Zowat elke ernstige filmrecensent profiteerde de afgelopen maanden van de bijval voor Gouden Palm- en Oscarwinnaar Parasite om er Jan en alleman op te wijzen dat regisseur Bong Joon-ho al twintig jaar de ene heerlijke film na de and...

Zowat elke ernstige filmrecensent profiteerde de afgelopen maanden van de bijval voor Gouden Palm- en Oscarwinnaar Parasite om er Jan en alleman op te wijzen dat regisseur Bong Joon-ho al twintig jaar de ene heerlijke film na de andere maakt én dat Koreaanse cineasten in verschillende genres uitblinken. Brute pech: de eerste Koreaanse film die ons sinds Parasite voorgeschoteld wordt, is een sof. Een sof die bovendien is afgekeken van 36 quai des Orfèvres, een met Césars overladen policier met Gérard Depardieu uit 2004. In de metropool Incheon worden twee rivaliserende politie-eenheden ingeschakeld om een einde te maken aan een reeks gruwelmoorden op jonge vrouwen. Het vooruitzicht op promotie haalt het slechtste in de twee chefs naar boven. The Beast focust op hoe ze wegzinken in een moeras van corruptie, incompetentie en beestachtig gedrag, niet op de zoveelste psychopathische seriemoordenaar. Helaas is het zoeken naar scènes die het niveau van de doorsnee politieserie overstijgen. In Korea kunnen ze zoveel beter.