VIA ANNEMIE

Wie had verwacht dat 2014 het jaar van de originele tv-programma’s zou worden, mocht een dag na Nieuwjaar de hoop alweer opbergen. Door de start van Via Annemie, een programma waarin reportagemaakster Annemie Struyf op ontdekking gaat ‘langs werelden, plekken en rituelen waarvan we het bestaan wel vermoeden, maar die we nooit op die manier te zien of te horen kregen’ – een concept dat met andere woorden wel heel dicht aanleunt bij de humaninterestreeks Kristel gaat vreemd op VIER.

In de eerste aflevering van Via Annemie hield Annemie Struyf het weliswaar dicht bij huis en zette ze iemand centraal uit haar eigen omgeving: haar poetsvrouw Karolina. De dame uit Polen kwam al een tijdje langs om een deel van het huishouden te doen, maar zoals de reportagemaakster zelf toegaf, had ze haar nog niet echt leren kennen. Dus wilde ze via de televisie uitzoeken ‘wie het meisje achter mijn poetsvrouw is’, onder meer door met haar mee te reizen naar haar geboorteland, waar Karolina drie dagen lang op bezoek ging bij haar familie.

Dat is een nobel doel van Struyf, alleen overviel me vaak het gevoel dat ze haar ontdekkingstocht naar het hart van haar poetsvrouw niet per se met de rest van Vlaanderen had moeten delen. Een echte inkijk in het leven van Karolina hier en het leven dat ze in Polen heeft achtergelaten kreeg je in Via Annemie immers niet: Annemie schoof bij aan het diner bij Karolina’s familie, ging naar het kerkhof om het graf van Karolina’s grootmoeder te bezoeken en lag samen met iedereen op het strand bij een Pools meer, maar veel meer dan dat soort gezellige familiemomenten kreeg je eigenlijk niet te zien. Er waren wel enkele korte interviews met Karolina en met haar familieleden, maar diep sneden die niet. ‘We zijn gelukkig en tevreden als we samen zijn,’ vertelde Karolina’s vader bijvoorbeeld, ‘we zouden dit meer moeten doen.’

Zoals bij veel van Struyfs reeksen het geval is, leed Via Annemie ook een beetje onder een teveel aan Struyf, met te vaak momenten waarin je te zien kreeg hoe de maakster zelf reageert op de gebeurtenissen en niet de mensen die centraal zouden moeten staan. Een scène waarin zij zat te werken terwijl Karolina het huis schoonmaakte en er een pseudospontane babbel tussen beiden ontstond, was nog eerder onschuldig. Maar bij het einde van de aflevering, toen de poetsvrouw van haar huisbaas te horen kreeg dat ze toch niet in haar nieuwe appartement kon gaan omdat ze niet genoeg verdiende en Struyf per se zelf de man aan de telefoon wilde en vruchteloos met hem discussieerde, bekroop me toch enige schaamte. Het zal allemaal wel goedbedoeld zijn, maar dat soort stoerdoenerij verwacht je eerder in programma’s als Stressvakantie, niet in deze reeks.

** Elke donderdag, één

Meer bedenkingen op www.knackfocus.be/testbeeld

DOOR STEFAAN WERBROUCK

ZOALS BIJ VEEL VAN STRUYFS REEKSEN HET GEVAL IS, LEED VIA ANNEMIE OOK EEN BEETJE ONDER EEN TEVEEL AAN STRUYF.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content