De Capitoljaren: 1953-1961

Toen hij onderdak vond bij Capitol zat Sinatra in een diep dal: zijn filmcarrière zat in het slop, zijn huwelijk met Ava Gardner liep op de klippen en zelfs zijn kostbaarste goed, zijn stem, liet hem in de steek. De jaren vijftig werden echter zijn gloriejaren als zanger en een van de meest fascinerende voorbeelden van hoe iemand het tij kan doen keren.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wat de Sint-Pietersbasiliek is voor kardinaal Danneels is de Capitol Building, een torengebouw in Los Angeles in de vorm van een stapeltje lp’s, voor wie Sinatra vereert. Eerst in de KHJ Studio op Melrose Avenue en later in de Capitol Tower op het kruispunt van Hollywood en Vine begon Sinatra in 1953 met het opnemen van een reeks conceptalbums die samenvielen met de opkomst van de lp en geschiedenis maakten als the fabulous sixteen. Cruciaal was zijn ontmoeting met dirigent/arrangeur Nelson Riddle, die als geen ander de definitieve Sinatrasound zou kneden die de maatstaf zou worden van alles wat komen zou. Riddle, meest bekend voor zijn arrangement van Nat King Cole’s Mona Lisa, deed Sinatra’s ballades de pan uit swingen en gaf er met zijn meeslepende arrangementen vol onstuimig koper een grote romantische spanning aan. Ook deelde hij Sinatra’s passie om van elke song een volwaardig miniverhaaltje te maken dat op dramatische wijze naar een hoogtepunt wordt gestuwd.

Beste koop: Songs For Swingin’ Lovers. U moet natuurlijk álle zestien conceptalbums in huis hebben maar als u er toch ééntje moet uitkiezen, laat het dan deze uitbundig swingende selectie zijn van volwassen liefdessongs waarin de vocale en instrumentale bravoure en virtuositeit van Sinatra en Riddle hemels harmonieus klinken.

(P.D)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content