Actrice Kristien De Proost maakt kans op theaterprijs Theo d’Or

Kristien De Proost in de voorstelling 'All Inclusive' van Julian Hetzel, gemaakt bij Campo © Helena Verheye
Lotte Philipsen
Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

Kristien De Proost is dit jaar de enige Vlaamse actrice die een Theo d’Or in de wacht kan slepen. Voor de Louis d’Or strijdt onder andere Ramsey Nasr voor een beeldje. De prijzen worden uitgereikt als afsluiter van het Nederlands Theater Festival.

De genomineerden voor de VSCD Toneelprijzen zijn bekendgemaakt door de VSCD en het Nederlands Theater Festival. De prijzen worden uitgereikt op zondag 15 september 2019 tijdens het Gala van het Nederlands Theater, de jaarlijkse afsluiter van het Nederlands Theater Festival.

De Nederlandse Toneeljury heeft in totaal twaalf acteurs genomineerd voor de Theo d’Or, de prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol, de Louis d’Or, uitgereikt aan de beste mannelijke hoofdrol en voor de beste bijdragende rollen, de Colombina (vrouwelijke bijrol) en de Arlecchino (mannelijke bijrol).

Deze actrices maken kans op eenTheo d’Or

Hanne Arendzen voor haar rol van Hedwig Marga de Fontayne in Van de koele meren des doods – Hummelinck Stuurman Theaterbureau

De Nederlandse Toneeljury: ‘Met goed gedoseerd spel toont Hanne Arendzen in Van de koele meren des doods hoe het leven een mens kan slijpen. Ze schiet heen en weer tussen wanhoop, verliefdheid, lust, verlangen en radeloosheid. Arendzen gaat helemaal op in het moment maar houdt tegelijkertijd steevast de controle. Haar personage is zwaarmoedig en lichtzinnig, loyaal en egoïstisch en bovenal aandoenlijk in de war. In het sterke slot maakt ze met hartstochtelijk spel voelbaar hoe aanlokkelijk de dood kan zijn.’

Kristien De Proost voor haar rol van Bojana in All Inclusive – Julian Hetzel / Campo / coproductie Frascati Producties

De Nederlandse Toneeljury : ‘Kristien De Proost creëert in All Inclusive een museumgids die herkenbaar is en gelijktijdig een grote afkeer opwekt. De subtiele details die ze in haar spel legt, geven blijk van een uitmuntende controle over haar personage. Het is bijzonder hoe De Proost iedere avond flexibel en overtuigend weet te reageren op de confrontatie met de realiteit.’

Astrid van Eck voor haar rol van Petruchio in Het temmen van de feeks – Toneelschuur Producties

De Nederlandse Toneeljury: ‘In Het temmen van de feeks maakt Astrid van Eck van Petruchio een stiekem en meedogenloos figuur, een man waarvan je werkelijk gelooft dat hij een feeks zou temmen. Steeds bewust van de genderomkering, schijnbaar op de achtergrond maar in werkelijkheid allesoverheersend, zet Van Eck een doodenge Petruchio neer, stevig, ‘mannelijk’ en toch ook met een kleine hint (zelf)spot tussen de regels door.’

Hannah Hoekstra voor haar rol van Emma in People, Places & Things – Toneelgroep Oostpool

De Nederlandse Toneeljury: ‘Hannah Hoekstra trekt in People, Places & Things alle registers open. Dit doet ze met een perfecte tekstbehandeling en zeer indrukwekkend fysiek spel. Zo manipuleert ze zowel haar tegenspelers als het publiek. Ze stort zich er helemaal in, dwingt ons naar de plek waar ze ons hebben wilt, en weet ook te ontroeren. Een magistrale tour de force.’

Deze acteurs maken kans op de Louis d’Or

Ramsey Nasr voor zijn rol van Jude in Een klein leven – Internationaal Theater Amsterdam

De Nederlandse Toneeljury: ‘De aftakeling die Ramsey Nasr in Een klein leven speelt, is bijzonder aangrijpend. Je ziet hoe de opeenstapeling van pijn in zijn lichaam gaat zitten. Als toeschouwer voel je je bijna medeverantwoordelijk voor zijn mishandeling. Toch blijft Nasr hier niet in hangen. Hij is continu aan het sturen en het doseren. Een emotionele en indrukwekkende slijtageslag.’

