Belle ***

Facebook en TikTok zijn kinderspel vergeleken met U. In de rijke verbeelding van Mamoru Hosoda is U een bodemloze, grafisch verbluffende metaverse met vijf miljard avatars. De Japanse regisseur van hoogstaande, fijnzinnige anime die volwassen thema’s uitdiept, denk aan Wolf Children of Mirai, verhaalt hoe de avatar Belle na het zingen van aangrijpende popnummers immens populair wordt. Op haar hartsvriendin na weet niemand dat Belle de virtuele persona is van Suzu, een schuchter Japans dorpsmeisje dat nooit meer heeft durven zingen sinds haar moeder haar leven opofferde voor een ander. Terwijl de wereld tracht te achterhalen wie er schuilgaat achter Belle, ontfermt zij zich liever over The Beast, een avatar die men verwoed uit U tracht te verdrijven omdat hij chaos en vernielingen veroorzaakt. Niemand die zich afvraagt waarom. Hosoda gaat ver in zijn kleurrijke, blitse update van Belle en het beest, het 18e-eeuwse Franse sprookje dat eerder ook Disney en dichter-regisseur Jean Cocteau inspireerde. Hij focust vooral op de evolutie en emancipatie van Belle/Suzu en geeft een veel modernere invulling aan wat iemand mooi maakt. Boodschap noch verhaal zijn wereldschokkend, maar er zijn vooralsnog niet veel regisseurs die ons bestaan in de virtuele wereld ernstig nemen zonder in doemdenken te vervallen.

Mamoru Hosoda

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content