Kopergietery laat ouders en kinderen door het leven cirkelen in ‘Family trees’

© Phile Deprez
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Regisseur Janni van Goor trommelde twee circuskunstenaars, een actrice en zes kinderen op om een stuk rond het gegeven ‘familie’ te maken. Het werd een collage van scènes over en met… cirkels.

De negen performers liggen languit – de neus van de ene tegen de voeten van de andere – op een met krijt getekende cirkel. In het midden van die kring tolt een grote, metalen hoepel. Wanneer de hoepel stilvalt, staat circuskunstenaar Axel Guérin recht en neemt de hoepel op. Een van de kleinste dansers – een meisje – klimt op zijn rug en haakt zich stevig vast.

Guérin gaat op de randen van de hoepel staan, neemt de bovenkant van de hoepel stevig vast en begint indrukwekkend te tollen, met het meisje op zijn rug. Dat is hét wow-moment van de voorstelling. Regisseur Janni van Goor slaagt er hier prachtig in om een idee – vader en kind die een tollende levenscyclus delen – in een krachtig, spectaculair en eenvoudig beeld te vangen.

Axel Guu0026#xE9;rin gaat op de randen van de metalen hoepel staan, neemt de bovenkant van de hoepel stevig vast en begint indrukwekkend te tollen, met het meisje op zijn rug. Dat is hu0026#xE9;t wow-moment van de voorstelling.

Dat probeert regisseur Janni van Goor scène na scène, maar het levert niet altijd zo’n betekenisvol beeld op. De krachtigste taferelen waarin ze Guérin en Michiel Deprez vrij spel geeft. Guérin tekent nog voor een indrukwekkende acrobatische choreografie waarin hij, samen met een meisje, een boom vormt. Deprez toont, al jonglerend met wasgoed, hoe het familieleven runnen eigenlijk een knap staaltje kunst- en vliegwerk is. Zo toont Family Trees van Kopergietery hoe circus een verfrissende injectie aan het (jeugd)theater kan geven.

Van Goor monteert zulke parels van beelden tussen wat vlakke dansscènes waarin er vooral hip gelonkt en geshaket wordt zonder weinig inventiviteit. We wéten onderhand wel dat een mens rond zijn zestiende pubert en dat onder meer uitdrukt door opzichtig te dansen. Waarom moet dat nog eens getoond worden?

u003cemu003eFamily Treesu003c/emu003e toont hoe circus een verfrissende injectie aan het (jeugd)theater kan geven.

De kracht van Janni van Goors regietaal is in deze voorstelling ook een zwakte: van Goor werkt vanuit een diep respect voor en met de persoonlijkheid van haar performers. Dat maakt haar in dit geval kwetsbaar afhankelijk van piepjonge performers die nog te veel bezig zijn met groeien om al een unieke danstaal te hebben. De sterkste scènes worden geleverd door de performers die al wel een eigen idioom hebben.

Het maakt Family trees tot een wat onevenwichtige voorstelling die soms verzakt in gehuppel en vooral poëtisch opflakkert als de ganse ‘familie’ niet op de scène staat. Van zodra van Goor inzet op sobere scènebeelden waarin ze één of twee performers acrobatisch laat excelleren met weinig meer dan wat krijtjes of een paar zevenmijlslaarzen, ontstaan tere beelden die het groeien van kind naar volwassene tonen.

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/family trees ( trailer )Kopergieteryhttps://vimeo.com/kopergietery0pro

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
64036077family trees
van/by: Janni van Goor
met/with: Ava Liv Bienstman, Emma Cocquyt, Michiel Deprez, Griet Dobbelaere, Axel Guérin, Kato Jonckheere, Io Marievoet, Ona Lisa Van Haver, Ava van Loo
coproduction: Tank vzw/Janni van Goor & Kopergietery i.s.m. Het Circuscentrum

www.kopergietery.be
www.circuscentrum.behttps://i.vimeocdn.com/video/664485868_640.jpg640360https://i.vimeocdn.com/filter/overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.com%2Fvideo%2F664485868_640.jpg&src1=http%3A%2F%2Ff.vimeocdn.com%2Fp%2Fimages%2Fcrawler_play.png2017-11-02 12:07:26241025181/videos/241025181

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content