Fox / blu-ray
...

Fox / blu-ray Film: *** Extra: -De Amerikaanse independentcinema werd het voorbije decennium door de Hollywoodmoloch wat naar de marge gedreven, maar de jongste jaren zijn er genoeg jonge talenten opgestaan om de overzeese auteurcinema eindelijk weer de hotspot te geven die ze verdient. Een daarvan - naast Debra Granik, Ramin Bahrani, Antonio Campos en ander goed volk - is de dertigjarige Sean Durkin, alumnus van de New York Film School. Met Martha Marcy May Marlene pakte hij vorig jaar meteen de regieprijs op Sundance en daarna deed hij ook Cannes aan. Niet alleen de titel van Durkins debuutfilm is intrigerend. Zijn mature mix van suspense, psychohorror, familiedrama en geïnspireerde doe-het-zelfcinema is dat minstens evenzeer. Schrik dus niet op wanneer de vrouwelijke protagoniste Martha (een meisje dat uit een sekte is weggelopen maar zich nog steeds achtervolgd waant) er verschillende namen, persoonlijkheden en nog meer mood swings op na blijkt te houden. En dat tot frustratie van haar oudere zus Lucy, die moet vaststellen dat Martha's verleden in de commune, waar ze Marcy May werd gedoopt en de telefoon moest opnemen als Marlene, flink wat sporen heeft nagelaten. Durkin zapt weloverwogen tussen het heden en het verleden, tussen Lucy's zomerverblijf aan een meer in Connecticut, waar Martha mentaal weer de oude hoopt te worden en de bedrieglijk idyllische boerderij in de Catskill Mountains, waar de charismatische sekteleider Patrick haar handig tot een dociele volgelinge kneedde. Door dat licht abstraherende en desoriënterende contrast in locaties en tijden baadt de film voortdurend in een sfeer van suggestieve dreiging, die nog subtiel wordt aangescherpt door de spaarzame soundtrack, die voorbijtrekt als een donderstorm die nooit tot uitbarsten komt. Bovendien kan Durkin bogen op een prima cast, met niet alleen Winter's Bone- en Deadwood-karakterkop John Hawkes als de lepe communeleider. Vooral Elizabeth Olsen, het jongere zusje van de infame tweeling Ashley en Mary-Kate, zet een imposante, terecht voor een Oscar genomineerde hoofdrol neer als de verwarde en angstige neohippiemeid die maar net aan een totale hersenspoeling weet te ontsnappen. Of krijgen haar rancuneuze ex-communegenoten haar toch nog te pakken? Ontdek het in dit prima psychodrama, waarin de geesten van Ingmar Bergman en John Cassavetes lijken rond te spoken, en dat enkel in België - begrijpe wie kan - géén reguliere bioscooprelease kreeg. Dave Mestdach