Met dank aan de sponsors – Het nagelnieuwe ‘skate.’ probeert met verbluffende graphics, verregaande sponsordeals en een volledig nieuwe besturing de troon van skateveteraan Tony Hawk aan het wankelen te brengen.
PlayStation 3, Xbox 360 EA GAMEPLAY: 8 GRAFIEK: 9 GELUID: 9
De game schiet bijzonder amusant uit de startblokken: videobeelden van een skater die over bloembakken olliet, zijn skateboard gezwind door een bocht stuurt, een leuning naar beneden grindt om ten slotte ongemeen hard tegen een aanstormende stadsbus aan te knallen. Wat volgt, is een grappig E.R. meetsJackass-filmpje, waarin bekende skaters zoals Mark Gonzales, Mike Carroll en Danny Way een cameo krijgen als ambulancier, boze yuppie en plastisch chirurg. Een heel lang introductiefilmpje om aan te geven dat je vóór het begin van de game je eigen skater kunt customizen.
Wie vertrouwd is met de Tony Hawk-games, zal wel eerst moeten afkicken. Knoppen rammen om de meest geflipte stunts uit je plank te toveren, behoort tot het verleden. Skate. werkt met de analoge sticks en de schouderknoppen als verlengstukken van je benen en armen. Het duurt een tijdje voor je die switch in je hoofd – of beter: in je vingers – hebt gemaakt, maar het resultaat is een veel intuïtievere besturing. Daardoor lijkt skate. meer op een simulator dan op een videogame en dat merk je ook aan de bijzonder steile leercurve.
Bedoeling is om alle pleintjes, steegjes, straten en winkelcentra van de stad San Vanelona te verkennen, op zoek naar de beste skateplekken. De stad staat skaters op het gelittekende lijf geschreven, want om de vijf meter staat er wel iets dat tot een truc uitnodigt. De skategemeenschap uit San Van bestaat uit twee groepen. De ene helft is geabonneerd op The Skateboard Mag, de andere leest het iets ruigere Trasher. Naargelang van je eigen skatestijl sluit je je aan bij een van beide groepen. Hoe indrukwekkender je tricks, hoe groter de kans dat fotografen en cameralui je prestaties vastleggen. Ultiem doel is als Skater Of The Year de cover van een van beide magazines te halen. Ook leuk: het is mogelijk om filmpjes van je beste tricks te maken en online te posten.
Opmerkelijk is de commerciële slag die producent EA met skate. probeert te slaan. Zo worden de reclamepanelen in de game verhuurd aan geïnteresseerde adverteerders en is er met Adidas wel een heel speciale deal gesloten. Naar aanleiding van de game werd een exclusief paar sneakers ontwikkeld. Wie de juiste skaters verslaat, speelt zelfs een korting van 40 euro vrij bij de bestelling van de schoenen. In een andere game zouden we ” Sell Out!” gebruld hebben, maar in skate. past het helemaal in het plaatje, net omdat deze subcultuur nu eenmaal veel aandacht hecht aan street credibility. Dat betekent ook dat je met je zuurverdiende dollars in een van de vele skateshops een passende outfit kunt kopen, uiteraard van de juiste merken.
Grootste minpunt is dat de camera vaak zo’n positie kiest dat de skater de helft van het beeld vult. Daardoor verlies je het overzicht van de omgeving en zal je de plekken waar je pakweg een 360 Pop Shuvit with Double-handed Nose Grab uit je voeten kan schudden vaak iets te laat zien. Het zorgt er ook voor dat je missies tot vervelens toe moet herbeginnen. Skate. met een punt dus en geen uitroepteken.
Roel Damiaans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier