Toen Colin Clive in 1931 luidkeels 'It's alive' riep in Frankenstein kon hetzelfde al een tijdje niet meer gezegd worden van de filmstudio waar de Britse acteur de legendarische woorden voor uitsprak. Universal werd in 1912 opgericht en groeide dankzij slimme investeringen en een gestage stroom westerns, melodrama's en serials uit tot een van de belangrijkste spelers in het razendsnel uit zijn voegen barstende Hollywood van die tijd. Tegen het eind van de jaren twintig hinkte de studio van uncle Carl Laemmle echter achterop op het gebied van de omschakeling naar geluidsfilm en de aankoo...

Toen Colin Clive in 1931 luidkeels 'It's alive' riep in Frankenstein kon hetzelfde al een tijdje niet meer gezegd worden van de filmstudio waar de Britse acteur de legendarische woorden voor uitsprak. Universal werd in 1912 opgericht en groeide dankzij slimme investeringen en een gestage stroom westerns, melodrama's en serials uit tot een van de belangrijkste spelers in het razendsnel uit zijn voegen barstende Hollywood van die tijd. Tegen het eind van de jaren twintig hinkte de studio van uncle Carl Laemmle echter achterop op het gebied van de omschakeling naar geluidsfilm en de aankoop van eigen bioscopen. Bovendien begon ome Carls voorkeur voor heilzaam familievertier zich te vertalen in dalende recettes. Enter Carl Laemmle Jr., de zoon die voor zijn 21e verjaardag door pappie tot productiehoofd werd gebombardeerd. Hoewel er in de vakbladen weleens lacherig werd gedaan over zoveel schaamteloos nepotisme bleek dat niet eens zo'n domme zet. Junior herinnerde zich dat de grote successen van cultacteur Lon Chaney destijds adaptaties van literaire 'griezelklassiekers' als The Hunchback of Notre Dame en The Phantom of the Opera waren. Hij begon prompt aan de productie van Bram Stokers Dracula. Met Bela Lugosi in zijn meest iconische rol maakte regisseur Tod Browning er een van de grootste successen van het jaar van. Letterlijk voordat iemand it's alive kon roepen was Universal Horror een keurmerk geworden en volgden onder meer The Mummy, Murders in the Rue Morgue, Werewolf of London en James Whales Frankenstein, The Invisible Man en Bride of Frankenstein. Die laatste film, hoe briljant hij ook moge zijn, geeft meteen aan hoe in de daaropvolgende jaren het keurmerk een sleurmerk werd, want met afkooksels als Dracula's Daughter, Son of Frankenstein en The Invisible Woman werd niet alleen de naaste familie van elk monster een film gegund, in het geval van de mummie kreeg metThe Mummy's Hand zelfs een lichaamsdeel zijn eigen film. En toen moesten The Mummy's Tomb, The Mummy's Ghost en The Mummy's Curse nog volgen. Pas nadat de komieken Abbott and Costello zich ermee gingen bemoeien, werden de Universalmonsters begraven. Om jaren later weer vrolijk uit hun graf te kruipen, natuurlijk. Want nu de filmindustrie zich tot cinematic universes heeft bekeerd - en omdat Batman en Superman al bij Warner Bros zitten, de X-mannen bij 20th Century Fox verzamelen, Spider-Man bij Sony rondslingert en de Avengers in het huis van de muis wonen - reanimeert Universal zijn eigen badboys. Al is met de reboot van The Mummy de eerste meteen een meisje. Als het maar geld opbrengt, moeten ze bij Universal denken , want in de coulissen van hun Dark Universe gedoopte monsteruniversum staan naast Cruise en Boutella ook al Javier Bardem (het monster van Frankenstein), Russell Crowe (Dr. Jekylxzl en Mr. Hyde) en Johnny Depp (de onzichtbare man) klaar om hun klauwen in uw portemonnee te zetten. Be afraid. Be very afraid!