REBEL WITH A CAUSE

Met een retrospectieve, een masterclass en de release van zijn nieuwste film Fai bei sogni is Marco Bellocchio de komende weken alomtegenwoordig. Maak kennis met het rebelse oeuvre van de onvermoeibare Italiaanse veteraan.

Van Basten, Borsato en Polo: die Marco’s kent u ongetwijfeld al. Maar mocht u nog nooit van Marco Bellocchio hebben gehoord, dan is dit een goed moment om daar verandering in te brengen. Met een cyclus en masterclass in Flagey, een retrospectieve in Cinematek, de release van het onuitgegeven Sangue del mio sangue (2015) én die van zijn nieuwste film Fai bei sogni is de Italiaanse maestro de komende weken namelijk niet van de Belgische schermen weg te branden. En dat is iets waar elke rechtgeaarde cinefiel alleen maar grazie om kan roepen.

Toegegeven: zijn naam is net iets minder welluidend dan die van zijn vakbroeder en leeftijdsgenoot Bernardo Bertolucci. En vette hits, Gouden Palmen of Oscars staan niet op zijn palmares. Toch behoort de inmiddels 77-jarige Bellocchio al een halve eeuw tot de fine fleur van het Italiaanse regisseursgild. De meeste van zijn 25 fictiefilms plus een hele rist documentaires en kortfilms gingen in première op wereldvermaarde festivals als die van Cannes, Berlijn of Venetië.

Bovendien blijkt hij, in tegenstelling tot veel van zijn generatiegenoten die midden jaren zestig in de slipstream van de nouvelle vague kwamen bovendrijven, nog lang niet leeggefilmd. Check straks dus zeker Fai bei sogni, een met zuiderse passie en wrange melancholie geparfumeerd psychodrama over een journalist die in het reine tracht te komen met de trauma’s uit zijn verleden, een van de hoogtepunten van de jongste Quinzaine van Cannes.

In zijn imposante, tussen hollywoodiaans melodrama en radicale avant-garde zappende carrière behandelde Bellocchio – geboren in Bobbio, in de provincie Piacenza als zoon van een advocaat en een lerares – diverse genres en thema’s, maar altijd op een even persoonlijke als uitdagende manier. Hij nagelde het patriarchaat en het katholicisme aan het kruis met hetzelfde fanatisme waarmee hij extreemlinks te lijf ging. Hij ging de confrontatie aan met de burgerlijke en politieke powers that be, en hij daagde heersende normen over familie, seksualiteit en moraal uit. Dat maakte van hem, samen met Bertolucci en zijn voormalige kameraad Pier Paolo Pasolini, een van de scherpste naoorlogse filmchroniqueurs van de Laars.

Controverse ging Bellocchio nooit uit de weg, en politiek evenmin. Zijn debuut I pugni in tasca (1965) was een uppercut op de kin van de Italiaanse maatschappij en een profetische prelude op de anarchistische woede van mei 68. In Diavolo in corpo (1986) waagde Maruschka Detmers zich aan de eerste ongesimuleerde blowjob uit de mainstreamcinema. En zijn poëtische thriller Buongiorno, notte (2003) gaat over de kidnapping van de Italiaanse premier Aldo Moro door de Rode Brigades. Want ook al mag hij dan niet meer die militante marxist zijn die hij eind jaren zestig heel even was, in 2006 was hij nog kandidaat voor het Italiaanse parlement voor Rosa nel Pugno, een kartel van socialisten, radicalen en liberalen. En met zijn dromerige kroniek Bella addormentata hield hij in 2012 nog een fel pleidooi tegen de anti-euthanasiewet van de regering Berlusconi.

Reken maar dat je Bellocchio, die straks naar Brussel afzakt om enkele films in hoogsteigen persoon aan u voor te stellen, dus een onvermoeibare rebel with a cause mag noemen. Maar dan wel een rebel die nooit voor één gat of kleur te vangen viel, zijn gevoel voor stijl en raffinement zelden uit het oog verloor en steevast de grens tussen droom en werkelijkheid, zin en waanzin opzocht. Bovendien inspireerde hij zich op zowel literaire klassiekers als historische feiten, en werkte hij met grote namen als Claudia Cardinale, Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Franco Nero en Isabelle Huppert.

Benvenuto, maestro Marco!

MARCO BELLOCCHIO

Masterclass op 6/12 en cyclus van 2/12 tot 12/2 in Flagey, Brussel. Info: flagey.be

Retrospectieve van 5/12 tot 28/2 in Cinematek, Brussel. Info: cinematek.be

FAI BEI SOGNI

Vanaf 14/12 in de bioscoop.

door Dave Mestdach

Bellocchio gaat steeds de confrontatie aan met de burgerlijke en politieke elite, en daagt heersende normen over familie, seksualiteit en moraal uit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content