Arrival, The Crown en Sprakeloos bekroond op World Soundtrack Awards

© Charlie De Keersmaecker

Op Film Fest Gent zijn woensdagavond de World Soundtrack Awards uitgereikt. De beste filmcomponist van het jaar werd Jóhann Jóhansson voor Arrival, de beste filmsong komt uit La La Land.

Een traditioneel hoogtepunt van Film Fest Gent zijn de World Soundtrack Awards. De belangrijke internationale prijzen voor filmmuziek werd woensdagavond voor de 17de keer uitgereikt.

De beste filmcomponist werd de IJslander Jóhann Jóhannsson, die ook tekende voor de muziek van o.a. Sicario en The Theory of Everything. De prijs zelf won hij voor zijn score voor Dennis Villeneuves Arrival.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De prijs voor beste tv-seriecomponist ging naar Rupert Gregson-Williams (Veep, Wonder Woman), die de soundtrack voor de Netflix-reeks The Crown schreef.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tijdens het Gala werd verder ook David Shire gelauwerd met de Lifetime Achievement Award. Tijdens zijn indrukwekkende carrière werkte de componist samen met onder andere Francis Ford Coppola (The Conversation), Alan J. Pakula (All the Presidents Men), George A. Romero (Monkey Shines) en David Fincher (Zodiac) Voor zijn soundtrack onder Martin Ritts Norma Rae won Shire in 1980 een Oscar.

De scores van de veelzijdige Shire zijn vaak gekleurd met een snuifje jazz, zoals het originele The Taking of Pelham One Two Three, maar hij waagde zich ook aan andere genres met bijvoorbeeld Saturday Night Fever.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Jef Neve

De prijs voor het beste originele nummer ging naar het nummer City of Stars uit La La Land, een compositie van Justin Hurwitz (Whiplash). Nicholas Britell, die begin dit jaar nog een Oscarnominatie achter zijn naam mocht zetten voor Moonlight, werd Discovery of the Year. De componist bouwde de afgelopen jaren een indrukwekkend portfolio op met muziekscores voor o.a. The Big Short en de Film Fest Gent-film Battle of the Sexes.

De beste Belgische filmscore werd geschreven door pianist Jef Neve voor Sprakeloos, de nieuwste film van Hilde Van Mieghem.

De Amerikaan Gavin Brivik kreeg de SABAM Award voor het beste werk door een jonge componist in ontvangst nemen, terwijl de Public Choice Award uitgereikt werd aan A.R. Rahman (Slumdog Millionaire) voor zijn muziek voor Gurinder Chadhas film Viceroys House.

Op het afsluitende concert van Brussels Philharmonic onder leiding van dirigent Dirk Brossé, was trompettist en jazzcomponist Terence Blanchard de centrale gast. De vaste componist van Spike Lee zette muziek onder films als Malcolm X, Clockers en Inside Man. Verder maakten ook David Shire en Joe Kraemer (Jack Reacher, Mission: Impossible – Rouge Nation) hun opwachting.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content