Vanaf 22/2, Exqi Plus
...

Vanaf 22/2, Exqi Plus Het was zoetjesaan de Vlaamse tv-variant van het monster van Loch Ness aan het worden, maar volgende week zou de zender waar Gabriël Fehervari al zolang van droomt nu toch in vervulling gaan. Als alles goed gaat - en gezien de vele strubbelingen de afgelopen maanden zetten we dat voorbehoud er liever bij - zou op 22 februari Exqi Plus de plaats moeten innemen van Exqi Intro. Over de programmering bestaat nog veel onduidelijkheid, en dus laten we de stichter zelf maar aan het woord. Gabriël Fehervari: Het wordt als het ware het portaal van het hele media-aanbod van Exqi. Vergelijk het met de inkomhal van een gebouw: een toonzaal die aantrekkelijk genoeg is om de kijker naar binnen te lokken. En dat portaal geeft uit op verschillende kamers, namelijk onze digitale kanalen voor sport en cultuur. Bedoeling is om de kijker door te sassen naar het kanaal dat hem of haar interesseert en uiteindelijk naar ons aanbod on demand. Onze filosofie is dat de bekende massamedia zullen vervagen: dat merk je al bij jonge mensen die heel gericht een keuze maken uit het rijke media-aanbod van tv, internet en dergelijke. Fehervari: We zullen elke dag om 20 uur een blok van zestig minuten informatie brengen. Geen nieuws in de enge zin van het woord, maar actualiteit met duiding over alle thema's waarin Exqi actief zal zijn: algemeen nieuws, sport, cultuur en lifestyle. Daarna volgen elke dag specifieke themaprogramma's: de ene dag is dat een sportwedstrijd, de andere dag een concert in 3D, wat trouwens een wereldprimeur is. De eerste weken en maanden zullen we de kijker heel goed uitleggen wie we zijn en hoe we te werk gaan: hoe je in 3D tv kunt kijken bijvoorbeeld. Fehervari: Het gedetailleerde uitzendschema maken we op 19 februari bekend. Ik kan wel al zeggen dat de docusoap over Dragone meteen zal lopen. Er start ook een tuinprogramma. Kiekens, de sitcom van Peter en Stany, gaan we nog niet meteen uitzenden. Dat gaat over het leven in een school, dus is de start van het nieuwe schooljaar een logischer tijdstip om daarmee te beginnen. Tegen dan zal onze zender ook al bekender zijn: we willen zeker niet meteen onze grootste kanonnen in stelling brengen. We geloven meer in een progressieve aanpak: beetje bij beetje nieuwe programma's lanceren. Fehervari: Neen, we gaan het niet op de klassieke manier aanpakken, met een grote show en veel bombarie. Dat past niet bij onze stijl. We kopen ook nergens BV's weg, maar zullen met jonge, nieuwe gezichten werken. Ik weet dat we het ons niet gemakkelijk maken, maar uit onderzoek door Jan Callebaut (de marketinggoeroe die onder meer Censydiam oprichtte; nvdr.) blijkt dat een unieke, meer individuele aanpak de toekomst is. Exqi wil voor degelijkheid staan en daarbij zijn onze waarden zelfontplooiing, groepsgevoel, duurzaamheid en langetermijndenken. Geen vlug gewin met belspelletjes dus en ook geen negatieve toon waarmee nieuwsankers tegenwoordig steeds vaker studiogasten aanpakken. Exqi wil tv op maat brengen van mensen die positief in het leven willen staan. (H.V.G.)