Maandag 12/8 tot vrijdag 16/8, 21.50 – Ned3

Vergeet Binnenstebuiten, Nederland 3 experimenteert pas echt met het medium televisie. Al voor de vijfde zomer laat TV Lab nieuwe formats op het publiek los.

Met TV Lab gooit het derde net van de Nederlandse publieke omroep de deuren open. Een week lang zijn er ’s avonds enkel nieuw bedachte formats te zien, een kijkerspanel geeft achteraf zijn mening. Sinds een paar jaar kunnen kijkers in de aanloop naar de labweek ook zelf een voorstel indienen, via de kijkerspitch.

‘Een grote speeltuin voor creatief tv-talent’, zo omschrijft Reinhilde Weyns, adjunct-netmanager van VRT-zender Canvas, het Nederlandse initiatief. ‘Aanvankelijk had TV Lab een heel nobele missie: men wilde ook andere Europese omroepen en productiehuizen erbij betrekken. Canvas heeft er in de beginfase ook aan meegewerkt. Maar na verloop van tijd kwamen we tot de vaststelling dat tv-culturen verschillen van land tot land, net als de structuren van het omroepbestel.’

U bedoelt dat de Nederlandse publieke omroep een lappendeken is van zeer uiteenlopende omroepverenigingen, van de zeer populaire TROS tot de meer alternatieve VPRO?

REINHILDE WEYNS: Inderdaad, en dat weerspiegelt zich ook in het aanbod van TV Lab, dat ook heel wat commercieel aandoende projecten bevat. Niet meteen iets voor Canvas dus. We blijven wel in contact met de initiatiefnemers en bekijken jaarlijks wat onze inbreng kan zijn.

Wat maakt TV Lab bijzonder?

WEYNS: Het blijft een redelijk vernieuwend initiatief. Zoals je je wel kunt voorstellen, halen pilotafleveringen van nieuwe formats niet altijd het scherm. TV Lab zendt een week lang elke avond pilots uit.

Hoe experimenteert Canvas met nieuwe ideeën?

WEYNS: Wij zijn daar doorlopend mee bezig, het maakt deel uit van onze dagelijkse werking. We zijn met Canvas betrokken bij verschillende initiatieven, zoals het Vlaams Audiovisueel Fonds en FilmAngel. We zijn aanwezig op internationale festivals en kunnen een beroep doen op het kenniscentrum van de VRT, dat over de hele wereld de ontwikkeling in de media volgt. Onze briefings zijn nooit gesloten, zodat elke producent een voorstel kan doen. We reageren ook op elk voorstel dat ingediend wordt. We bekijken alles en geven steeds feedback. Op die manier willen we incentives geven aan talent, en zo de creativiteit triggeren.

De formats in TV Lab zijn soms vergezocht. Zo is er dit jaar MRI, waarbij de interviewer middels make-up in de huid van zijn of haar gast kruipt.

WEYNS: Op papier lijkt me dat alvast boeiend, maar veel hangt af van de uitwerking. Een experiment wordt pas interessant als het inhoudelijk steek houdt en als het inspirerend werkt. Een programma als MRI is kenmerkend voor hoe ver je met TV Lab kunt gaan. Ik ben benieuwd naar wat het teweeg zal brengen. In de huid van je interviewgast kruipen kan ook tot een interessante discussie leiden: hoe ver kun je als tv-maker de grenzen verleggen, in hoeverre kun je de geijkte formules loslaten… Als daar na de uitzending een debat over ontstaat, dan is het experiment alvast geslaagd.

Boeiend voor tv-makers, maar staat de kijker ook open voor experimenten?

WEYNS: De afgelopen jaren hebben wij, bij Canvas, alvast gemerkt dat er een grote nieuwsgierigheid leeft bij ons publiek. Experimenten zoals Virus, soms extreem in vorm en inhoud, leidden regelmatig tot debat op de sociale media. Nu, TV Lab wordt uitgezonden op Nederland 3, waarmee men zich specifiek op jongeren richt. Ik kan me niet uitspreken over hoe sterk de honger naar experimenteren met tv bij hen is, maar men weet bij TV Lab ongetwijfeld waar men mee bezig is.

Zijn er eigenlijk al succesvolle formats voortgevloeid uit TV Lab?

WEYNS: Er schiet me niet meteen een titel te binnen, maar dat is ook geen criterium om het te beoordelen. Het moet de bedoeling zijn om de creativiteit te prikkelen. Het format dat uitgezonden wordt in TV Lab hoeft ook niet het eindproduct te zijn, het kan inspiratie bieden voor een nieuw idee of een verdere uitwerking. Ik ben er zeker van dat TV Lab met zijn unieke positie voor een creatieve dynamiek in de Nederlandse tv-markt zorgt.

HANS VAN GOETHEM

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content