'Sommige filmmuziek is echt niet goed, ook al is het een populaire film.' Als je zo'n quote in je boek laat drukken, moet je zeker zijn dat je qua soundtracks zélf prul van platina kunt onderscheiden. Filmjour...

'Sommige filmmuziek is echt niet goed, ook al is het een populaire film.' Als je zo'n quote in je boek laat drukken, moet je zeker zijn dat je qua soundtracks zélf prul van platina kunt onderscheiden. Filmjournalist Robin Broos sluit smaak- en kleurdiscussies evenwel bij voorbaat uit door in dit verzamelboek componeerwerk van absolute klasbakken à la Hans Zimmer, John Williams, Henry Mancini, het geslacht Newman (Alfred, neef Randy en zoon Thomas) of Ennio 'Il Maestro' Morricone te belichten. Hij hangt bondige en enthousiast geschreven stukjes op aan roemrijke films zoals Amélie Poulain, The Godfather of Halloween, groepeert scores die tot aan de lippen in jazz dan wel synthesizermuziek staan, of bestrijkt de thema's erotiek en videogames. Die wisselende perspectieven, gecombineerd met een hoop anekdotes, weetjes, verbanden (tussen de Muppets en porno, om er maar eentje te noemen) en andere faits divers verzekert ontspannende maar boeiende lectuur.