Zaterdag 7/01, 20.40 – 2BE. Michael Mann, VS 2009.

Clint Eastwood plaatst in zijn nieuwste film J. Edgar de genaamde J. Edgar Hoover helemaal centraal, maar ook in Public Enemies duikt de fameuze FBI-chef op. Meesterstilist Michael Manns epische misdaadkroniek draait immers volledig om de verbeten jacht op de legendarische bankovervaller John Dillinger die Hoover (Billy Crudup) en zijn agent Melvin Purvis (Christian Bale) doorheen Chicago en de Midwest leidt.

In het Amerika van de Grote Depressie konden bankrovers als Dillinger (hier koelbloedig vertolkt door Johnny Depp) en zijn handlangers Baby Face Nelson en Harry Pierpont op heel wat mediabelangstelling en publieke fascinatie rekenen. De gemiddelde Amerikaan beschouwde hen niet als levensgevaarlijke criminelen, maar veeleer als de moderne Robin Hoods: de banken hadden een slechte reputatie omdat veel mensen door de crisis hun spaargeld waren kwijtgeraakt en Dillinger gaf meermaals grote sommen geld weg. Bovendien wist hij twee keer uit de gevangenis te ontsnappen. De beelden die Warner Bros toen van hem in de bioscoop toonde, versterkten nog het geromantiseerde beeld van hem als outlaw van het volk.

Nochtans wordt Dillinger in deze existentiële gangstersaga in Manns typische coole stijl niet gemythologiseerd. De gangster was al eerder het onderwerp van maar liefst drie biopics – waarvan Dillinger, John Milius machoversie met Warren Oates, de bekendste is – maar hier gaat het vooral over zijn laatste jaren. Pretty boy Depp zet hem neer als een galante gentleman in piekfijne pakken aan de zijde van grote liefde Billie Frechette (Marion Cotillard). Misdaadspecialist Mann dikt het laagje glamour dat hij over dit portret uitstrijkt digitaal aan met hyperrealistische, maar bijzonder fotogenieke beelden. Vlammende kogelregens uit Tommy Guns, afgevuurd door mannen met hoeden van op de voetplank van snelle en glimmende wagens: Mann speelt trouw én met veel zin voor detail met de iconografie van de Amerikaanse gangsterfilm, maar voegt er wel een dosis design aan toe.

Fijn om te weten is dat Mann zoveel mogelijk gedraaid heeft op de locaties waar Dillinger en zijn bende echt vertoefd hebben of met de autoriteiten in aanvaring zijn gekomen. Een fraai hoogtepunt is het nachtelijke vuurgevecht bij Little Bohemia, de afgelegen villa waar de voortvluchtige crimineel zich schuilhield. Dillinger was overigens zelf een filmfan. Op 22 juli 1934 zag hij in de Biographbioscoop in Chicago zijn laatste film, Manhattan Melodrama met Clark Gable, wat in Public Enemies een prachtige scène oplevert die perfect met de begrippen Hollywood, legende en onsterfelijkheid speelt.

LUC JORIS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content