WAT?

Behalve de pest en pofbroeken niets zo on-nineties als vinyl. Maar zelfs uitgestorven muziekgroepen moeten met hun tijd meegaan. Zodoende zijn Evil Superstars vandaag groter (313x313mm) dan ooit. Maar wel nog altijd dezelfde: Captain Beefheart meets The Beach Boys; Judas Priest dances with een cocktailjazzband; Pixies hot on the heels of humor en seks. En dat allemaal vaak in hetzelfde nummer. Want Evil Superstars kon en wilde en moest niet kiezen. Het centrale zenuwstelsel kreeg het vooral op langsp...

Behalve de pest en pofbroeken niets zo on-nineties als vinyl. Maar zelfs uitgestorven muziekgroepen moeten met hun tijd meegaan. Zodoende zijn Evil Superstars vandaag groter (313x313mm) dan ooit. Maar wel nog altijd dezelfde: Captain Beefheart meets The Beach Boys; Judas Priest dances with een cocktailjazzband; Pixies hot on the heels of humor en seks. En dat allemaal vaak in hetzelfde nummer. Want Evil Superstars kon en wilde en moest niet kiezen. Het centrale zenuwstelsel kreeg het vooral op langspeeldebuut Love Is Okay (1996) hard te verduren: alsof een dj met tourette zich uitleefde in de mediatheek van de plaatselijke bib. Boogie-Children-R-Us (1998) temperde de chaotische maar verbluffende veelzijdigheid, en bevatte met It's a Sad Sad Planet de grootste - nog levende - radiohit van Heusden-Zolders finest. Daarna was het uit maar ook weer niet. Wegens op tijd gestopt bleef Evil Superstars in de daaropvolgende twee decennia een ronkend keurmerk, iets wat het handvol reünieconcerten van vorig jaar met brio onderstreepte. Al van sinds de preselectie voor de Rock Rally van 1994 (gewonnen met de vingers in elkaars neuzen) kon Evil Superstars in het Vlaamse gewest niets verkeerds doen. In Engeland hield NME het op 'the most original band in the world'. Verkopen deed de band niet, fijne herinneringen scheppen wel. Die dag op een willekeurig festival bijvoorbeeld: weten en hopen dat Mauro Pawlowski de tomeloze gekte uiteen zal rijten met zijn onnavolgbare boze-geest-in-een-vijf-maten-te-kleine-tangaschreeuw - maar als het zover is je tóch verslikken in je bier. Desgewenst kunt u nu ook op rond, zwart plastic een bruisende, om niet te zeggen overkokende bron van vermaak vinden in Love Is Okay en Boogie-Children-R-Us: hun verknipte riffs, tempowissels, grooves, melodieën, teksten ('Motorcycle maniacs all took the bus / A drunken pope grabbed a tit and said what's the fuzz'). Alleen sommige samples - ja kinderen, dat was toen modern in de rock - zijn nooit uit hun jarennegentigbubbel geraakt. Evil Superstars stopte prematuur, dacht iedereen in 1998. Klachten die inmiddels al lang gesmoord zijn in het vele moois dat Mauro Pawlowski en Tim Vanhaemel elk apart daarna ter wereld hebben gebracht, in groepen als Mitsoobishy Jacson, The Grooms, The Love Substitutes, Somnabula, Millionaire of Broken Glass Heroes, to name but a few. EVIL SUPERSTARS rock/pop/jazz/funk/ metal/indie/country/ noise/lounge/trash/ avant-garde/doowop Universal Love Is Okay **** Boogie-Children-R-Us **** KURT BLONDEEL