IN THE MOOD FOR LOVE

WONG KAR-WAI

HK-FR 2000, MET MAGGIE CHEUNG, TONY LEUNG CHIU WAI, PING LAM SIU. 20.40 – ARTE

Wong Kar-wai, de rusteloze poëet van Hongkongneon en momenteel juryvoorzitter in Cannes, sneed in opmerkelijke films als Chunking express en Happy Together al de melancholie van de eenzaamheid, het verlies en gemiste ontmoetingen aan. Maar de elegante schoonheid, schitterende triestheid en sublieme sensualiteit – alles baadt in een verzadigd goud – die Wong aan dit melodrama over smachtende verlangens geeft, is onovertroffen. Deze stemmingsnocturne – de titel is een verwijzing naar de Brian Ferry-song I’m in the Mood for Love – heeft de betoverende kracht van een vroege Garbo- of Dietrich-klassieker. Het verhaal gaat over twee getrouwde buren uit een appartementscomplex tussen wie een passie ontluikt als ze ontdekken dat hun man en vrouw een relatie met elkaar hebben. Een scheur in een muur, opdwarrelende sigarettenrook, een taxirit, regen op straat, het ritueel van noodles kopen, zijden herenpakken, nauwsluitende jurken met bloemenmotieven en hoge halskraag of een gefluisterde wens in ruïnestad Angkor: Wong filmt het allemaal in korte, uiterst gestileerde en onvergetelijke bedwelmende scènes waar een enorme suggestieve erotische kracht van uitgaat. Zijn in Bangkok gereconstrueerd Hongkong van de jaren 60 baadt in een nostalgische romantische stemming, die ook opgeroepen wordt via een collage van muzikale stijlen, van wals en operamuziek tot Chinese ballades en Nat King Cole. En zelden zagen we zo een magnifiek filmkoppel als Maggie Cheung en Tony Leung.

2 Fast, 2 Furious * John Singleton, VS-D 2003. Vin Diesel haakte af voor deze duurdere sequel van The Fast and The Furious, een scheutige B-film op verschroeid asfalt. De actie rond opgefokte bolides en illegale straatraces is van Californië naar Miami verplaatst, maar de coole fun liep onderweg ergens een klapband op. (21.10 – VT4) Viva Laldjérie * Nadir Moknèche, FR-B-Algerije 2004. Impressionistische kroniek waarin drie vrouwen in het hart van het moderne Algiers ondanks de druk van de terroristen een zo normaal en vrij mogelijk leven proberen te leiden. Een boeiend portret van een geagiteerde stad en een grappige fabel over vrouwen onder sociale druk van Moknèche, ietwat geflatteerd ook wel de Algerijnse Almodóvar genoemd (23.00 – La Deux) Roxanne * Fred Schepisi, VS 1987. Net voor Depardieu kroop ook Steve Martin in de huid van de verliefde en filosoferende langneus Cyrano de Bergerac. Niet het 19e- eeuwse Frankrijk maar een modern Amerikaanse skistadje vormt het decor voor deze zoete fun. (0.15 – BBC 1)

(L.J.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content