White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch

‘Uitsluiting maakt deel uit van onze cultuur, daarom was het merk zo populair’, zegt een man in deze documentaire van Alison Klayman. Hij heeft het over Abercrombie & Fitch, rond de eeuwwisseling hét kledingsmerk bij Amerikaanse jongeren. Zij het niet bij allemaal: A&F richtte zich enkel op de coole kids met de mooie lijven en zei met zoveel woorden dat de rest niet in hun kleren thuishoorde. ‘Doen we aan uitsluiting? Absoluut!’, zei de controversiële CEO Mike Jeffries in 2006 in een interview. De discriminatie strekte zich ook uit tot het personeel, dat bij voorkeur niet alleen strak maar ook wit was. We verzinnen dit niet: fitte mensen met een minder mooie kop werden soms aangenomen, maar moesten in het magazijn werken. Het bedrijf betaalde in 2004 de som van 40 miljoen dollar aan mensen die op grond van hun huidskleur niet waren aangenomen. Maar met het oog op dat citaat bovenaan: gelooft u echt dat de discriminatie van A&F twintig jaar geleden een unicum was?

Vanaf dinsdag 19/4, Netflix

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content