Madonna-danseres wordt mummie: op de koffie bij Sofia Boutella
Ze danste voor Madonna, Rihanna en Michael Jackson. Nu mag ze in The Mummy Tom Cruise om haar vinger winden.
Sinds Boris Karloff zich in zwachtels hulde, stonden al heel wat mummies uit hun graftombe op, maar nooit eerder een vrouw. ‘Aanvankelijk heb ik het project afgewimpeld omdat ik te veel eerbied had voor de originele film en bang was om een monster te spelen’, vertelt Sofia Boutella, de Frans-Algerijnse die samen met Tom Cruise de monsterfranchise nieuw leven moet inblazen. ‘Omdat regisseur Alex Kurztman een hommage aan het origineel in gedachten had én een vrouw als mummie wilde, hapte ik toch toe.’ Want al is de misnoegde mummie Ahmanet niet meteen een rolmodel, voor Boutella is ze meer dan een boze bitch. ‘Sterke vrouwelijke rollen als Ahmanet zijn zeldzaam. Ze krabbelt niet terug, komt op voor zichzelf en weet wat ze wil.’
Klinkt als een korte omschrijving van jezelf. Hoe verklaar je anders dat je als Franse danseres aan de top van Hollywood bent beland?
Sofia Boutella: Elf jaar geleden, na de Confessions-toer met Madonna, belandde ik in Los Angeles omdat mijn moeder en ik onze woonst in Parijs moesten verlaten. Ik trok dus niet naar Hollywood met de bedoeling er een ster te worden. Toen ik met dansen stopte, heb ik zelfs twee jaar zonder werk en geld gezeten, dromend van een rolletje in een klein theater om de hoek.
Helpt je verleden als danseres bij sterren als Rihanna, Michael Jackson en Madonna je op de filmset?
Boutella: Het is een grote troef. De discipline die ik daarmee heb gekweekt, gebruik ik in alles wat ik doe. Door mijn dansersoog ben ik bovendien enorm gevoelig voor lichaamstaal. Hoe mensen zitten, de ruimte gebruiken en praten vertelt zoveel – of iemand introvert is of een klootzak, bijvoorbeeld. Voor elk personage zoek ik naar typerende, niet-gescripte tics. Daarom word ik zo graag in telkens andere rollen gecast. Zo moet ik de personages én mezelf steeds opnieuw uitvinden.
Hoe verliep dat bij The Mummy?
Boutella: Ik was nerveus om de rol te spelen die Boris Karloff meer dan tachtig jaar geleden zo iconisch neerzette. Om de druk wat van de ketel te halen heb ik me in de materie verdiept. Ik las alles over het Oude Egypte en de mythen uit die tijd en zocht op hoe koninginnen afgeschilderd werden in geschiedenisboeken. Mijn personage zegt ook weinig, dus moest ik ook heel fysiek acteren.
In The Mummy wordt het kwaad heel letterlijk voorgesteld. Welke vorm zie jij ‘het kwaad’ vandaag aannemen?
Boutella: Intolerantie. Oorlog. Terrorisme. Pijn en lijden. Momenteel gebeuren er heel wat gekke dingen in de wereld. Maar daarom moet je de film niet in die context zien. Het is een plezante rit die mensen meevoert naar een donkere plek.
Lees ook het artikel: ‘‘The horror! The horror! Tom Cruise reanimeert de Universal-monsters in ‘The Mummy’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier