Asterios Polyp ****

Gert Meesters
Gert Meesters Stripjournalist voor Knack Focus.

STERK ZWERK Een arrogante architect met een midlifecrisis inspireert stertekenaar David Mazzucchelli tot een boek met virtuoze diepgang.

David Mazzucchelli Oog&Blik & De Bezige Bij, 344 blz., euro 39,90.

Voor wie de juichende berichten in deze kolommen bij de Amerikaanse editie enkele jaren geleden gemist heeft, komen we maar meteen ter zake: Asterios Polyp is een van de beste strips van de laatste jaren, een boek dat zonder schaamte naast Zwart gat van Charles Burns of Ghost World van Daniel Clowes mag staan. Auteur David Mazzucchelli maakte in de jaren 80 furore met tekeningen voor Daredevil en Batman. Samen met Paul Karasik werkte hij daarna aan de klassieker Broze stad, naar het werk van Paul Auster. Voor volledig eigen werk van enige dikte moesten we wachten op Asterios Polyp.

Het hoofdpersonage is een hautaine architect van wie nog nooit een ontwerp is uitgevoerd. Na een brand in zijn woning op zijn vijftigste verjaardag, begint hij aan een nieuw leven in een klein dorpje. Hij vindt werk als mecanicien in een garage en maakt kennis met zijn eenvoudige werkgever en diens extravagante vrouw. Mazzucchelli werkt met personages die ideeën uitbeelden. Asterios Polyp is een zelfzekere praatvaar die alle levensproblemen in redelijke binaire opposities probeert te vatten, zijn ex-vrouw Hana laat zich in haar onzekerheid helemaal door hem omverpraten. De vrouw van de garagist belichaamt dan weer fantasie, bijgeloof en astrologie. Toch evolueren de personages haast ongemerkt. Ondertussen legt Mazzucchelli hen overdachte observaties over kunst en leven in de mond.

Bovenal etaleert hij een ambitieuze stijlbeheersing, waarmee hij ook zelden aangewende grafische technieken ten dienste stelt van zijn verhaal. Personages of scènes krijgen bijvoorbeeld vaste kleuren: de architect lichtblauw, zijn ex zachtrood en de scènes van hun huwelijk baden dus in de mengkleur paars. Wanneer de gevoeligheid van de vrouw tegenover de rationaliteit van de Asterios komt te staan, verandert ook de manier waarop Mazzucchelli hen tekent. De vrouw wordt met vele zachte hulplijnen weergegeven, terwijl de architect opgebouwd lijkt uit geometrische figuren. Zelfs radicale ommezwaaien in het leven van personages worden uiteindelijk nietig door de zorgvuldig verstopte verwijzingen naar sterren, goden en heelal. Een boek dat groeit bij elke lezing.

GERT MEESTERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content