De selectieheren kregen vorig jaar bakken kritiek over zich heen. Hoe zit het dan met het officiële programma uit deze 57e editie? Een greep uit de mooiste etalage van de wereldcinema. Door Patrick Duynslaegher
2046
De follow-up van In the Mood for Love liet lang op zich wachten en is nu een van de inzendingen waar het meest wordt naar uitgekeken. Juryvoorzitter Tarantino is een Wong Kar-Wai-fan van het eerste uur, wat 2046 een favoriet voor de Gouden Palm maakt. Volgens de regisseur gaat het om een futuristische film, maar geen SF. Het verhaal speelt zich af in een hotelkamer – kamer 2046 – waar een journalist (Tony Leung) een prostituee (Maggie Cheung, ook van de partij in een van de Franse inzendingen, Clean, van Olivier Assayas) ontmoet en haar episodes uit zijn liefdesleven opdient. Drie verhalen gaan zich vermengen, telkens geïnspireerd door een westerse opera: Madame Butterfly, Carmen, Tannhauser.
NOBODY KNOWS
Uit Japan komt de nieuwste film van Kore-eda Hirokazu ( Maborosi, After Life), een cineast geobsedeerd door de thema’s van de herinnering en het verlies. Nu vertelt hij de odyssee van vier kinderen, allemaal van een andere vader, nadat ze door hun moeder in de steek worden gelaten en de oudste jongen voor de kleintjes moet zorgen.
THE EDUKATORS (Die Fetten Jahre Sind Vorbei)
Lang geleden dat een film uit Duitsland de selectie voor Cannes waardig werd bevonden. De nieuwste film van Hans Weingartner ( Das Weisse Rauschen) is een generatiekloofdrama over drie jonge rebellen (twee jongens en een meisje) die op een niet-gewelddadige wijze de wereld willen veranderen en de lokale rijken waarschuwen dat ‘hun dagen van overvloed’ geteld zijn. Met in de hoofdrol Daniel Brühl ( Good Bye, Lenin!), de aanstormende ster uit de Neue Deutsche Kino.
SHREK 2
Sinds enkele jaren wordt eindelijk ook de tekenfilm serieus genomen op de Croisette. De computeranimatiefilm Shrek 2 (van Andrew Adamson, Kelly Asbury en Conrad Vernon) moet de broodnodige humor op de festivalagenda brengen. In deze sequel ontmoet de groene reus de koninklijke ouders van zijn prinselijke bruid – wat niet meevalt: de koning stuurt er zelfs een huurmoordenaar op uit om Shrek te liquideren. De killer is een Gelaarsde Kat (stem van Antonio Banderas) die naar verluidt met de meeste lachsalvo’s gaat lopen. Het competitieluik telt nog een tweede animatieprent, Innocence, van de Japanse meester van de animatiefilm, Oshii Mamoru (van Ghost in the Shell).
OLD BOY
Met twee films in competitie bevestigt Cannes de sterke positie van een ‘klein’ filmland als Zuid-Korea in de Aziatische cinema. In Old Boy doet Park Chan-wook een bizarre wraakgeschiedenis uit de doeken met een mix van geweld en erotiek die al vergeleken werd met David Lynch. De tweede Koreaanse inzending is Woman is the Future of Man waarmee Hong Sang-soo opnieuw uit de hoek komt als een oosterse Eric Rohmer, gefascineerd door de manier waarop we onszelf misleiden en tegenspreken in zaken van liefde en lust.
DAWN OF THE DEAD
Voor wie ook ’s nachts film wil blijven kijken, heeft Cannes de gepaste midnight screening voorzien: de big-budget remake van George A. Romero’s voor een habbekrats gemaakt zombiefestijn uit 1978 (het centrale deel van een trilogie). De beroemdste uitspraak in het origineel siert ook deze nieuwe versie van Zack Snyder: ‘ When there’s no more room in hell, the dead will walk the Earth.’
SALVADOR ALLENDE
De sterkste politieke statements komen ongetwijfeld van de documentaire-inzendingen. Naast Michael Moore’s nu al controversiële Fahrenheit 9/11 (zie pagina 24) is er buiten competitie ook dit portret door Patricio Guzman van Salvador Allende. Deze Chileense president kwam in 1973 om het leven toen een rechtse militaire staatsgreep een einde maakte aan zijn socialistisch bewind. Van een andere grote socialistische strijder van Zuid-Amerika – Ernesto Che Guevara – worden in de competitiefilm The Motorcycle Diaries (zie pagina 20) de jonge jaren geschetst.
THE LADYKILLERS
Het origineel uit 1955 en geregisseerd door Alexander Mackendrick, was een van de beroemdste Ealing-komedies. Cannes habitués Ethan & Joel Coen verplaatsen de oer-Engelse setting naar een karikaturale Amerikaanse Deep South. Tom Hanks is de hoffelijke professor die in het huis van een gospel minnende oude negerin een kamer huurt met bijhorende kelder die hij nodig heeft om met zijn klungelende kornuiten muziek te spelen. Terwijl ze van daaruit een tunnel graven naar de kluis van het nabijgelegen casino.
LIFE IS A MIRACLE
Emir Kusturica heeft sinds Black Cat, White Cat (1998) geen speelfilm meer gemaakt, maar is nu weer helemaal terug met een liefdesgeschiedenis tussen een Servische ingenieur en een Bosnische moslimvrouw (Natasa Solak). Bereid u voor op het vertrouwde universum van lyrische en hysterische passie, opgewonden dorpsfanfares, verdorven politiekers, zuippartijen, dromerige toestanden en beesten van diverse pluimage.
DE-LOVELY
Kevin Kline is songwriter en componist Cole Porter (‘zijn teksten waren even verfrissend als de eerste cocktail na de drooglegging’, schreef een bewonderaar) en Ashley Judd is zijn vrouw Linda Lee Porter in deze biopic geschreven door Jay Cocks en geregisseerd door Irwin Winkler. Het concept van deze muzikale biografie is dat de flashbacks uit Porters bestaan als uitgebreide dans- en zangnummers tot leven komen. Wat meteen een rist hedendaagse pop- en jazzsterren (Sheryl Crow, Alanis Morissette, Natalie Cole, Robin Williams, Elvis Costello, Diana Krall) een glanzend gastoptreden bezorgt. En Cannes een feestelijke afsluiter.
Patrick Duynslaegher
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier