Welcome to L.A. – Een van de (her)ontdekkingen in een Jacques Demy-box is zijn documentaire liefdesverklaring aan Californië tijdens de turbulente sixties.
1969
Film: ****
Extra’s: ***
Arte Vidéo
(Niet afzonderlijk verkrijgbaar, maakt deel uit van de box Intégrale Jacques Demy (12 dvd’s en 1 cd). Franse import met enkel Engelse onderschriften).
Hollywood was voor de Franse nouvelle-vague-regisseur Jacques Demy altijd het Beloofde Land, maar toen hij er tijdens de Parijse mei-revolte daadwerkelijk een film ging draaien, werd het niet de verwachte exuberante hommage aan de kunstmatige musical. Wel integendeel, het werd een film die het moet hebben van een documentaire benadering, een Europese radicaliteit en een totale ontluistering van de succesmythe in zonovergoten Californië. Demy toont 36 uur uit het leven van een jonge architect, George (Gary Lockwood, een van de astronauten uit 2001: A Space Odyssey), die aan het einde van de film alles kwijt is: zijn baan, zijn auto, zijn liefje, de nieuwe vrouw in zijn leven, zijn jeugd en misschien ook zijn toekomst.
Wachtend op zijn oproepingsbevel doolt George met zijn groene MG stuurloos door de stad der engelen. Als zijn oog op een betoverende figuur in een witte Mercury valt, is hij minder verliefd op de vrouw zelf dan op het beeld dat hij van haar heeft en dat hij vastlegt in de ‘ model shop‘. Daar nemen eenzame mannen snapshots van mooie jonge vrouwen en wil ook de raadselachtige Lola uit Demy’s gelijknamige speelfilmdebuut (andermaal gespeeld door Anouk Aimée) snel geld verdienen om terug te keren naar Nantes, de geboortestad van de regisseur en het decor van hun eerste filmavontuur.
Demy bekijkt L.A. met de verbaasde en gefascineerde ogen van een buitenstaander die stilstaat bij wat de locals als vanzelfsprekend beschouwen en die ook ons daardoor wat vertrouwd of banaal lijkt anders doet bekijken. In een film vol parkings, autogarages en tankstations wordt de voorruit van Lockwoods auto het kader waardoor we de stad zien. Demy is duidelijk in de ban van de lege, luie sfeer, de rommelige poëzie en de urbane symmetrie van een droomstad die als een gigantisch billboard voor de tegencultuur oogt. Het einde van de Vietnamoorlog is in zicht, en flower power, de drop out- en hippiebeweging, psychedelische rock en alternatieve wegen naar de pursuit of happiness staan in volle bloei. Deze film, die destijds aan de kassa grandioos flopte, doet met de afstand van de jaren wat geen enkele artistieke expressie de cinema kan nadoen: het akelig perfect registreren en synthetiseren van de geur, de smaak en de feel van een vervlogen tijd.
Patrick Duynslaegher
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier