MAS presenteert Elia als hoofdsponsor

Het energiebedrijf zal als eerste hoofdsponsor 400.000 euro investeren in het Antwerpse museum.

Op het Antwerpse Eilandje is het aftellen al een tijdje bezig. Over exact twee maanden en 13 dagen opent het Museum Aan de Stroom (MAS) er op 17 mei de deuren. Mét steun van het energiebedrijf Elia, dat als eerste hoofdsponsor 400.000 euro zal investeren in het museum.

“Voor het MAS is Elia een evidente keuze”, stelt schepen van Cultuur en Toerisme Philip Heylen. “Ze behoren tot de top-5 van transmissienetbeheerders in Europa. Hun internationale reputatie zal het MAS dus extra publiciteit opleveren”.

Omgekeerd wil Elia zijn naam graag verbinden aan het nieuwe museum omwille van de link met de economische bedrijvigheid van de stad en de Antwerpse haven. Via educatieve projecten in het MAS wil Elia een ruimer – en vooral jonger – publiek informeren over zijn activiteiten als transmissienetbeheerder. Zo wil het bedrijf zijn maatschappelijk belang tonen in het licht van duurzame energievoorziening.

Antwerpse handjes

Na de vier founders van het MAS, namelijk Umicor, KBC Bank en Verzekering, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en SD Worx, sluit nu dus ook Elia als eerste hoofdsponsor van het MAS een structurele sponsoring over vijf jaar af. Ook de voorbije jaren investeerde de beheerder van het Belgische hoogspanningsnet al in culturele instellingen zoals het Gentse Huis van Alijn.

Voor de opening op 17 mei wil schepen Heylen nog minstens één extra hoofdsponsor aan te trekken. En ook de verkoop van de meer dan 3.000 aluminium handjes op de gevel van het MAS moet privékapitaal in het laatje brengen. In totaal heeft het MAS al 5,1 miljoen euro uit privéfondsen verworven. De komende vijf jaar moet dat bedrag oplopen tot 7 miljoen euro om het budget rond te krijgen.

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content