Joris Smit voor zijn rol van Jan K. in De wereld volgens John – Het Nationale Theater

De Nederlandse Toneeljury: ‘Joris Smit speelt in De wereld volgens John een Duindorper die ondanks zijn diepgewortelde verdriet en uitzichtloosheid, toch hoop blijft houden. In zijn voortdurende pogingen zijn pijn te verdrukken, wordt zijn leed invoelbaar. Smit speelt zijn goede en zijn kwade kanten, en toont vooral hoe die twee genadeloos door elkaar heen lopen. En terwijl hij zich in het apenverblijf probeert staande te houden, toont Smit zich zowel een begenadigd tekstacteur als een fantastische fysieke speler.’

Genomineerd voor de Colombina

Joy Delima voor haar rol van Naomi Polat in Onze straat – Het Nationale Theater, Adelheid+Zina

De Nederlandse Toneeljury: ‘Met haar ontroerende, levensechte spel is Joy Delima degene die je het meeste bijblijft in Onze straat. Ze maakt het herkenbare, jeugdige verlangen van een leven dat maar niet snel genoeg op gang komt, op prachtige wijze invoelbaar. Haar transformatie van jonge dochter naar volwassen vrouw is razend knap.’

Rosa van Leeuwen voor haar rol van Honey in Wie is er bang voor Virginia Woolf? – Dood Paard

De Nederlandse Toneeljury: ‘In Wie is er bang voor Virginia Woolf? overtreft Rosa van Leeuwen zichzelf. Als Honey is ze veelkleurig en balanceert ze op prachtige wijze tussen kracht en kwetsbaarheid. Ze biedt tegenstand en voedt de onderlinge oorlog door te manipuleren, op de juiste momenten te verschijnen en te verdwijnen, en door van het spektakel te genieten. Van Leeuwen laat je het personage Honey opnieuw ontrafelen.’

Ariane Schluter voor haar rol van moeder en therapeut in People, Places & Things – Toneelgroep Oostpool

De Nederlandse Toneeljury: ‘In People, Places & Things maakt Ariane Schluter indruk met haar twee contrasterende rollen. Als therapeut toont ze empathie en is ze dienstbaar aan het ensemble en het verhaal. In haar rol als moeder wordt ze even het epicentrum van de voorstelling. Met haar trefzekere, doorleefde spel toont Schluter niet alleen een gebrek aan empathie en genade, maar maakt ook haar pijn voelbaar. Zo biedt ze ineens een ander perspectief op alles wat daaraan voorafging.’

Genomineerd voor de Arlecchino

Mark Kraan voor zijn rol van Sam in Cinema – Toneelgroep Oostpool i.s.m. Het Nationale Theater

De Nederlandse Toneeljury: ‘Met veel compassie zet Mark Kraan in Cinema een verlopen bioscoopmedewerker neer. Hij overtuigt met zijn trefzekere uitvoering, waarin hij het tragische en het komische van zijn personage voortdurend perfect in balans houdt. Zijn adaptatie van Sam is vettig, een tikje weird maar vooral hartstochtelijk. Regelmatig moeten we hardop om hem lachen. Wat een mooie loser.’

Phi Nguyen voor zijn rol van zoon Huy in Alles van waarde – Veenfabriek

De Nederlandse Toneeljury: ‘Phi Nguyen is in Alles van waarde van begin tot eind fascinerend en verrassend. Zijn spel is prettig tegendraads en onvoorspelbaar. Aanvankelijk speelt hij afstandelijk, maar in een onverwachte uitbarsting grijpt hij snoeihard naar je keel. Dat geeft zijn personage een aangrijpende kwetsbaarheid die je als toeschouwer niet had zien aankomen, en daardoor des te harder binnenkomt.’

Bram Suijker voor zijn rol van kleinzoon Bas in We zijn hier voor Robbie – Het Nationale Theater i.s.m. De Theateralliantie

De Nederlandse Toneeljury: ‘Bram Suijker geeft in We zijn hier voor Robbie een fenomenaal charmante uitzondering vorm. Hij dendert als zoon van de familie – al moonwalkend – onverschrokken door het familieconstruct heen. Met een consequente, vormvaste benadering en een expressieve eerlijkheid verwordt zijn positie als outsider tot een aantrekkelijke norm. Suijker presenteert de menselijke onkunde tot conformeren als een kleurrijk tableau. Hij is het kloppend hart van de familie én van de voorstelling.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content