Herlees ons laatste interview met Christopher Plummer: ‘Risico’s nemen, daarvoor zitten we in de business’
Geen grijs haar op het hoofd van Christopher Plummer (88) die eraan dacht dat hij op zijn gezegende leeftijd nog zou meedingen naar awards. Tot Ridley Scott de Canadees vroeg om Kevin Spacey te vervangen in All the Money in the World.
‘Het was een geweldige uitdaging’, vertelt Christopher Plummer over de gewaagde wissel die Ridley Scott doorvoerde aan het einde van het turbulente productieproces van All the Money in the World. Nadat Kevin Spacey zichzelf in de nesten had gewerkt, nam Plummer vrijwel blind het voorstel aan om J.P. Getty te vertolken. Zonder veel voorbereiding kroop de canuck in de huid van de oliemagnaat, om vervolgens in negen draaidagen heel de film naar zich toe te trekken. ‘Zulke risico’s nemen, daarvoor zitten we in deze business!’
Die late wissel was toch wel héél ongewoon.
Christopher Plummer: In theater moet je soms plots het podium op om iemand te vervangen die te dronken is. Maar in cinema? Nee. Misschien in de stillefilmperiode, al hoefde je toen geen tekst te leren. Dat was nu de grootste uitdaging. Godzijdank heb ik mijn geheugen getraind als theateracteur. Al die speeches van Getty baarden me toch zorgen.
Kende je het verhaal al?
‘u003cemu003eThe Sound of Musicu003c/emu003e is een knap gemaakte musical, maar mijn personage was zu0026#xF3; boring.’
Plummer: Ik had Getty’s kleinzoon al op een paar feestjes ontmoet. Iedereen organiseerde toen feesten en iedereen daagde steeds op. (lacht) Meer wist ik niet echt over de situatie.
Kevin Spacey vertolkte Getty als een ijskonijn. Hoe heb jij hem neergezet?
Plummer: Ik heb Kevins vertolking niet gezien. Expres, want ik wil origineel blijven. Ik zag gelijkenissen met het verhaal van King Lear, met als grootste verschil dat die uiteindelijk begreep waarom hij alleen op de hei achterbleef, terwijl Getty zijn fout nooit heeft ingezien. Al denk ik wel dat hij echt van zijn kleinzoon hield. Dat wilde ik ook uitstralen.
Je zult ook altijd herinnerd worden als kapitein Von Trapp uit The Sound of Music.
Plummer: Hoe verschrikkelijk is dat? The Sound of Music is een knap gemaakte musical, maar mijn personage was zó boring. Ik herinner me nog dat ik zijn neef ging bezoeken – hij werkte ergens in de bergen – en toen ik hem vroeg of hij Georg von Trapp goed kende, vertelde hij dat zijn neef de saaiste piet ter wereld was. (lacht)
Misschien was dat dan je grootste uitdaging als acteur?
Plummer: Vast en zeker! Veel moeilijker dan King Lear en Hamlet.
Hoe kijk je trouwens naar al die #MeToo-getuigenissen?
Plummer: Die zijn verschrikkelijk, en de zaak-Weinstein is nog erger. Al moeten we wel beseffen dat dit al sinds de Oude Grieken bezig is. Waarom is het nu plots trending? Goed dat vrouwen eindelijk zonder schrik naar buiten komen met zulke zaken, maar soms wordt er overdreven. Het gaat erover. Het zijn ongemakkelijke tijden.
Gelukkig heb je een Golden Globe-nominatie om die door te komen.
Plummer: Dat is natuurlijk leuk. Al lijkt het nu wel alsof je alleen maar je tekst hoeft te leren om genomineerd te worden. Dat voelt een beetje raar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier