Hareng Saur confronteert Ensor met actuele kunst

Terwijl je in Brussel kennis kan maken met de schetsen van de Oostendse meester, kom je in Gent te weten hoe Ensor ook nu nog hedendaagse kunstenaars inspireert.

Terwijl je in Brussel kennis kan maken met de schetsen van de Oostendse meester op ‘Ensor Ontmaskerd’, kom je in Gent te weten hoe Ensor ook nu nog hedendaagse kunstenaars inspireert. Voor ‘Hareng Saur: Ensor en de hedendaagse kunst’ slaan het Museum voor Schone Kunsten Gent en het S.M.A.K. de handen in elkaar.

Ook in zijn eigen tijd werd Ensor al erkend als een pionier van de moderne kunst. Beroemde artiesten zoals Wassily Kandinsky en Emil Nolde kwamen dan ook op bezoek in zijn Oostendse atelier.

Ook in de 21e eeuw zijn zowel zijn thematiek als techniek nog steeds brandend actueel. Thema’s als het masker en het groteske, sociale kritiek, het zelfportret, de identificatie met Christus, de massa, de satire en de dood hebben in de hedendaagse beeldende kunst immers niet aan relevantie ingeboet.

Door werk van Ensor te confronteren met hedendaagse kunstwerken wil de tentoonstelling een beter inzicht verschaffen in de betekenis van de Oostendse meester voor de hedendaagse kunst.

De titel van de expo is ontleend aan Ensors schilderij ‘Squelettes se disputant un hareng saur’ of ‘Skeletten die vechten om een gerookte haring’. Het is meteen één van de vele woordspelletjes van Ensor: ‘hareng saur’ staat namelijk voor ‘art Ensor’. Bovendien getuigt de titel ook van de controverse die zijn werk veroorzaakte.

Elien Haentjens

Hareng Saur: Ensor en de hedendaagse kunst loopt tegelijk in het Museum voor Schone Kunsten Gent en in het S.M.A.K. Op zaterdag 30 oktober wordt het startschot gegeven. Van 14 uur tot 18 uur zijn beide musea gratis te bezoeken voor het grote publiek. Om 14 uur vindt de feestelijke artistieke optocht, namelijk De intocht van Christus in Gent anno 2010 van kunstenaar Jozef Legrand, plaats tussen de beide musea.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content