Eighties reveil – Magazine, de groep die samen met stadsgenoten Joy Division de new wave van de jaren 80 vormgaf, pikt zijn graantje mee van de revival: het brengt zijn vier langspelers opnieuw uit.
Real Life * Secondhand Daylight * The Correct Use Of Soap * Magic, Murder And The Weather * EMI postpunk
Tegenwoordig zijn het terminale hipcats als Alex Turner van Arctic Monkeys en Beth Ditto van The Gossip die NME’s jaarlijkse cool list aanvoeren; precies 30 jaar geleden viel die eer Howard Devoto te beurt. Aan zijn verschijning – halfkale ezelskop met Buddy Hollymontuur – kan dat niet gelegen hebben, aan zijn muzikale merites des te meer. Al zijn ’s mans wapenfeiten met het klimmen der jaren jammerlijk in de vergetelheid gesukkeld. Samen met Pete Shelley hield Devoto in ’75 de fenomenale Buzzcocks boven de doopvont, om er anderhalf jaar later alweer de brui aan te geven. Ironisch genoeg miste hij daardoor de definitieve doorbraak van de Buzzcocks en de hele Britse punkscene, maar zijn wraak was zoet. In de schaduw van tijd- en stadsgenoten Joy Division breide hij met Magazine het voorvoegsel post- aan het woord punk.
Nu postpunk en new wave weer helemaal en vogue zijn en groepen als Bloc Party zorgen voor een – wij parafraseren Leo Tindemans – eighties reveil, worden de vier platen die Magazine tussen ’78 en ’81 opnam met zorg heruitgegeven en aangevuld met bonustracks. Samen vormen ze het leerzame verslag van een groep met wortels in de punk en een zwak voor artrock genre Roxy Music en Talking Heads die de weg baanden voor The Cure en Echo & The Bunnymen, en in één moeite door de sound van de jaren 80 voorvoelden. Als u dat laatste maar een twijfelachtige eer vindt: zelfs contemporaine grootheden als Radiohead en Maxïmo Park rekenen zich tot de fanclub van Magazine, en frontman Howard Devoto was voor Morrissey het rolmodel dat hem ervan overtuigde dat je het als schuchtere lelijkerd óók kan maken in de muziek bizz.
Maar hebben de vier langspelers van het los-vaste vijftal uit Manchester de tand des tijds doorstaan? Hun tweede, Secondhand Daylight, alvast nauwelijks. Ondanks enkele heuglijke songs en de heerlijk tragikomische teksten – ‘I will drug you and fuck you on the Permafrost’– doen de très atmosferische, maar ook een tikje overdadige synths aan als tweedehands progrock. Ook zwanenzang Magic, Murder And The Weather kampt 25 jaar na datum met ouderdomsverschijnselen: van pathos stijfstaande teksten, te veel instrumentale ballast en te weinig goeie songs.
Debuut Real Life staat wél nog altijd pal overeind. Naar eigen zeggen aangevuurd door Low van David Bowie en The Idiot van Iggy Pop schudde Devoto negen tracks lang zijn punkverleden van zich af: van de ode aan maatschappelijke vervreemding Shot By Both Sides, waarvoor hij de riff van buddy Pete Shelley cadeau kreeg, tot het nihilistische The Light Pours Out Of Me, waarin de riff van Gary Glitters Rock & Roll (Part 2) door de mangel wordt gehaald. Maar ook The Correct Use Of Soap is een plaat om ‘Jawadde dadde!’ tegen te zeggen. Samen met producer Martin Hannett, tevens de geluidsarchitect van Joy Division, maakten de zelfverklaarde intelligentlemen er een toonbeeld van modernistische new wave van.
Als we u tot slot meegeven dat vooral het bonusmateriaal van die laatste twee platen de moeite waard is – op Real Life staan o.a. een cover van Goldfinger en de single Touch And Go – kent u meteen ook ons consumentenadvies: Secondhand Daylight en Magic, Murder And The Weather laat u liggen in de uitverkoopbakken, Real Life en The Correct Use Of Soap staan binnen de week in een speciaal daarvoor vervaardigd schrijntje op uw schoorsteenmantel.
Download nu
* Shot By Both Sides
* Sweetheart Contract
* A Song From Under The Floorboards
Vincent Byloo
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier