Dominique Soenens
Dominique Soenens Freelancejournalist

Luc Janssen presenteert deze zomer samen met Jeroen Roppe en Ayco Duyster ‘All Areas’ op Studio Brussel. Ze zijn aanwezig op Rock Werchter, House Torhout, Ten Days Off, Beachrock, Pukkelpop en Marktrock.

programma van 22 tot 28 juni

door Dominique soenens

Naar welke festivals kijk je uit?

Vooral naar Werchter en Pukkelpop. De programmatie van Werchter vind ik de jongste twee jaar heel goed. Zeker als je het vergelijkt met Pinkpop, dat we ook brachten in All Areas. Pinkpop is een beetje een gezinsfestival. Tegen de avond kijkt iedereen wat wazig en dan doet het er niet veel meer toe wie er optreedt. Pukkelpop is daarnaast een heel avontuurlijk festival. Naast het hoofdpodium zijn er heel leuke dingen te beleven.

Ben je na al die jaren nog altijd even enthousiast bezig met muziek en festivals?

Jazeker. Voor festivals is het enthousiasme iets minder, maar dat heeft met mijn leeftijd te maken. Ik zie het iets minder zitten om door een naar bier en hamburger ruikende mensenmassa te baggeren om een groep aan het werk te zien. Temeer omdat ik die dikwijls tijdens het jaar al aan het werk gezien heb in een of andere zaal.

Welke muziekevoluties vond je het interessantst, het afgelopen jaar?

Het zijn vooral nieuwe digitale technologieën die de interessante muziekontwikkelingen op gang brengen. Het interessantste vond ik de zogeheten clicks ’n cuts-beweging, die Radiohead op zijn laatste twee cd’s oppikte, maar die ook te horen is bij Sigur Ros en Mùm. Voor de rest zijn er ook gewoon veel bands die me prikkelen: The Liar, een punkband uit New York, bijvoorbeeld. Wire heeft ook een uitstekende nieuwe cd uit, al zijn dat opnames uit begin de jaren ’80. Er valt op muziekvlak heel veel te beleven, tot mijn plezier.

Het gaat niet goed met Studio Brussel, wat luistercijfers betreft. Hoe komt dat?

Ik heb daar wel een mening over, maar het is niet aan mij om die nu wereldkundig te maken. Er wordt hard gewerkt aan een nieuw profiel en dat wil ik zeker niet in het gedrang brengen door nu uitlatingen te doen. Ik ben maar een eenvoudige medewerker die zich daar niet mee te moeien heeft.

Maar enkele jaren geleden keken ze onder andere in Groot-Brittannië nog met jaloerse blikken naar Studio Brussel.

Maar dat is nog altijd zo, hoor. Op een bijeenkomst van Europese jongerenzenders is gebleken dat alle jongerenzenders er sterk op achteruitgaan. Studio Brussel gaat nog het minst achteruit. Jongeren hebben nu veel meer mogelijkheden: internet, games, televisie, enzovoort. Wat ze in dat grote aanbod niet moeten hebben, laten ze gewoon liggen. En gelijk hebben ze.

De zender wil vooral opteren voor jonge presentatoren. Voel je je aangesproken?

Nee. Zoals je weet, ben ik net 18 geworden ( lacht). Ik kreeg onlangs nog een uitnodiging voor een festival tijdens de Gentse Feesten, op de Oude Beestenmarkt in Gent. Dat vond ik nu echt de perfecte plaats voor mij. Ach, de dooddoener is dan dat je zo jong bent als je je voelt, maar daar wil ik niet mee afkomen.

Maar is er nog plaats voor Luc Janssen in de nieuwe Studio Brussel?

Het zou best kunnen dat er geen plaats meer voor is. Dat zou ik eerlijk gezegd héél jammer vinden, want mijn ziel ligt bij deze zender. Daartegenover staat gelukkig dat ik er financieel niet van afhang. Ik werk ook nog altijd voor de VPRO-radio. Waar ik naartoe moet als het niets wordt met Stubru? Er zal wel altijd ergens een plaatsje zijn voor de muziek en de dingen waar ik mee bezig ben, daar twijfel ik niet aan.

Zou je Jan Hautekiet willen opvolgen als baas van Studio Brussel?

Dat is niet mijn ambitie. Ik wil gewoon programma’s blijven maken. Het liefst bij Stubru.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content