BIFFF, dag 4: recensie The Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia

De slavernijkaart wordt tot vervelens toe uitgespeeld in The Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia, een teleurstellende horrorthriller die een onnodige paranormale draai geeft aan de geesteloze spookhuisreeks.

Andy en Lisa verhuizen met hun dochtertje Heidi naar een landelijk huisje in de bossen van de Amerikaanse staat Georgia. Zodra de familie hun intrek neemt, worden ze geplaagd door de geesten van oude slaven die op het domein begraven liggen en hun dood nooit opgeklaard zagen. De kleine Heidi wordt al snel de beste maatjes met de mysterieuze Mr Gordy, die haar en haar familie steeds sneller de dieperik lijkt in te sleuren.

Een verwarrend verhaal dat het drama onnodig opdrijft, tenenkrullende plotwendingen en zielloze acteerprestaties: de zusterfilm van The Haunting in Connecticut krijgt nooit de kans om zichzelf te bewijzen. Elk schrikmoment zie je van mijlenver aanstormen, elk spanningsmoment wordt op een onbevredigende manier opgelost, en wanneer regisseur Tom Elkins het paranormale er met de haren bijsleurt, is het hek compleet van de dam. Dat ‘Georgia’ zichzelf nog serieus durft te nemen, is haast onbegrijpelijk. Laat u tevens niet misleiden: de film heeft totaal niets met The Haunting in Connecticut te maken.

Tieneridool Chad Michael Murray, in een vorig leven Lucas Scott in de bakvisreeks One Tree Hill, duikt voor het eerst sinds het beroerde House Of Wax weer op in een horrorprent. Hij haalt de stoere macho in zichzelf naar boven als pater familias, maar doet dit op zo’n non-charmante manier dat je bijna hoopt dat hij binnen de kortste keren het loodje legt. Zijn filmvrouw Abigail Spencer doet de hele film lang niets anders dan tranen met tuiten huilen. Misschien haar eerlijke reactie bij het lezen van het belabberde script?

Een handvol goedkope schrikmomenten probeert de film nog uit de neerwaartse spiraal te trekken, maar het kalf was al verdronken zodra de makers die schalkse titel op hun film drukten. Als u denkt dat de geesten na dit fiasco stoppen met spoken, moeten we u teleurstellen: naast Connecticut en Georgia telt het Amerikaanse vasteland nog 48 andere staten. Maakt u de rekensom maar. (TR)