GEAMPUTEERD MARMER. Het Groninger Museum haalt de vlezige vruchten van Marc Quinn in huis, inclusief Kate Moss als Betty Spaghetti.

Marc Quinn, Recent Sculptures

GRONINGER MUSEUM

MUSEUMEILAND 1 IN GRONINGEN. VAN 29 APRIL TOT 27 AUGUSTUS. www.groningermuseum.nl

Als het op kunst aankomt, zijn onze Britse vrienden een volkje apart. Je krijgt wel eens de indruk dat het artistieke wereldje er liever in een slachthuis rondhangt dan in een atelier: een aanzienlijk deel van de Britse kunst is in stukken gehakt, bloederig, op sterven na dood of reeds ontbonden. Ook Marc Quinn (42) werd in de jaren 90 groot met bloed en geamputeerde ledematen. Zijn werk deed de grootste musea aan en wie het in huis wilde, moest een klein fortuin neertellen. In ’97 nam Quinn deel aan de legendarische tentoonstelling Sensation, waarmee reclamemaker en kunstverzamelaar Charles Saatchi een gezicht gaf aan de young British artists, een groep kunstenaars die met provocerend werk internationaal furore maakte. Tien jaar en een uitverkoop van Saatchi later is het merkbaar stiller rond de yBa’s. Als groep zijn de jonge Britten (onder wie ook Damien Hirst, Jake en Dinos Chapman, Ron Mueck en Sarah Lucas) niet langer dominant. Je kan zelfs stellen dat de yBa-hype inmiddels uitgewoed is, maar dat doet weinig af aan de ijzeren reputatie van een aantal kopstukken. Een doorbraak forceren deed Quinn vijftien jaar geleden met Self, een sculptuur van zijn hoofd, gevuld met vijf liter van zijn eigen bloed. Volgens de legende werd het werk vernield toen het bij Saatchi’s vrouw Nigella Lawson in de diepvries lag. Werklui die Lawsons keuken kwamen renoveren hadden naar verluidt de stekker uitgetrokken, waardoor er van Self alleen nog een vettige smurrie overbleef. Na de commotie rond het bevroren bloedhoofd kwam Quinn naar het Arnhemse kunstfestival Sonsbeek met een pissende man. Het beeld werd vlak voor een kerk opgesteld, maar geschokte kerkgangers probeerden het werk te vernielen. Vorig jaar zorgde Quinn opnieuw voor tumult met Alison Lapper Pregnant, een bijna vijf meter hoge witmarmeren sculptuur van een gehandicapte vrouw. Model was de kunstenares Alison Lapper, die door het leven gaat zonder armen en met hele korte benen. Quinn vereeuwigde haar terwijl ze ook nog eens acht maanden zwanger was, en zo werd ze neergezet op Trafalgar Square in Londen, vlak naast het standbeeld van Lord Nelson. Het Groninger Museum presenteert de originele Trafalgar-sculptuur naast de zogenaamde Complete Marbles – een reeks marmeren portretten van mensen met ontbrekende ledematen. Primeur op de tentoonstelling is een levensgroot bronzen beeld van Kate Moss. Quinn legde haar armen en benen in een knoop zodat supermodel Moss erbij zit als een barbiepop met maniëristische neigingen. Een sculpturale puzzel zonder al te veel drama, maar wel geschikt voor wie na de Kama Sutra toe is aan iets met celebs.

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content