De eerste legale remix van een Elvis-nummer is een feit – met dank aan Nike en het WK voetbal. Praga Khan, Neven, DJ Bobby Ewing en Buscemi over ‘A Little Less Conversation’ van Elvis vs JXL.
Door Eddy Hendrix
‘A Little Less Conversation’ van Elvis vs JXL (BMG)
Dat The Fuckin’ Dewaele Brothers hun lusten botvieren op Dreadlock Holiday van 10CC, daar kijkt geen mens meer van op. Dat Fatboy Slim zijn schaar en lijmpot inzet om Aretha Franklin op een serie breakbeats te gooien, doet al lang geen stof meer opwaaien. Maar dat Tom Holkenborg, de man van het Nederlandse Junkie XL er als eerste ter wereld in slaagt een originele opname van Elvis Presley te mogen verwerken, dat is schokkend wereldnieuws. Dat gigant Nike daar een behoorlijke invloed (en veel, heel veel duiten) voor heeft ingezet, mag duidelijk zijn.
De remix van Junkie XL, officieel uitgebracht als A Little Less Conversation door Elvis vs JXL, wordt gebruikt in een reclamespot voor Nike, die naar aanleiding van het WK voetbal wereldwijd op televisie en in bioscopen loopt. Twee jaar geleden al werd het nummer On The Edge tijdens de Olympische Spelen in Australië gebruikt voor een Nike-spot. A Little Less Conversation – een nummer uit 1968, uitgebracht op de soundtrack van de film ‘Live a Little Love a Little’ en als single – is inmiddels in heel Europa uit, en binnenkort ook in de Verenigde Staten. De weg ligt wagenwijd open voor een wereldhit.
Maurice Engelen (Praga Khan)
‘Ik vind het onvoorstelbaar dat ze dat hebben kunnen clearen. Ik ken de publishing wereld bijzonder goed, en besef welk huzarenstuk dit moet zijn geweest. De stem van Presley gebruiken in zijn originele vorm, dat is een enorme prestatie. Zeg eender welke publisher dat je de stem van Elvis wil gebruiken en die verklaart je gek. Madonna of Michael Jackson, misschien dat voor dat soort van artiesten de deur op een kier gezet wordt, maar voor Tom? Alleen daarvoor al mijn pet af voor hem. Bovendien vind ik het bijzonder goed wat ze ervan gemaakt hebben. Het werkt perfect. De originele stem gemixt met hedendaagse muziek. Het klinkt eigentijds, de stemkleur past perfect bij het arrangement.’
Maurice Engelen kent Tom Holkenborg heel goed. ‘Wij hebben de Junkie XL-single Zero To Nine geremixt, en als tegenprestatie heeft hij een remix van onze single The Power Of The Flower gemaakt. Ik ben heel blij dat dit hem nu te beurt valt, hij verdient het. Tom is een speciale man, die heel intensief werkt, en op jonge leeftijd al een hartaanval gekregen heeft. Desondanks blijft hij passioneel doorgaan. Ik heb veel respect voor hem.’
De single is nu ook uitgebracht in de rest van Europa en Amerika. Het kan haast niet anders dan dat dit een bom wordt? ‘Dat denk ik ook, alleen al het gegeven van die stem van Elvis. Dit moet knallen over heel de wereld, ook omdat het voor een spot van Nike is gebruikt. Het zou niet de eerste hit zijn die mede dankzij een commercial wordt gerealiseerd.’
En als Engelen een nummer van Elvis Presley in zijn originele vorm zou mogen gebruiken, wat zou hij dan kiezen? ‘Ik heb er ooit aan gedacht, maar nooit het idee gehad dat het mogelijk zou zijn. Geef mij dan maar Heartbreak Hotel. Al was het maar voor de manier waarop Nico dat destijds helemaal naar haar stem en stijl gezet heeft. Dat nummer is zo universeel dat je er alle kanten mee uit kunt.’
Peter Clasen (Neven)
‘Junkie XL en Tom Holkenborg zijn al een hele tijd actief. Vroeger zaten ze middenin de industriële muziek, en dat beviel me wel. Deze single is wat geënt op het knip- en plakwerk van Fatboy Slim. Het is een collage eigenlijk. Dat procédé maakt deel uit van het hedendaagse muzieklandschap. De computer is een volwaardig instrument geworden, net zoals de gitaar. Ik ben er zeker van dat die werkwijze zal overleven, dat het geen tijdelijke trend is. Luister naar Tool, een gitaargroep die ook veel van de computer gebruik maakt. Het is wel knip-en plakwerk van hun eigen riffs, maar toch.’
Geraakt hij dan zelf niet in de verleiding om dit soort dingen te maken, want het rendeert voor heel wat artiesten?
‘Je moet het kunnen. En ook willen. Fatboy Slim kan dat. Je hebt goede gitaristen en je hebt minder goede. Je hebt mensen die goed met een computer kunnen knippen en plakken, en je hebt er die dat minder kunnen. Fatboy Slim heeft de commerciële flair en de knowhow. Neven is meer underground, ik hecht belang aan wat ik echt wil doen. En het loopt goed. We doen concerten in Duitsland, Frankrijk en Engeland.’
‘Als ik een Presley-nummer zou mogen kiezen om te bewerken? Geef me dan maar Burning Love, omdat we die riff soms live verwerken. Ik treed nu af en toe op met Bruce, de zanger van PpZ30. Voor mij is dat de zwarte Elvis.’
DJ Bobby Ewing (Discobar Galaxie)
‘Ik vind die single van Elvis vs JXL heel goed. Het komt recht uit de Fatboy Slim-school. Leuke trompetten, heel inventief. Het is niet gemakshalve een loop van Elvis nemen en er een beat onder gooien. Dat had je bij de meeste Fatboy Slim-nummers ook. Je had het gevoel dat het allemaal nieuwe nummers waren, terwijl het tjokvol oude fifties en sixties zit. Over dat soort trucjes wordt wel eens neerbuigend gedaan. Natuurlijk wordt er ook veel rommel gemaakt, maar Fatboy Slim is een meester.’
‘Ik heb wel het gevoel dat de stijl die JXL nu hanteert over zijn piek heen is. The Chemical Brothers zijn ermee begonnen, daarna Fatboy Slim. Deze A Little Less Conversation had evengoed op het tweede album van Fatboy Slim kunnen staan. Ik heb zelf ook al soortgelijke dingen in elkaar geprutst, maar lang niet zo goed als dit. Dat de icoon Elvis nu in de mix gaat, vind ik wel sterk. Er zijn genoeg bootlegs van hem om je gang mee te gaan, maar dan krijg je van die obscure samples. Dit is een originele opname die gecleared moet worden. Er zal wel groot geld achter zitten, aangezien het ook voor een commercial van Nike wordt gebruikt. Die spot gaat wereldwijd, de single ook, dit wordt wellicht een wereldhit.’
‘Je kunt het enigszins vergelijken met de spots van Levi’s. De nummers die daarvoor gebruikt zijn, werden ook allemaal wereldhits. Zeker met het WK voetbal nu. Die spot van Nike gaat de wereld rond. Iedereen krijgt een overdosis, waardoor ik wel denk dat we het over twee weken kotsbeu gehoord zijn.’
‘Een Elvis-nummer kiezen om te bewerken? Ik heb ooit een loop van All Shook Up van Elvis Presley op Get Ur Freak On van Missy Missdemeanor Elliott gezet. Dat was leuk om te doen, het is zelfs één keer op Studio Brussel gepasseerd, maar om het te gaan exploiteren, daar is het niet levensvatbaar voor. Het is gewoon prettig om stemmen op iets anders te zetten.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier