‘De twaalf’ op Eén: nieuwe rechtbankreeks staat bol van de ingehouden spanning

© -
Tine Hens
Tine Hens Journaliste voor Knack

De eerste aflevering van ‘De twaalf’ is op de weegschaal van Vrouwe Justitia gelegd én goedgekeurd: ‘De vraag is of de vele lijnen die ze uitzetten zich tot een verbijsterend geheel verweven of uit elkaar rafelen.’

Een vrouw staat terecht voor de moord op haar beste vriendin en haar dochter. De bewijzen voor beide feiten zijn voor interpretatie vatbaar. Of ze al dan niet schuldig wordt bevonden, zal afhangen van gevoelens, onzekerheden en voor- of afkeuren.

Maaike Cafmeyer is Frie Palmers, de vrouw die met de hulp van de doorgewinterde pleiter Ari Spaak (een magistrale Josse De Pauw) haar onschuld niet alleen wil aantonen, maar liefst ook uitschreeuwen. Al houdt ze zich op advies van haar advocaat in de rechtbank op de vlakte. Ze speelt de gebroken vrouw, bedrogen door haar man en nu ook nog eens valselijk beschuldigd van de moord op twee mensen die haar dierbaar waren. Zoals Frie in de rechtbank zit, hoofd gebogen, met hangende schouders en zachte stem, is het duidelijk dat ze nauwelijks kan geloven wat haar overkomt. Iets waar meester Spaak zijn zaak op bouwt. Bij gebrek aan overtuigend bewijs is er sprake van gerede twijfel en heeft de jury geen andere keuze dan de vrijspraak.

De twaalf bekijkt het proces onder andere door de ogen van de twaalf juryleden, uitgeloot om recht te spreken in een zaak vol openstaande rekeningen. Frie Palmers werd opgepakt voor een dubbele moord, waarvan de eerste al in 2000 plaatsvond. Op nieuwjaarsdag van het nieuwe millennium verdween Brechtje Vindevogel (Lynn Van Royen), enkele dagen later werd ze uit de Leie gevist. Haar vader, Marc Vindevogel (Koen De Sutter), is een dierenrechtenactivist die maar één mogelijke dader zag: de veeboeren die hem en zijn gezin al een tijdje dood wensten. Pas toen het dossier bij de politie van leidende persoon veranderde, kwam de doorbraak die tot de beschuldiging van Frie leidde.

En dan is er nog de recentere moord: die op Fries eigen dochter, een kind voor wie ze alle medische technieken heeft uitgeput om het te krijgen maar dat haar huwelijk ook uit elkaar heeft doen spatten. Haar man Stefaan De Munck (Johan Heldenbergh) verliet haar voor een jongere vrouw, een lerares op de school waar hij ook werkt en waar Frie directrice was. Het is duidelijk dat dit proces alles in zich heeft voor mediamensen met een neus voor sensatie.

Dat is waar De twaalf op speelt. Officieel staat Frie terecht, maar in de loop van de serie belandt ieder personage op de weegschaal van Vrouwe Justitia. De online mediakanalen met hun twijfelachtige interpretatie van journalistieke integriteit, de beide vaders en hun zwakke plekken, de juryleden die worstelen met demonen uit heden en verleden. Zo is er de jonge moeder Delphine Spijkers (Maaike Neuville), een schichtige verschijning die een onhandige poging onderneemt om onder haar plicht uit te muizen. Of Joeri Cornille (Tom Vermeir), die het bouwbedrijf van zijn vader overnam, maar af te rekenen heeft met een broer die de letter van de wet nogal ruim interpreteert.

Scenaristen Sanne Nuyens en Bert Van Dael, die eerder al Beau Séjour bedachten, beheersen het spel van de ingehouden spanning bijna perfect. Er wordt een set ijzersterke karakters neergezet met elk hun verborgen agenda. De vraag is of de vele lijnen die ze uitzetten zich tot een verbijsterend geheel verweven of uiteindelijk door een overdaad aan informatie uit elkaar rafelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content