Vier jaar geleden stond Wesley Pentz uit Philadelphia nog dagelijks voor de klas. Vandaag is hij als Diplo – kort voor ‘diplodocus’ – een van de meest invloedrijke producers in de urban club scene.

Zijn mixtape Piracy Funds Terrorism uit 2004 maakte een undergroundicoon van M.I. A en lanceerde het geluid van de Brazi-liaanse favela funk in het westerse halfrond. Via zijn label Mad Decent lanceerde hij ondermeer Bonde do Role, Crookers en Buraka Som Sistema. Voor zijn nieuwste project, Major Lazer, trok de muzikale filantroop met zijn maatje Switch (coproducer van Santigolds debuutalbum) naar de befaamde Tuff Gong studio’s in Jamaica, waar ze met een rits lokale artiesten een album tjokvol digitale dancehall, dub en reggaebeats stouwden.

Is dancehall het volgende genre dat je naar een groot publiek wilt openbreken?

Diplo: Voor veel mensen ben ik ‘die gast met zijn wereldmuziek’, sommigen denken zelfs dat ik nog steeds een onderwijzer ben. Maar er zit geen strategie achter, ik mix nu eenmaal graag verschillende stijlen. Het is een uitstekende remedie tegen verveling.

Het album, ‘Guns Don’t Kill People… Lazers Do’ barst van goedkope geluidjes als sirenes en ringtones. Eigenlijk klinkt het erg eighties.

Diplo: Precies! Als twee white dudes in Jamaica een plaat maken, kun je maar beter zorgen dat er humor aan te pas komt. We lieten ons inspireren door mannen als Lee ‘Scratch’ Perry en het Greensleeveslabel. Zij bedachten de meest geflipte, cartooneske alter ego’s, experimenteerden volop met nieuwe geluiden en trokken zich niets aan van de geijkte regels. Erg punkrock.

Zelf ben je niet vies van een streep stevige gitaren – je maakte al remixes voor groepen als Black Lips en Yeah Yeah Yeahs.

Diplo: Hey, er staat zelfs een sample van Black Flag op deze plaat. Van Black Lips ben ik een grote fan. Die mannen luisteren trouwens naar niets anders dan hiphop, ik weet meer over punkrock dan zij. En op mijn label heb ik pas een nieuwe groep getekend, Popo – drie Pakistaanse kids die ruige garagepunk spelen.

Pakistaanse punk? Typisch…

Diplo: Je bent een filantroop of je bent het niet. (Lacht)

Op ‘Top Ranking’, een mixtape samen met Santigold, zetten jullie Mark Ronson in de zeik. Hij probeert Santi zogezegd te overhalen om hem een remix te laten maken.

Diplo: Hola, Mark is mijn maatje! Die sketch hebben we samen bedacht als reactie op bepaalde vooroordelen. We slepen allebei namelijk de reputatie van one trick pony mee, jonge producers met maar één kaart in hun mouw. Kijk, wie niet met zichzelf kan lachen, blijft beter weg uit de muziekbusiness. Zelfrelativering is de sleutel tot succes, dat besefte Eminem als geen ander.

Je blog bevat een hilarische clip van enkele zware jongens die zich opwinden tijdens een spelletje Monopoly.

Diplo: Je ziet onder meer hoe Irv Gotti van het Murder Inc-label als een klein kind zijn gelijk probeert te halen. Een bende players die zich druk maakt bij een bordspelletje, hilarisch toch? Vergeet poker, in Monopoly zit het echte geld!

Door Jonas Boel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content