‘Als Hollywood geen geld geeft en Netflix wel, is de keuze rap gemaakt’

© Photo by Carlos Somonte

Steeds meer bekende regisseurs, ook zij die zweren bij het grote witte doek, kiezen voor een samenwerking met Netflix. ‘Wat voor zin heeft het om te sterven voor een God die niet naar je omkijkt?’

Heeft het zin om, in navolging van de grote filmregisseurs uit het verleden, werk te concipiëren in functie van een groot scherm als het eindresultaat geen bioscoop haalt? De beste filmregisseurs van het moment breken zich daar het hoofd niet over en werken hoe langer hoe meer met Netflix samen. De content van Alfonso Cuarón (Roma), Paul Greengrass (22 July) en de broers Coen (The Ballad of Buster Scruggs) kregen we dit jaar al te zien. Straks volgen Martin Scorsese met maffiadrama The Irishman, Guillermo del Toro met een fascisme tackelende poppenversie van Pinocchio en JC Chandor (die van A Most Violent Year) met Triple Frontier.

Geobsedeerd door de grote winsten die wereldwijd te rapen vallen met peperdure superheldenfilms en goedlopende franchises, nemen de traditionele studio’s amper nog risico’s.

Tu quoque, Scorsese? De regisseur van Taxi Driver vindt het godslasterlijk dat Netflix films content noemt en roept op tot een strijd om zo veel mogelijk bioscopen open te houden. Maar na zes jaar vergeefs aankloppen bij de traditionele studio’s ging hij wel in zee met Netflix. Del Toro leurde tien jaar lang met Pinocchio. Ook hij werd door Hollywood in de armen van Netflix gedreven. Geobsedeerd door de grote winsten die wereldwijd te rapen vallen met peperdure superheldenfilms en goedlopende franchises à la The Fast and the Furious, nemen de traditionele studio’s amper nog risico’s, zelfs al gaat het om prestigeprojecten van Oscarwinnaars. Op het filmfestival van Marrakech vroegen wij Del Toro of hij er niet mee inzit dat Pinocchio straks misschien niet de bioscoop haalt. ‘Ik ben nog véél banger dat ik Pinocchio niet kan maken’, antwoordde hij. ‘Wat voor zin heeft het om te sterven voor een God die niet naar je omkijkt?’ voegde hij er al lachend aan toe. Lees: als Hollywood geen geld op tafel legt en Netflix wel, dan is de keuze rap gemaakt.

De regisseur van The Shape of Water verwacht dat die omwentelingen de komende vijf jaar er niet minder hevig op worden. Amazon is al actief als streamingdienst (en filmproducent), Disney lanceert er straks een en ook Apple is zinnens de concurrentie met Netflix aan te gaan.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content