Nog een documentaire over de blues, hadden we die wel nodig? Tuurlijk, het hangt alleen af van wat erin verteld wordt. De Brit Jon Riley, een voormalige rockmanager die zijn sporen onder meer verdiende met B.B. King: The L...

Nog een documentaire over de blues, hadden we die wel nodig? Tuurlijk, het hangt alleen af van wat erin verteld wordt. De Brit Jon Riley, een voormalige rockmanager die zijn sporen onder meer verdiende met B.B. King: The Life of Riley (2014), pakt het in elk geval grondig aan. Hij begint zijn verhaal in 1762 bij de slavernij en de gezangen op de plantages in het zuiden, en schuift via Burgeroorlog, segregatie, lynchpartij en burgerrechtenbeweging mondjesmaat op naar vandaag. Een politieke en sociolgische benadering dus, en misschien is dat in dit geval wel de enige juiste. 'Wij zijn een beschadigd volk. Onherstelbaar beschadigd', zegt een Afro-Amerikaanse getuige, en in die geleden schade ligt de oorsprong van de blues. Naast de vele al dan niet muzikale archiefbeelden komt een hele hoop oud en nieuw bluesvolk aan het woord (van B.B. King over Robert Cray tot Jake Bugg), net als beroemde niet-muzikanten zoals Morgan Freeman en Bono. Spijtig dat Canvas niet de volledige reeks van drie keer een uur uitzendt, maar de zogenaamde 'feature-versie' van negentig minuten.