ACHTERGROND

Japanners hebben al lang iets met reusachtige radioactieve beesten die hele steden in de as leggen. Begin jaren 50 verscheen in het land van de rijzende zon het inmiddels legendarische filmreptiel Godzilla. Het dinoachtige wezen debuteerde in de apocalyptische cultklassieker Gojira (1954), geïnspireerd door de originele King Kong (1933) en The Beast from 20,000 Fathoms (1953). Na tal van tv-series, manga's, memorabilia en ander verzamelspul is er nu - een half jaar na de release in J...

Japanners hebben al lang iets met reusachtige radioactieve beesten die hele steden in de as leggen. Begin jaren 50 verscheen in het land van de rijzende zon het inmiddels legendarische filmreptiel Godzilla. Het dinoachtige wezen debuteerde in de apocalyptische cultklassieker Gojira (1954), geïnspireerd door de originele King Kong (1933) en The Beast from 20,000 Fathoms (1953). Na tal van tv-series, manga's, memorabilia en ander verzamelspul is er nu - een half jaar na de release in Japan - een gloednieuw Godzilla-videospel. Geen variant op de Hollywoodfilm van vorig jaar, maar een op zich staand game. De Japanse makers mixen de vernielzuchtige actie van Rampage (1986, recent ook de inspiratiebron van Wreck-It Ralph) met invloeden van een beestachtig vechtspellen à la Tekken (1994) en War of the Monsters (2003). Het spel mikt ook duidelijk op de doorgewinterde fan van de mythische kaiju-creaturen. Zo kun je grasduinen in een al spelend steeds lijviger wordende monsterencyclopedie én naast verschillende varianten van Godzilla online (alleen op PS4) ook in de monsterhuid van onder meer Mothra, Jet Jaguar en Destoroyah kruipen. Geniaal nichespul voor genrenerds, maar gameplaymatig hapert het. Ergerlijk zijn in de eerste plaats de ondermaatse graphics. Zeker wie de game in de PS4-lader duwt, zal zich behoorlijk storen aan de vaalgrijze omgevingen, de hoekige achtergronden en de allesbehalve flitsende animaties van de beestachtige protagonist en zijn prooien (al werd duidelijk wel de nodige aandacht aan de look van de beesten besteed). Er is een Destruction-modus, waarin je generatoren moet vernielen, een King of the Monsters-sectie, waarin je steeds sterker wordende monsters bestrijdt, en een Evolution Mode, waarin je Godzilla nieuwe moves en vaardigheden kunt leren. Godzilla is fanbait, maar als game verre van geslaagd. De tegenstand valt erg mak uit, de opdrachten zijn eentonig (verniel, verpulver en verbrijzel: that's it) en het uitblijven van zowel ludieke destructie als strategische diepgang maken dat je dit spel erg snel voor bekeken houdt. Knuddige tekstschermen die te pas en te onpas verschijnen, prefabmuzak, generische vuur- en watereffecten en een algeheel gebrek aan spanning en sensatie wanneer je door de dynamiekloze omgevingen beukt, maken dit vooral een oubollige schertsvertoning. Monsterlijk slecht. GODZILLA: THE GAME PS3 ? PS4 BANDAI NAMCO GAMEPLAY * GRAFIEK ** GELUID ** DIMITRI DEWEVER