Tennessee. Je hoeft geen Sherlock te heten om te weten hoe Joss Stone op dat nieuwe album klinkt: give me some blues, zei Stewart, en de brave blue eyed soul van het lieve hippiemeisje kreeg een scherp randje.

TOCH NIET BETER DE TOOG OPGEZOCHT?
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze een fles Jack Daniel’s mee op het podium neemt, Joss houdt het nog steeds liever bij een kopje thee. De tienkoppige band rond haar is een perfecte weerspiegeling van haar sound: half blank en half zwart. De vocale soulpower wordt nog steeds afgewisseld met de vertederende verlegenheid die we van haar kennen. Zo zelfzeker en zo imposant haar stem is, zo schattig staat Joss Stone tussen de songs door met haar lange haren te prullen.

Haar oudste hits (‘You Had Me’, ‘Super Duper Love’) klinken na al die jaren nog steeds fris en Stone brengt ze met een enthousiasme alsof ze voor ’t eerst voor zo’n groot publiek gespeeld worden, terwijl de Britse ondertussen toch al heel wat imposantere arena’s gewend is dan het Deurnse amfitheater. Bij nieuwe nummers, zoals de single ‘Somehow’ krijgt de gitaar geregeld de kans om de blazers uit de spotlight te verdringen en zo krijgt de set de variatie die in het verleden ontbrak.

Tussendoor wil Stone het nog wat gezelliger maken en moet ze zichzelf tegenhouden om niet elk nummer met een geestige anekdote in te leiden. Net voor het nieuwe ‘Landlord’ vertelt Stone hoe ze stiekem verliefd was op een jongen die een appartement van haar huurde, en haar zo inspireerde tot deze song. Elke man in het Openluchttheater dacht op dat moment: ze kan dus toch voor een doodnormale kerel vallen, en liet heel even de hand van zijn lief los.

HET YOUTUBEMOMENT? Stone kreeg het even moeilijk bij het intieme ‘Take Good Care’, een nummer van de nieuwe plaat dat een bevriende oorlogsjournalist voor haar schreef. De boodschap van love and peace is zo oud als de bomen in het Rivierenhof, maar kreeg kippenvel op veel armen en tranen in de ogen van de zangeres zelf.

Toon Heylen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content